ماهان شبکه ایرانیان

اعتیاد به اینترنت؛ بیماری مدرن (۲)

اینترنت فضایی است برای تعاملات اجتماعی، آشنایی با اشخاص جدید و حتی شروع یک رابطه عاشقانه. برای استفاده‌کنندگان، رابطه آن‌لاین جالب‌تر و شیرین‌تر از رابطه در زندگی واقعی است.

اعتیاد به اینترنت؛ بیماری مدرن (2)

احساس ناراحتی و گناه: معتادان به کامپیوتر اکثراً بعد از استفاده از اینترنت، دچار عذاب وجدان شده و احساس گناه می‌کنند؛ اما همچنان به صورت مخفیانه و دور از چشم دوستان و اعضای خانواده و یا حتی رئیس شرکت خود به سیر در فضای اینترنت می‌پردازند. 

احساس شادمانی و سرخوشی: این افراد به محض اینکه وارد این دنیای مجازی می‌شوند، احساس شادمانی و سرخوشی می‌کنند. 

علائم فیزیکی: علاوه بر علائم رفتاری، استفاده از اینترنت، اختلالات فیزیکی نیز به همراه دارد که به قرار زیر است: سندرم کلپال (درد و بی‌حسی در دست‌ها، مخصوصاً مچ دست)  خشکی چشم یا دید تیره و تار  درد گردن و کمر  سردردهای شدید  اختلال در خواب  افزایش یا کاهش وزن

اعتیاد به اینترنت و قمار و شرط‌بندی

 در حالی که قمار و شرط‌بندی در بعضی کشورها ممنوع و غیرقانونی است، اینترنت این امر را برای همگان به مراتب در دسترس‌تر کرده است. برای نوجوانان که اجازه قمار در مراکز مجاز کشورهای اروپایی را ندارند. اینترنت ابزاری شده است که به راحتی بتوانند قمار کنند.

این امر علاوه بر تحت‌الشعاع قرار دادن مسائل مالی افراد، از لحاظ احساسی نیز آنها را درگیر خود می‌کند. شرکت در سایت‌های خرید و فروش و حراج نیز از مشکلات دیگر اعتیاد به اینترنت است و ممکن است شخص تحت تأثیر هیجان برنده شدن احساساتی شود و وسایلی را که لازم ندارد، بخرد. شرکت در بازی‌های فانتزی آن‌لاین نیز می‌تواند افراد را ساعت‌ها با اینترنت مشغول کند.

 اعتیاد به اینترنت از جنبه جنسی

اعتیاد به سایت‌های سکسی اینترنتی نوعی از اختلالات جنسی است که در آن افراد با توهمات خود درگیر می‌شوند؛ در حالی که انجام آن توهمات در زندگی واقعی برایشان سخت و یا غیرممکن است. این افراد ساعات طولانی در اتاق مخصوص خود با اینترنت مشغول می‌شوند و این سایت‌ها اثرات منفی بر زندگی واقعی، کار و سلامت جنسی آنها می‌گذارد. حتی گاهی اوقات دیدن این سایت‌ها غیرارادی است.

 اعتیاد به اینترنت و روابط مجازی

اینترنت فضایی است برای تعاملات اجتماعی، آشنایی با اشخاص جدید و حتی شروع یک رابطه عاشقانه. برای استفاده‌کنندگان، رابطه آن‌لاین جالب‌تر و شیرین‌تر از رابطه در زندگی واقعی است.

این رابطه فانتزی در محیطی ظاهراً امن باعث شکل‌گیری احساسات واقعی می‌شود و به همین دلیل افراد ساعت‌ها با اینترنت مشغولند؛ اما در این میان اغلب مشکلات اساسی پیش می‌آید، زیرا 50 درصد افراد در دنیای مجازی در مورد سن، شغل، جنسیت و وضعیت تأهل خود دروغ می‌گویند. و وقتی که دوستان آن‌لاین در زندگی واقعی یکدیگر را ملاقات می‌کنند، تصورات آنها کاملاً به هم ریخته و ناامید می‌شوند.

 چگونه این مشکل را حل کنیم

اگر راهنمایی‌های زیر را به کار گیرید، می‌توانید استفاده از اینترنت را کنترل کنید. شاید خودتان به راحتی بتوانید این کارها را انجام دهید، اما بهتر است از یکی از اعضای خانواده کمک بگیرید تا شما را در این راه هدایت و حمایت کند؛ زیرا امکان لغزش و برگشتن به الگوی قدیمی، وجود دارد؛ به‌خصوص برای کسانی که کار آنها با اینترنت است.

رفع مشکلات زمینه‌ای، مثل استرس، هیجان، افسردگی، اضطراب، الکل، مواد مخدر ممکن است اعتیاد شما را پشتیبانی کند، بنابراین آنها را شناسایی و با استفاده از روش‌های پزشکی و روانپزشکی به درمان آنها بپردازید. برای درمان می‌توانید از جلسات گروهی استفاده کنید.

گاهی اوقات ایجاد رابطه در دنیای مجازی به دلیل احساس خجالتی است که فرد در دنیای واقعی برای برقراری ارتباط دارد؛ بنابراین خجالت نیز یکی از موارد روانپزشکی است که باید مورد بررسی قرار گیرد و حل شود.  روابط خود را در دنیای واقعی افزایش دهید. هر چقدر تعاملات اجتماعی شما بیشتر باشد، نیاز کمتری به ایجاد ارتباطات در دنیای مجازی دارید.

هر هفته زمان خاصی را به خانواده و دوست و فامیل خود اختصاص دهید. اگر خجالتی هستید، در کلاس‌های گروهی، ورزشی و یا آموزشی شرکت کنید.  صبر و حوصله داشته باشید و روش استفاده از اینترنت را قدم به قدم اصلاح کنید. زمان خود را برنامه‌ریزی کنید و در زمان و ساعت خاصی کامپیوتر را روشن و در ساعت خاصی خاموش نمایید.  

فعالیت‌های سالم دیگر را جایگزین کامپیوتر کنید. مثلاً اگر خسته و تنها هستید، می‌توانید دوست خود را به منزل دعوت کنید و یا برای ناهار با او بیرون بروید و ...  از خودتان بپرسید زمانی که از کامپیوتر استفاده می‌کنید، از چه کارهایی باز می‌مانید. از آن کارها فهرستی تهیه و سعی کنید تمام آنها را سروقت خودش انجام دهید.  

در اوقات فراغت، موسیقی گوش کنید. کتاب و روزنامه بخوانید، به موزه و تأتر بروید و ... .  اگر فرزند شما از کامپیوتر استفاده می‌کند، آن را در قسمتی از خانه قرار دهید که بتوانید او را کنترل کنید و بر نحوه استفاده از کامپیوتر نظارت داشته باشید.

 

برای خواندن بخش اول- اعتیاد به اینترنت؛ بیماری مدرن- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان