سران ناتو از توافق هسته‌ای حمایت کردند

پالس برجامی ناتو به وین

دنیای‌‌اقتصاد : سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) روز دوشنبه ۱۴ ژوئن-۲۴ خرداد- در بیانیه پایانی خود در بروکسل از احیای توافق هسته‌ای حمایت کرده و این توافق را راه اطمینان یافتن از ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران توصیف کردند

همزمان با برگزاری مذاکرات برجام در وین، سران پیمان آتلانتیک شمالی در بیانیه پایانی خود در بروکسل از احیای توافق هسته‌ای حمایت کرده و این توافق را راه اطمینان یافتن از ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران توصیف کردند. همزمان 22 قانون‌گذار آمریکایی در نامه‌ای به وزیر امورخارجه این کشور خواسته‌اند که دولت پس از حصول هرگونه توافق هسته‌ای با ایران، آن را جهت بازبینی و ارزیابی به کنگره ارائه کند. دور ششم مذاکرات احیای برجام از روز شنبه 22 خرداد در گرند هتل وین از سر گرفته شده است و طرفین یک گام دیگر به توافق نزدیک‌تر شده‌اند. در همین ارتباط، سران ناتو پس از پایان نشست روز دوشنبه در بروکسل در بخشی از بیانیه پایانی خود به برنامه هسته‌ای ایران و برنامه جامع اقدام مشترک و مذاکرات کنونی برای احیای برجام در وین اتریش پرداختند. به گزارش خبرگزاری فارس در این بیانیه آمده است: «ما متعهد هستیم که این اطمینان حاصل شود ایران هرگز یک سلاح هسته‌ای را توسعه نخواهد داد.» سران ناتو در این بیانیه با اعلام حمایت از برجام تاکید کردند: «ما از مذاکرات میان اعضای برنامه جامع اقدام مشترک و به صورت جداگانه با آمریکا برای دستیابی به بازگشت مشترک به اجرای برجام توسط آمریکا و ایران استقبال می‌کنیم.»

در این بیانیه آمده است: «ما از هدف احیای مزایای عدم اشاعه هسته‌ای برنامه جامع اقدام مشترک و اطمینان یافتن از ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کنیم.» سران ناتو در این بیانیه گفته‌اند: «این موضوع بسیار حیاتی است که ایران با جلوگیری از هرگونه تشدید بیشتر، فضای این بحث‌ها را حفظ کند.»

سران ناتو در این بیانیه ضمن حمایت از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کردند: «ما از فعالیت نظارتی و راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کنیم و این اقدام به اطمینان یافتن از پایبندی ایران به مقررات پادمان مربوط به پیمان منع گسترش و دیگر تعهدات کمک می‌کند.»

در این بیانیه آمده است: «احیا و اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک می‌تواند مسیر را برای پرداختن به نگرانی‌های امنیتی و منطقه‌ای از جمله حمایت از رژیم عدم اشاعه هموار کند.» سران ناتو در این بیانیه با مداخله در امور داخلی ایران، حمایت تهران از گروه‌های مقاومت در منطقه را محکوم کردند.

درخواست قانون‌گذاران آمریکایی از بایدن

همزمان با بیانیه ناتو، 22 قانون‌گذار آمریکایی نیز در نامه‌ای به وزیر امورخارجه این کشور خواسته‌اند که دولت پس از حصول هرگونه توافق هسته‌ای با ایران، آن را جهت بازبینی و ارزیابی به کنگره ارائه کند. به گزارش «ایسنا» مارک گرین، سناتور آمریکایی نامه‌ای را در صفحه توییترش منتشر کرد که با حمایت 22 قانون‌گذار آمریکایی به آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا درباره توافق هسته‌ای نوشته شده است. در این نامه آمده است: با تداوم مذاکرات آمریکا در وین درباره توافق هسته‌ای، ما این نامه را نوشته‌ایم تا یادآوری کنیم که دولت طبق تعهدات قانونی‌اش باید فرصتی برای کنگره فراهم بیاورد تا بتواند هرگونه توافق هسته‌ای را که شما با ایران به آن دست بیابید، بازبینی و ارزیابی کند.

در این نامه همچنین مطرح شد: قانون رئیس‌جمهور را ملزوم می‌کند که ظرف پنج روز هر گونه توافق حاصل شده با ایران و همچنین گزارش شامل ارزیابی راستی‌آزمایی مفصل و گواهی آن را به کنگره ارائه کند. در بخش پایانی این نامه مطرح شده که ما منتظر بازبینی چنین توافقی هستیم تا اطمینان حاصل کنیم به آنچه تهدید هسته‌ای و دیگر تهدیدهایی که ایران برای آمریکا و متحدان و شرکایش ایجاد می‌کند، عنوان شده بپردازیم.

در این نامه که به ابتکار «مایکل مک‌کال» نماینده ارشد جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا نوشته شده، ادعا شده که به‌دلیل نقض گسترده برجام توسط ایران، امکان بازگشت ساده واشنگتن به آن وجود ندارد زیرا آن اقدامات تهران غیرقابل بازگشت هستند. این نمایندگان آمریکایی به‌صورت تلویحی این تمایل را که ایران حتی نباید دانش هسته‌ای نیز داشته باشد، تکرار کرده و گفتند، حتی اگر تهران به صورت فیزیکی اقداماتی را که انجام داده به عقب بازگرداند، اما به هیچ روشی نمی‌توان دانش و توانمندی فنی که از فعالیت‌های اخیر خود به‌دست آورده، نابود کرد.

دور ششم مذاکرات احیای برجام از روز شنبه 22 خرداد در گرند هتل وین از سر گرفته شده است و طرفین یک گام دیگر به توافق نزدیک شده‌اند. پنجمین دور مذاکرات وین نیز از چهارم تا 12 خرداد در وین برگزار شد. عراقچی معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران چهارشنبه 12 خرداد و پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگویی با بیان اینکه منطقا دور آینده می‌تواند دور پایانی مذاکرات وین باشد، یادآور شد: در مذاکرات دیپلماتیک هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست. پیش از این، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده این کشور در مذاکرات احیای برجام، با در دسترس دانستن توافق برای احیای برجام، اما گفت که نمی‌توان در هفته جاری انتظار نهایی شدن پیش‌نویس سند توافق را داشت.

رایزنی پوتین و بایدن درباره برجام

از سوی دیگر، مشاور رئیس‌جمهور روسیه گفت که ولادیمیر پوتین و جو بایدن در دیدار با یکدیگر درباره موضوعات مختلف دوجانبه و بین‌المللی، از جمله توافق هسته‌ای با ایران رایزنی خواهند کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یوری یوشاکوف مشاور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درباره محور رایزنی‌های پوتین و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که قرار است امروز چهارشنبه 26 خرداد در ژنو انجام شود، تصریح کرد: دو طرف قرار است درباره موضوعات مربوط به ثبات استراتژیک، مبارزه با کرونا، امنیت سایبری و همچنین مشکلات منطقه‌ای گفت‌وگو کنند. وی در ادامه گفت که روسای جمهور آمریکا و روسیه همچنین درباره مسائل پیرامون شبه‌جزیره کره، توافق هسته‌ای با ایران، وضعیت سوریه، لیبی، افغانستان و تقریبا تمام موضوعات مورد نگرانی هر دو کشور به بحث و رایزنی خواهند پرداخت.

برجام محور دیدار مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی

همزمان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و وزیر دفاع ایالات‌متحده طی یک تماس تلفنی درخصوص طیفی از موضوعات از جمله برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند. به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت جنگ رژیم صهیونیستی دیروز (سه‌شنبه) در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی میان «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا خبر داد.

بنا بر گزارش روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، طبق بیانیه وزارت جنگ رژیم صهیونیستی، آستین طی یک تماس تلفنی به گانتز برای ادامه حضور در کابینه جدید رژیم صهیونیستی به‌عنوان وزیر جنگ را تبریک گفت. طبق این گزارش، گانتز نیز در گفت‌وگو با آستین بر لزوم تقویت امنیت رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

جروزالم پست همچنین گزارش کرد که طرفین همچنین در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و فرصت‌های تقویت صلح در منطقه از طریق توافقات عادی‌سازی روابط کشورها با رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کردند. طبق این گزارش، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در پایان از آستین برای حمایت ایالات‌متحده از تل‌آویو قدردانی کرد. «نفتالی بنت» روز یکشنبه هفته جاری پس از سوگند در کنست، به‌عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی آغاز به کار کرد و از همان ابتدا لفاظی‌هایی را علیه جمهوری اسلامی ایران و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مطرح کرد.

در ادامه ترافیک دیدارهای مقامات آمریکایی  رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی که پیش‌تر سفرش به واشنگتن به تاخیر افتاده بود، شنبه عازم این سفر می‌شود تا درباره آن‌چه «تهدید ایران»  خوانده شده، با مقام‌های آمریکایی گفت‌وگو کند. به گزارش خبرگزاری فارس، «آویو کوخاوی» رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی شنبه بعدازظهر عازم واشنگتن خواهد شد. این سفر یک ماه بعد از آن انجام می‌شود که رسانه‌های صهیونیستی از تعلیق سفر او به واشنگتن که قرار بود برای گفت‌وگو درباره آنچه «تهدید ایران» و سایر چالش‌های منطقه‌ای خوانده شده بود، خبر داده بودند. به گزارش روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، او در این سفر قرار است با همتایان آمریکایی در تلاش برای متقاعد کردن آنها به عدم بازگشت به برجام گفت‌وگو کند.

 

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی علیه چین

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان