قلب و طب چینی (۱)

بخش اول- همه ما می‌دانیم که در طب کلاسیک قلب عضوی است که در سمت چپ قفسه سینه قرار گرفته و کارش این است که خون سیاهرگی را دریافت و خون سرخرگی را پمپاژ کند.

قلب و طب چینی (1)

دکتر الهام امیرآذر؛ عضو تحریریه دنیای سلامت

 

همه ما می‌دانیم که در طب کلاسیک قلب عضوی است که در سمت چپ قفسه سینه قرار گرفته و کارش این است که خون سیاهرگی را دریافت و خون سرخرگی را پمپاژ کند. پمپاژ قلب در واقع به تمامی بدن خون می‌رساند و ضربان آن موجب ادامه حیات آدمی است.

می‌خواهیم از منظر طب چینی به این ارگان بسیار مهم نظری بیندازیم. در طب چینی هر ارگان مثل قلب، کلیه، کبد، طحال و... دارای محلی است که اصطلاحاً به آن باز می‌شود.

شاید تعجب کنید، ولی کبد به چشم باز می‌شود (در بیماری هپاتیت چشم‌ها زرد می‌شوند) و کلیه به گوش (برای نوزادانی که دچار عدم تقارن و یا اختلالی در گوش خارجی باشند، پزشکان فوراً سونوی کلیه هم درخواست می‌کنند) بنابراین در اینجا می‌توان تلاقی بین طب چینی و کلاسیک را پیدا کرد!

قلب به زبان باز می‌شود نوک زبان نشان‌دهنده کارکرد قلب است.

اگر نوک زبان قرمز باشد، یا اگر دانه‌های قرمز روی نوک زبان باشد و یا حتی اگر نوک زبان دوشاخه شده یا دچار تورم باشد، همگی نمایانگر افزایش آتش در کانال قلب می‌باشد. این افراد دچار بی‌خوابی یا اختلال در خواب، تپش قلب، اضطراب، گاهی درد قفسه سینه و حتی حساس و زودرنج می‌شوند.

کانال قلب در واقع مسؤول کنترل شکل، رنگ و ظاهر زبان و همچنین حس حشایی است و همان‌طور که گفته شد، بیشتر در نوک زبان دیده می‌شود. اگر کانال قلب خوب کار کند، در واقع رنگ زبان قرمز کمرنگ (به رنگ گوشت تازه) بوده و حس چشایی درست کار می‌کند.

اخیراً یکی از بیماران اظهار می‌کرد که پس از یک استرس و شوک عصبی دچار اختلال در حس چشایی شده بود و با توجه به مطالب اخیر دلیل این امر مشخص می‌شود. اگر گرما در قلب بالا باشد، ممکن است علائم دیگری نیز در زبان دیده شود؛ مانند: خشکی زبان، تغییر رنگ زبان به قرمز تیره و نیز آفت و زخم‌های دردناک روی زبان. اگر کانال قلب دچار کم‌خونی و یا ضعف باشد، زبان کمرنگ و لاغر است.

کانال قلب خون را کنترل می‌کند

این عمل از طریق: 1-اینکه تبدیل انرژی غذا به خون در قلب انجام می‌شود 2- قلب مسؤول جریان خون بدن است (مثل طب کلاسیک). پس وقتی کانال قلب ضعیف شود، جریان خون به خوبی صورت نمی‌گیرد و فرد ممکن است دچار سرما در دست‌ها شود.

قلب رگ‌های خونی را کنترل می‌‌کند

به همین دلیل اگر قلب خوب کار کند، نبض پر و منظم است و برعکس اگر خوب کار نکند، نبض توخالی و نامنظم می‌شود.

کانال قلب در چهره فرد تظاهر می‌کند

اگر چهره فرد درخشان و گلگون باشد، نمایانگر این است که قلب خوب کار می‌کند؛ ولی اگر قلب کمبود خون داشته باشد، چهره رنگ‌پریده و سفیدرنگ به نظر می‌آید. اگر خون دچار رکود باشد، رنگ چهره‌ آبی مایل به بنفش می‌شود.

اگر گرمای قلب خیلی زیاد باشد، چهره فرد بیش از حد برافروخته و قرمز است.

قلب از نظر طب سوزنی خانه ذهن است

پنج عملکرد ذهنی به قلب مربوط می‌شود؛ از جمله عواطف و احساسات، آگاهی، حافظه، تفکر و خواب. اگر کانال قلب خوب کار کند، فرد فعالیت ذهنی مناسب، احساسات متعادل، آگاهی شفاف و حافظه و خواب خوبی خواهد داشت. و برعکس اگر خوب کار نکند (مثلاً گرمای زیاد یا کمبود خون داشته باشد) مشکلاتی مثل: افسردگی، کمبود حافظه، تفکر نامناسب، بی‌خوابی و... ایجاد می‌شود...

برای خواندن بخش دوم- قلب و طب چینی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر