قلب و طب چینی (۲)

بخش دوم- همه ما می‌دانیم که در طب کلاسیک قلب عضوی است که در سمت چپ قفسه سینه قرار گرفته و کارش این است که خون سیاهرگی را دریافت و خون سرخرگی را پمپاژ کند.

قلب و طب چینی (2)

 

قلب وظیفه کنترل تعریق را به عهده دارد

اگر کانال قلب ضعیف باشد، فرد اغلب دچار تعریق خودبه‌خودی می‌شود و در بعضی مواقع از تعریق شبانه رنج می‌برد.

رؤیا و خواب دیدن نیز به کانال قلب مرتبط است

اگر کانال قلب خون کافی داشته باشد، فرد به راحتی خوابش می‌برد و خواب خوبی دارد؛ ولی اگر قلب ضعیف باشد، نه تنها اختلال در خواب ایجاد می‌شود، بلکه فرد خواب‌های آشفته و کابوس خواهد داشت. می‌توان گفت تمام رؤیاها به خوبی از کانال قلب منشأ می‌گیرد.

همچنین کانال قلب روی صحبت کردن اثر دارد و افرادی که آتش قلب آنها بالاست، بسیار حرف می‌زنند. این مختصری بود از عملکرد و فانکشن قلب در بدن از دیدگاه طب چینی. لازم به ذکر است که آنچه در اینجا به عنوان قلب و کانال قلب از آن یاد شد، در واقع ممکن است با قلبی که در طب کلاسیک مد نظر است، دقیقاً منطبق نباشد.

انجام آزمایشات لازم

متخصص قلب کودک نیز باید معاینه دقیقی از نظر بالینی داشته باشد تا بتواند آزمایش‌های بعدی را برنامه‌ریزی و از کارهای اضافی برای بیمار پرهیز کند. قبل از معاینه بالینی باید درباره نحوه بارداری و بیماری‌های مادر در آن دوران و داروهایی که احیاناً مصرف کرده است، همچنین از نحوه زایمان و حوادث احتمالی زایمان سؤالاتی پرسیده شود.

اطلاع از اینکه آیا نوزاد در موقع تولد کمبود اکسیژن داشته یا پس از تولد خون وریدی قلبی بسته شده یا خیر، ضروری به نظر می‌رسد. معمولاً سوراخ بین دو بطن سه‌ماه بسته و در 20 درصد افراد باز می‌ماند. در معاینه بالینی قلب کودکان آگاهی از اینکه شیرخوار هنگام شیر خوردن خسته می‌شود، تعریق اضافی دارد، آیا مرتباً دچار عفونت‌های تنفسی می‌شود و اگر بزرگ‌تر است، اشتهای او چطور است و میزان خستگی او در موقع ورزش چقدر است، لازم و ضروری است.

در معاینه بالینی ابتدا به رنگ کودک باید توجه نمود. سیانوز یا کبودی رنگ علامت بسیار مهمی است که باید آن را شناخت و روی لب‌ها و ناخن‌ها جست‌و‌جو کرد. ممکن است نوزادی در روزهای اول تولد هنگام گریه کبودی مختصری داشته باشد که مربوط به باز بودن سوراخ بینی به طور طبیعی بوده و پس از هفته سوم از بین می‌رود.

 اندازه گیری قد، وزن و دور سر

نکته دیگر اندازه‌گیری قد، وزن و دور سر کودک است؛ چرا که بیماری‌های قلبی روی پایش رشد و روی وزن اثر می‌گذارند و کودک کمبود وزن دارد، ولی تغییری در قد و دور سر ایجاد نمی‌شود. نکته دیگر نوع تنفس کودک است. باید به تنگی نفس کودک توجه شود. درد قفسه سینه و ناحیه قلب، همچنین لمس نبض بسیار مهم است.

در بیماری‌های قلبی گاهی ضربان قلب تند و نامنظم می‌شود. در سمع قلب توسط پزشک تغییراتی در صدای قلب به نام سوفل احساس می‌گردد. این تغییرات صدا مربوط به دریچه‌های قلب است و از نظر شنیداری درجات مختلفی دارد. یکی از اقدامات اساسی در ارزیابی قلب کودک، رادیوگرافی سینه است که شکل، اندازه و حفره‌های قلب را مشخص می‌کند.

بزرگی قلب گاهی در تشخیص عیوب قلب اهمیت دارد. نبض، عیوب مادرزادی قلب در تصویر رادیوگرافی تغییراتی را نشان می‌دهد.

 نوارقلب در کودکان

الکتروکاردیوگرافی یا نوار قلب در شیرخواران نیز کاملاً با بزرگسالان متفاوت است که توسط متخصص قلب کودک بررسی می‌شود. اکوکاردیوگرافی جهت تشخیص قطعی و وضع دریچه‌های قلب مفید است. آنژیوکاردیوگرافی برای بررسی عروق قلب و بالاخره MRI قلب جهت تشخیص که تکمیل‌کننده اختلالات عضلانی و دریچه عروق قلب جهت تشخیص و درمان و جراحی قلب مشخص می‌نماید.

 جراحی قلب در کودکان

امروزه جراحی قلب در بیماری‌های قلبی، به‌ویژه در کودکان با موفقیت و در زمان کوتاه‌‌تر انجام می‌شود. پیوند قلب و همچنین سلول‌درمانی نیز به خوبی در بیماری‌های قلب انجام می‌گیرد. امید است کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی زودتر تشخیص داده شوند و درمان مناسب انجام شود تا بیماری‌های مزمن قلب کودکان با عوارض کمتری همراه باشد.

 

برای خواندن بخش اول- قلب و طب چینی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر