باورهای غلط در مورد سیگار (۲)

دولت‌ها نباید مالیات محصولات دخانیات را افزایش دهند چرا که این افزایش اثرات نامطلوبی بر افراد کم‌درآمد و فقیر دارد.

باورهای غلط در مورد سیگار (2)

باور غلط

افزایش مالیات‌ها بر سیگار باعث کاهش خرید سیگار توسط مردم می‌شود و در نتیجه درآمدها و عایدی دولت‌ها کاهش خواهد یافت.

واقعیت

حتی در صورتی که افزایش اساسی مالیات‌ها بر دخانیات باعث کاهش مصرف شود، نسبت کاهش تقاضا قابل قیاس با نسبت افزایش میزان مالیات نخواهد بود؛ زیرا معتادان به سیگار، به صورت نسبی و به آهستگی، افزایش قیمت را پرداخت خواهند کرد.

باور غلط

قاچاق دخانیات اثرات افزایش مالیات را خنثی خواهد نمود.

واقعیت

شواهد در برخی کشورها حاکی از آن است که حتی با وجود موضوع قاچاق، افزایش مالیات، درآمدهای حاصل برای دولت‌ها را افزایش و مصرف سیگار را کاهش داده است. از سوی دیگر دولت‌ها می‌توانند سیاست‌های موثری را در زمینه کنترل قاچاق اتخاذ کنند.

باور غلط

دولت‌ها نباید مالیات محصولات دخانیات را افزایش دهند چرا که این افزایش اثرات نامطلوبی بر افراد کم‌درآمد و فقیر دارد.

واقعیت

مصرف‌کنندگان کم درآمد با افزایش قیمت، تاثیرپذیری بیشتری نسبت به افراد پردرآمد دارند و مصرف سیگار در آن‌ها سیر نزولی را طی می‌کند و به تبع آن هزینه‌های مالی آن‌ها نیز به نسبت کاهش می‌یابد. این واقعیت وجود دارد که سیگاری‌هایی که کم‌درآمدند و به استعمال سیگار ادامه می‌دهند، به نسبت در وضعیت بدتری قرار خواهند گرفت.

باور غلط

در پاسخ به افزایش قیمت سیگار، سیگاری‌ها به سمت انواع ارزان‌تری روی می‌آورند و مصرف کلی آن‌ها کاهش نخواهد یافت.

واقعیت

حتی با وجود جایگزین‌هایی برای سیگار، افزایش قیمت باعث بازداشتن غیرسیگاری‌ها از استعمال آن خواهد شد و سیگاری‌ها را به ترک یا کاهش مصرف آن ترغیب خواهد کرد. همه سیگاری‌ها نیز انواع گران را به انواع ارزان‌تر ترجیح نمی‌دهند.

باور غلط

میزان مالیات سیگار در حال حاضر در اغلب کشورهای پردرآمد بالاست.

واقعیت

در اغلب کشورهای پردرآمد بیش از دوسوم یا بیشتر از قیمت خرده‌فروشی هر بسته به عنوان مالیات محاسبه می‌شود. در مقایسه، در کشورهای کم درآمد، کمتر از نیمی از قیمت خرده‌فروشی هر بسته به عنوان مالیات محاسبه می‌شود. این به آن معناست که سطح مالیات در کشورهای کم درآمد باید افزایش یابد.

باور غلط

اقداماتی نظیر کاهش عرضه، راهکار موثری جهت کاهش مصرف است.

واقعیت

اقدامات کاهش عرضه سیگار، کافی و کارآمد نیست. اگر یک عرضه‌کننده، مجبور به قطع فعالیت و عدم ایجاد بازار تقاضا برای تداوم استعمال سیگار شود، عرضه‌کننده دیگری وارد بازار خواهد شد.

جایگزینی کالا معمولا به عنوان روشی جهت کاهش عرضه پیشنهاد می‌شود، اما انگیزه‌های رشد دخانیات بسیار بزرگ‌تر از جایگزین است، تنها اقدام از جنبه عرضه که باید اتخاذ نمود کنترل قاچاق است.

باور غلط

برنامه‌های کنترل دخانیات ارتباط مشخصی با فقر جوامع روستایی و اقتصاد آنان دارد چرا که کنترل دخانیات وابستگی کامل به کشت آن دارد.

واقعیت

بازار محصولات دخانیات احتمالا حداقل طی چندین دهه به همین شکل باقی خواهد ماند و میزان مصرف محصولات طی دهه‌های آینده و یا بیشتر به طور تدریجی کاهش خواهد یافت و این واضح است که شغل‌های مربوط به کشاورزی تنباکو نیز به همین شکل طی دهه‌های آینده و نه یک شبه! بتدریج کاهش خواهد یافت.

اتخاذ سیاست‌های کشاورزی (به ویژه در تجارت) می‌تواند کمک بزرگی باشد به کشاورزان کشورهای فقیر؛ به عنوان مثال ایجاد بازارهای رقابتی برای فروش محصولاتشان (غیرتنباکو) در سراسر دنیا؛ هر چند کشت جایگزینی برای کشاورزان کم درآمد ممکن است برای کمک به دستیابی اهداف در مراحل انتقال به زمان طولانی‌تری نیاز داشته باشد.

 

 

برای خواندن بخش اول- باورهای غلط در مورد سیگار- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان