بخش بالای فرمان در تسلا مدل S حذف شده است
فرمان جنجالی تسلا
تسلا مدل جدیدی از لوکسترین ماشین خود، مدل S را معرفی کرد. این ماشین به گفته کارخانه پرشتابترین ماشین جهان است، به جای فرمان سکانی شبیه به هواپیما دارد و دسته دنده و راهنمایش هم حذف شده است.
تغییرات در ظاهر مدل جدید S بسیار اندک است و به سختی میتوان آن را از مدل قدیمی تشخیص داد. اما داخل ماشین به طور کامل تغییر کرده است. به جای نمایشگر عمودی، یک نمایشگر 17 اینچی لمسی با وضوح بالا به صورت افقی روی داشبورد قرار دارد. نمایشگر دیگری هم برای سرنشینان عقب گذاشته شده است.
تسلا میگوید قدرت کامپیوتر ماشین آنقدر زیاد است که میتواند بازیهای کامپیوتری پیچیده را اجرا کند و امکان وصل کردن دستههای بازی هم به ماشین اضافه شده است. جنجالیترین بخش ماشین فرمان جدیدی است که بخش بالایی در آن حذف شده و هیچ دستهای برای راهنما و چراغ ندارد. در عوض چند دکمه و دو گوی روی فرمان است که راننده از این طریق بخشهای مختلف را کنترل میکند.
قویترین تسلا مدل S سه موتور الکتریکی با قدرت بیش از 1100 اسب بخار دارد
خبر حذف دنده را ابتدا ایلان ماسک، مدیر کارخانه در توییتر اعلام کرد. ماسک گفت که ماشین جهت حرکت را "حدس میزند". آنطور که رسانهها از منابعی در تسلا نقل کردهاند ماشین با استفاده از اطلاعات دوربین و راهیاب ماهوارهای میتواند تشخیص دهد که قرار است رو به جلو حرکتکند، عقب برود یا دنده باید در حالت خلاص یا پارک باشد. راننده هنوز میتواند از طریق نمایشگر ماشین دنده مورد نظر خود را انتخاب کند.
در واکنش به این نوآوریها، بسیاری از رسانهها درباره قانونی و ایمن بودن شکل فرمان یا نداشتن دنده ابراز تردید کردهاند. خبرنگار تلویزیون اینترنتی درایو عکسی از داخل ماشین در سایت تسلا پیدا کرده که فرمان عادی دارد. امکان دیدن این عکس برای عموم ممکن نبود و به گفته این رسانه بعدا از سایت حذف شد.
موتور و باتریهای مدل S هم نسبت به قبل بهتر شده است. قویترین مدل سه موتور الکتریکی دارد که بیش از 1100 اسب بخار نیرو تولید میکند. ماشین با هر بار شارژ تا 837 کیلومتر حرکت میکند و حداکثر سرعتش 322 کیلومتر در ساعت است. شتاب این ماشین کمتر از 2/1 ثانیه اعلام شده که پرشتابترین ماشین جهان است.
قیمت پایه این مدل 133 هزار و 990 دلار است. دو مدل ارزانتر از مدل S هم فروخته میشود که قیمت ارزانترین مدل 72 هزار و 990 دلار است.
تویوتا در مقام اول
محبوبیت شاسیبلند RAV4 به افزایش فروش تویوتا در سال گذشته کمک زیادی کرد
تویوتا با پیشی گرفتن از گروه فولکسواگن، عنوان بزرگترین خودروساز جهان را در سال 2020 به دست آورد. خودروساز ژاپنی همراه با زیرمجموعههایش لکسوس، دایهاتسو و کامیونسازی هینو سال گذشته میلادی 9 میلیون 530 هزار دستگاه ماشین فروخت و پس از پنج سال رقیب آلمانی خود را از صدر به پایین کشید.
فروش فولکسواگن که شامل دوازده کارخانه از جمله آئودی و پورشه است، در سال گذشته با بیش از پانزده درصد کاهش 9 میلیون و 300 هزار دستگاه بود. فروش تویوتا هم نسبت به سال 2019 بیش از ده درصد کاهش یافت. دلیل این کاهش بحران کرونا بود که خودروسازان را ناچار کرد کارخانههای خود را برای مدتی تعطیل کنند و مردم را خانهنشین کرد و باعث شد تقاضا برای ماشین کمتر شود.
یکی از دلایلی که تویوتا از بحران کرونا آسیب کمتری دید، بازگشت سریعتر بازارهای ژاپن و جنوب آسیا به حالت عادی بود. اما اروپا که فولکسواگن در آن قویتر است، هنوز نتوانسته ویروس کرونا را کنترل کند.
رقابت این دو خودروساز برای فروش بیشتر در حالی است که هر دو از نظر ارزش سهام، با فاصله زیادی از تسلا عقب افتادهاند. ارزش خودروساز الکتریکی آمریکایی اکنون حدود 819 میلیارد دلار برآورد میشود که سه برابر تویوتا و 9 برابر فولکسواگن است.
تغییر بزرگ در جنرالموتورز
جنرالموتورز قرار است در پنج سال آینده سی مدل الکتریکی به بازار عرضه کند
جنرالموتورز اعلام کرده همه محصولاتش تا سال 2035 الکتریکی خواهد شد و تا سال 2040 تولید دیاکسیدکربن در این کارخانه را به صفر میرساند.
بزرگترین خودروساز آمریکا که مالک کارخانههای شورلت، بیوک، کادیلاک و GMC است، قرار است 27 میلیارد دلار در ساخت ماشینهای الکتریکی سرمایهگذاری کند. در نتیجه این سرمایهگذاری تا پنج سال دیگر سی مدل الکتریکی به بازار عرضه خواهد شد.
جنرالموتورز اولین کارخانه بزرگ خودروسازی است که برای توقف تولید ماشینهای بنزینی و دیزل تاریخی مشخص اعلام میکند. اگرچه اکثر خودروسازان تاریخهایی برای از رده خارج کردن ماشینهای دیزل و بنزینی اعلام کردهاند، اما اغلب همچنان به تولید ماشین با قوای محرکه هیبرید که ترکیبی از موتور الکتریکی و موتور بنزینی است ادامه خواهند داد.
دو خودروساز برتر جهان، تویوتا و فولکسواگن اگر چه میلیاردها دلار در ساخت موتورهای الکتریکی و هیدروژنی سرمایهگذاری کردهاند، اما هنوز تاریخی برای از رده خارج کردن موتورهای درونسوز اعلام نکردهاند. هر دو کارخانه اعلام کردهاند که تولید دیاکسید کربن در کارخانهها و ماشینهایشان را تا سال 2050 به صفر خواهند رساند.
ولوو تنها شرکتی است که تاکنون تاریخی مشخص برای الکتریکی کردن همه مدلهایش اعلام کرده است. این شرکت قصد دارد تا سال 2030 استفاده از موتور بنزینی را کنار بگذارد. این شرکت که تحت مالکیت کارخانه چینی جیلی فعالیت میکند، با تولید حدود 670 هزار دستگاه ماشین نسبت به جنرالموتورز کارخانه کوچکی محسوب میشود.
تحلیلگران معتقدند که با انتخاب جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا سرعت الکتریکی شدن خودروسازان آمریکایی بیشتر خواهد شد. آقای بایدن نسبت به دونالد ترامپ توجه بیشتری به محیط زیست دارد و انتظار میرود سیاستهای جدیتری برای کاهش آلودگی خودروها معرفی کند.
خانهتکانی در لوتوس
![سُکان به جای فرمان در مدل جدید تسلا لوتوس](/files/fa/news/1399/11/13/364828_432.jpg)
لوتوس تابستان گذشته از یک مدل الکتریکی 2000 اسب بخاری رونمایی کرد
لوتوس اعلام کرده که تولید همه مدلهای کنونی خود را متوقف کرده و مجموعهای از مدلهایی تازه به بازار عرضه خواهد کرد.
اطلاعات رسمی از این مدلهای جدید معرفی نشده و لوتوس تنها عکسی محو از آنها منتشر کرده است. اما رسانههای انگلیسی گزارش دادهاند که اولین مدل که با نام "تایپ 131" معرفی شده، یک ماشین اسپرت با موتور شش سیلندر بنزینی است.
لوتوس در حال حاضر سه مدل تولید میکند. تولید مدل "الیز" از سال 1995 میلادی آغاز شد. کارخانه در سال 2000، مدل اسپرتتری از آن را با نام "اکسیژ" معرفی کرد و ده سال بعد گرانترین مدل به نام ایوورا (Evora) به جمع محصولاتش اضافه شد. لوتوس در مجموع 55 هزار دستگاه از این سه مدل فروخته است.
تولید هر سه مدل کنونی لوتوس متوقف خواهد شد
این اولین بار نیست که لوتوس میخواهد با تغییری عمده کارخانه را متحول کند. این کارخانه 73 سال پیش توسط کالین چپمن، مهندس مشهور انگلیسی برای ساخت ماشینهای مسابقه تاسیس شد. ایدههای نوآورانه چپمن باعث شد تیم لوتوس هفت بار قهرمان مسابقات فرمول یک شود.
کارخانه همزمان ماشینهایی هم برای جاده میساخت که مشهورترین آن مدل "اسپریت" بود که به یکی از نمادهای خودروسازی در دهه هفتاد میلادی بدل شد. با مرگ کالین چپمن دورهای طولانی از بحران مالی در کارخانه آغاز شد و مالکیت شرکت چندین بار دست به دست شد تا اینکه در سال 1996 شرکت مالزیایی پروتون اکثر سهام آن را خرید.
در سال 2010، دنی بهار (Dany Bahar) که از فراری به لوتوس آمده بود از طرحی بلندپروازانه برای لوتوس رونمایی کرد که در آن قرار بود پنج مدل جدید تولید شود. اما این طرح دو سال بعد با اخراج بهار بایگانی شد.
پروتون در سال 2017 کارخانه را به شرکت چینی جیلی فروخت و برنامه جدید کارخانه با حمایت مالی جیلی اجرا خواهد شد. لوتوس تابستان گذشته از یک مدل تمام الکتریکی به نام ایوایا (Evaijas) رونمایی کرد که 2000 اسب بخار نیرو تولید میکند و قرار است تنها 130 دستگاه از آن ساخته شود.
لوتوس همچنین قرار است با همکاری آلپین از زیرمجموعههای رنو یک ماشین اسپرت الکتریکی دیگر هم بسازد.