استامینوفن (۲)

بلافاصله پس از قرار دادن شیاف دستشویی نروید و حتماً قبل و بعد از این کار دست‌های‌تان را به دقت بشویید. همچنین دست‌های شما پیش از استفاده از شیاف باید کاملا خشک باشند.

استامینوفن (2)

 پانزده دقیقه بعد بلند شوید و دست‌های‌تان را به دقت بشویید.

 بلافاصله پس از قرار دادن شیاف دستشویی نروید و حتماً قبل و بعد از این کار دست‌های‌تان را به دقت بشویید. همچنین دست‌های شما پیش از استفاده از شیاف باید کاملا خشک باشند.

در صورت بروز حالات زیر مصرف استامینوفن را قطع کنید و به پزشک اطلاع دهید:

 اگر برای پایین آوردن تب‌ استامینوفن می‌خورید و مطابق تجویز پزشک آن را به درستی مصرف کرده‌اید؛ ولی پس از سه روز تب‌تان پایین نیامده است.

 اگر یک هفته است که برای تسکین درد‌تان استامینوفن می‌خورید و همچنان درد دارید. این زمان برای کودکان پنج روز است.

 روی پوست بدن‌تان لکه‌ یا دانه‌های قرمز (راش) پدیدار شده یا سرخ شده، مدام سردرد دارید یا بدن‌تان ورم کرده است.

 اگر علائم‌تان بدتر شده یا علائم جدیدی ظاهر شده‌اند.

اثر استامینوفن روی آزمایش‌ قند خون

در طی مصرف این دارو ممکن است آزمایش‌های سنجش میزان گلوکز خون از روی ادرار، نتیجه غلط و غیرواقعی نشان دهند. اگر استامینوفن می‌خورید و دیابت دارید، در صورت مشاهده تغییر در نتایج این آزمایش‌ها، پزشک را مطلع کنید.

روش نگهداری استامینوفن در منزل

بسته حاوی استامینوفن را در ظرف دربسته در دمای اتاق و دور از رطوبت و گرما نگه دارید (مثلا آنها را در قفسه‌ای داخل حمام نگهداری نکنید). شیاف‌های استامینوفن را می‌توانید در دمای اتاق یا در یخچال نگه دارید. فقط دقت کنید شیاف‌ها در یخچال یخ نزنند. مانند همه داروها، استامینوفن را دور از دسترس کودکان نگه دارید و هر نوعی از این دارو را (قرص، شیاف و...) که تاریخ مصرف آن گذشته است، دور بیندازید.

مقدار مصرف

کاملا واضح است که باید مطابق دستور پزشک و مقداری که او تجویز کرده استامینوفن بخورید؛ ولی به طور کلی مقدار مجاز مصرف این دارو به هر شکلی (قرص، شربت و شیاف) در بزرگسالان بین 325 تا 650 میلی گرم و هر 4 تا 6 ساعت است. یا به عبارتی 1000 میلی گرم (یک گرم) هر 6 یا 8 ساعت یکبار به صورت قرص یا شیاف است.

حداکثر مصرف مجاز استامینوفن در روز 4000 میلی گرم (4 گرم) در روز می‌باشد. دقت کنید هرگز از این حد مجاز فراتر نروید، چون سلامت کبد‌تان به خطر خواهد افتاد.

مصرف استامینوفن در کودکان

 اگر کودک شما نیاز به مصرف این دارو دارد، هرگز سر خود و بدون مراجعه به پزشک و عمل دقیق به دستورات او از آن استفاده نکنید. هرگز قرص استامینوفن بزرگسال را به کودک‌تان ندهید و از شیاف مخصوص بزرگسالان برای او استفاده نکنید. اگر می‌خواهید برای پایین آوردن تب کودک به او استامینوفن بدهید، فقط از شربت یا شیاف استامینوفن مخصوص کودکان استفاده کنید که البته همه اینها باید مطابق دستور پزشک انجام شوند.

 اگر پزشک برای شما یا کودک‌تان به هر دلیلی شربت استامینوفن تجویز کرده است، قبل از مصرف با پیمانه مخصوص مقدار توصیه‌شده را به دقت اندازه بگیرید و از قاشق معمولی غذاخوری برای این کار استفاده نکنید. اگر چنین پیمانه‌ای ندارید، از داروخانه آن را تهیه کنید (معمولا چنین وسیله‌ای در داخل بسته این شربت‌ها گذاشته می‌شود).

همچنین بطری حاوی شربت را قبل از مصرف خوب تکان دهید.

 اگر نمی‌دانید باید چه مقدار از این دارو را به کودک بیمار‌تان بدهید، حتما دستورات دقیق را از پزشک بپرسید. فراموش نکنید که هیچ کس بهتر از او نمی‌تواند شما را راهنمایی کند. به توصیه‌های اطرافیانی که تجربیات خود را درباره مصرف این دارو برای کودک‌ در اختیار شما می‌گذارند هم عمل نکنید؛ چون هر کودکی با کودک دیگر فرق می‌کند و ممکن است روشی که او برای استفاده از این دارو برای فرزندش به کار برده برای کودک شما خطرساز باشد. 

 اگر کودک‌تان گلودرد شدید دارد که برطرف نشده است، به او استامینوفن نخورانید؛ به خصوص اگر پس از استفاده از این دارو به هر شکل آن دچار سردرد شده، تبش بالا‌تر رفته، پوستش قرمز شده و روی آن لکه‌ها یا دانه‌های قرمز ظاهر شده، حالت تهوع دارد یا استفراغ می‌کند. در این صورت فورا به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید؛ چون این حالات می‌توانند پیش زمینه بروز حالات وخیمی باشند.

 توجه داشته باشید که مصرف هم‌زمان داروهایی که دارای ترکیبات استامینوفن هستند، برای درمان سرفه، سرماخوردگی، آنتی هیستامین‌ها و اکسپکتورانت‌ها در کودکان زیر دو سال ممنوع است. مصرف این داروها همراه با هم می‌تواند برای فرزند کوچک شما بسیار خطرناک باشد و حتی باعث مرگ او شود.

در کودکان 2 تا 11 ساله مصرف هم‌زمان داروهای ضدسرفه و ضدسرماخوردگی باید حتما طبق دستور پزشک متخصص اطفال باشد. پس هرگز سرخود این داروها را به کودک‌تان نخورانید.

در مطب پزشک

اگر به هر دلیلی به پزشک مراجعه کرده‌اید و او می‌خواهد برای شما استامینوفن تجویز کند، مطالب زیر را حتما به او بگویید:

 اگر بیماری خاصی دارید و داروهایی را به طور منظم مصرف می‌کنید، نام تمامی آنها و مقدار دوز مصرفی‌تان را به او بگویید. این نکته به خصوص در مورد داروهای رقیق‌کننده خون، مثل وارفارین، داروهای ضدتشنج، مانند فنی توئین، کاربامازپین و فنوباربیتال اهمیت بسیاری دارد.

همچنین اگر برای تسکین درد، پایین آوردن تب و سرماخوردگی هم داروهای دیگری می‌خورید، پزشک را مطلع کنید. اگر او شرایط خاص شما را دقیقاً بداند، ممکن است مجبور شود دوز استامینوفن را به گونه‌ای خاص تنظیم کند یا برای مشاهده عوارض جانبی احتمالی شما را تحت نظر قرار دهد.

برای خواندن بخش اول- استامینوفن- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- استامینوفن- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان