قلب؛‌ زیر فشار (۲)

ترک سیگار مهم‌ترین راه کاهش بروز سکته‌های مغزی و حمله قلبی است. حتی در افرادی که قبلا میزان فراوان سیگار می‌کشیدند، صرف‌نظر از مدت زمان و میزان مصرف، با ترک آن، احتمال بروز حمله قلبی به نصف می‌رسد.

قلب؛‌ زیر فشار (2)

همین میزان برای تری‌گلیسیرید در این افراد نیز قابل قبول است. پایین نگهداشتن میزان کلسترول، به خصوص کلسترول بد (LDL) احتمال بروز بیماری‌های قلبی- عروقی را کاهش می‌دهد. افرادی که کلسترول خون بالایی دارند، باید عادت‌های غذایی خود را با اجتناب از مصرف غذاهای چرب و سایر مواد غذایی که حاوی مقادیر بالایی کلسترول هستند (گوشت قرمز، مواد لبنی پر چرب و ...)، تغییر دهند.

رژیم غذایی به تنهایی فقط میزان اندکی از چربی خون را کاهش می‌دهد و برای کاهش کلسترول بالا نیاز به مصرف داروهای مخصوص وجود دارد. اگرچه این داروها بسیار موثرند، اما می‌توانند سبب بروز یکسری عوارض جانبی در بیمار شوند و یا با سایر داروهای بیماری‌های کلیوی، تداخل دارویی ایجاد کنند؛ به همین علت پزشکان به طور مرتب بیمار را تحت نظر می‌گیرند.

تری‌گلیسیرید نیز نوعی چربی است که به صورت طبیعی در خون یافت می‌شود. زمانی که سطح آن به طور غیرطبیعی افزایش یابد، می‌تواند عامل خطری در بروز سختی عروق باشد. کاهش مقدار مصرفی قند رژیم غذایی ممکن است در کاهش سطح تری‌گلیسیرید تاثیر داشته باشد. داروهایی نیز برای این منظور وجود دارند.

مصرف دخانیات از خطرناک‌ترین عوامل سختی سرخرگ‌هاست. دخانیات باعث کاهش سطح کلسترول خوب (HDL)، افزایش فشار خون، کاهش میزان اکسیژن در جریان خون و ایجاد لخته در رگ‌های خونی کوچک قلب و مغز می‌شود. مصرف سیگار (دخانیات) می‌تواند باعث حمله قلبی و مرگ ناگهانی شود؛ به خصوص در بیمارانی که سابقه مشکلات قلبی- عروقی دارند.

از طرف دیگر باعث تشدید بیماری کلیوی می‌گردد. ترک سیگار مهم‌ترین راه کاهش بروز سکته‌های مغزی و حمله قلبی است. حتی در افرادی که قبلا میزان فراوان سیگار می‌کشیدند، صرف‌نظر از مدت زمان و میزان مصرف، با ترک آن، احتمال بروز حمله قلبی به نصف می‌رسد.

دیابت شیرین یا همان دیابت قندی نیز یک عامل بسیار موثر در سختی سرخرگ‌هاست. دیابت باعث انسداد عروق کوچک در کلیه‌ها، قلب، مغز و چشم‌ها می‌شود. این بیماری همچنین شایع‌ترین عامل در ایجاد نارسایی کلیوی می‌باشد؛ بنابراین افزایش میزان قندخون با نقصان در عملکرد کلیه‌ها، حمله‌های قلبی، سکته مغزی و نابینایی همراه است.

دیابت در افراد بالغ اغلب موجب افزایش وزن می‌شود و با کاهش وزن براساس یک رژیم غذایی بسیار دقیق و ورزش، می‌توان احتمال بروز بیماری‌های قلبی را کاهش داد و بدین وسیله دیابت را نیز کنترل کرد. جهت دستیابی به بهترین راه برای کنترل قند خون، ممکن است بیماران دیابتی نیاز به مصرف داروهای خوراکی و یا تزریق انسولین داشته باشند.

لازم به ذکر مهم است که بعضی از داروهای ضددیابت برای بیماران کلیوی مناسب نیست؛ زیرا این داروها منجر به تجمع اسید در جریان خون می‌شوند. پزشکانی که با بیماران کلیوی سر و کار دارند، از تجویز این‌گونه داروها اجتناب می‌کنند. هموسیستئین (نوعی اسیدآمینه که در پروتئین یافت می‌شود)، به طور طبیعی در جریان خون وجود دارد.

سطح این اسیدآمینه در بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی بالا رفته و منجر به سختی سرخرگ‌ها می‌شود. سطح خونی هموسیستئین را می‌توان با مصرف دوزهای بالایی از اسید فولیک و سایر ویتامین‌های B کاهش داد. اما هنوز پزشکان کاملا به این مساله که مصرف ویتامین‌های ذکرشده احتمال حمله‌های قلبی و سکته‌های مغزی را کاهش می‌دهند، اطمینان ندارند. 

بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی به طور جدی در معرض خطر سختی سرخرگ‌ها و در نتیجه حمله‌های قلبی، نارسایی قلبی و سکته‌های مغزی قرار دارند. عوامل مختلفی در این امر دخیل هستند. به نکات زیر برای پیشگیری از بروز اترواسکلروز (سختی سرخرگ‌ها) توجه کنید. به نظر می‌رسد شیوه‌های پیشگیری زیر در بیماران کلیوی بسیار موثر باشد:

1- کنترل فشار خون 2- ترک مصرف دخانیات 3- کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید 4- کاهش وزن 5- رژیم غذایی مناسب  6- ورزش

 

 

برای خواندن بخش اول- قـلب؛‌ زیر فشار- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر