ماهان شبکه ایرانیان

هموروئید چیست (۱)

در اغلب مواقع هموروئید بدون خطر است و جز خونریزی بسیار محدود، علامتی ندارد. خونریزی اولین و شایع‌ترین علامت هموروئید است.

هموروئید چیست (1)

 تحریریه دنیای سلامت

هموروئید یا بواسیر یعنی سیاهرگ‌های گشادشده در راست‌روده یا مقعد. هموروئید می‌تواند در مجرای مقعد یا در مدخل مقعد واقع شده و سال‌های سال وجود داشته باشد؛ بدون آنکه فرد از آن آگاه باشد. هموروئید از بیماری‌های بسیار شایع است که تقریبا در 70 درصد افراد بالای سی‌سال دیده می‌شود. این بیماری نخستین بار توسط بقراط حکیم تشخیص داده و نامگذاری شد.

علل اصلی

به زبان ساده‌تر، هموروئید نوعی واریس مقعد است که علل اصلی ایجاد آن عبارتند از: فشار به سیاهرگ‌های مقعد، رژیم غذایی کم یا بدون فیبر، یبوست، چاقی، بیماری کبدی، سرطان روده بزرگ،  لواط، افزایش فشار خون ، سابقه فامیلی، نشستن طولانی مدت در توالت، حاملگی، کم‌تحرکی، اسهال مزمن.

 پیشگیری

برای پیشگیری از ایجاد هموروئید و یا جلوگیری از پیشرفت آن بهتر است برخی نکات را نیز رعایت کنید:

 پرهیز از غذاهای تند: سس‌های تند و خردل، درد را تشدید می‌کنند.

 ترک سیگار: سیگار کشیدن باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شود و برای این بیماران مضر است.

 پرهیز از غذاهای نمک سودشده: مصرف نمک زیاد برای این بیماران مضر است. غذاهای فرآوری شده و غذاهای آماده حاوی نمک زیادی هستند و برای بیماران هموروئیدی مناسب نمی‌باشند.

 علائم

در اغلب مواقع هموروئید بدون خطر است و جز خونریزی بسیار محدود، علامتی ندارد. خونریزی اولین و شایع‌ترین علامت هموروئید است. در واقع خونریزی هنگام دفع مدفوع، درد در مقعد و اطراف آن و خارش از علائم اصلی هموروئید می‌باشند؛ اما این بیماری می‌تواند بدون نشانه مشخص باشد.

درد از نشانه‌های اصلی بیماری است که هنگام دفع مدفوع بسیار زیاد می‌شود. سوزش و خارش مقعد نیز در نتیجه تاثیر ترشحات غده مخاطی روده بزرگ بر اعصاب حسی این منطقه ایجاد می‌گردد. به طور کلی هموروئید به دو شکل داخلی و خارجی و به صورت برجستگی در داخل یا خارج مقعد ایجاد می‌شود که در صورت خارجی بودن، این برجستگی کاملا قابل رویت است. هموروئید داخلی در صورت بزرگ‌تر شدن از طریق مقعد دفع می‌شود و نیاز به عمل جراحی ندارد.

به طور کلی برای پیشگیری از بروز این حالت، پزشکان به مردم توصیه می‌کنند که از نشستن طولانی مدت در دستشویی خوددداری کنند، مقدار فیبر غذایی خود را افزایش دهند، هر روز دست‌کم 8 لیوان آب بنوشند و به طور مرتب ورزش کنند. در صورت عدم مراقبت و تشدید علائم، نیاز به جراحی وجود دارد. کم‌خونی و فقر آهن، دردهای بسیار شدید در اثر ایجاد لخته‌ خون در بواسیر و عفونت یا زخمی شدن ناحیه برجسته، از سایر عوارض احتمالی عدم درمان هموروئید است.

 مراجعه به پزشک

اگر برجستگی بسیار سفت شود یا درد آن بسیار شدید باشد و در صورتی که فرد دچار خونریزی زیاد شود، باید به پزشک مراجعه کرد. افرادی تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند که دچار پایین افتادگی گره‌های هموروئیدی شده و در طی یکسال دچار ایجاد لخته‌شدگی حاد و خونریزی از گره‌های هموروئید شده‌اند.

 درمان

درمان پزشکی: برای هموروئید خفیف درجه 1 یا 2 می‌توان با مصرف رژیم غذایی پر فیبر، میوه‌ها، سبزی‌ها و استفاده از پمادهای ضد هموروئید، مصرف ملین‌ها و ورزش کردن، اقدام به رفع آن نمود.

درمان جراحی: در صورتی که درون هموروئید لخته خون تشکیل شده باشد، پزشک برداشتن آن را طی عمل جراحی توصیه می‌کند. برای تشخیص قطعی بیماری از آندوسکوپی یا پروکتوسکوپی استفاده می‌شود.

برخی روش‌های جدید برای رفع هموروئید به صورت سرپایی

امروزه پزشکان و بیماران در جستجوی راه‌های ساده، موثر و بدون عارضه و یا با کمترین عارضه هستند. از آنجا که روش‌های جراحی با بستری شدن بیمار، بیهوشی، درد بعد از عمل، احتمال خونریزی، عفونت و مراقبت‌های طولانی مدت همراه هستند، تلاش‌های زیادی برای مهار بیماری به روش‌های متعدد سرپایی، از قبیل کوتر کردن، منجمد کردن، رابربند لیگاتور و برخی روش‌های دیگر شده که رایج‌ترین روش‌ها، بستن هموروئید با حلقه لاستیکی است...

برای خواندن بخش دوم- هموروئید چیست- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان