واکسیناسیون برای بزرگسالان (۲)

بخش دوم- همه شما بزرگسالان و پدر و مادرها باید بدانید که شما هم مانند کودکان‌تان به واکسیناسیون نیاز دارید. تا زمانی که فرزند شما کم‌سن است، به‌طور مکرر برنامه واکسیناسیون او را چک می‌کنید.

واکسیناسیون برای بزرگسالان (2)

 

واکسن آبله‌مرغان نیز می‌تواند خطر ابتلا به زونا را کمی افزایش دهد؛ ولی آنچه بیش از واکسن آبله‌مرغان موجب فعالیت ویروس و ابتلا به زونا می‌شود، خود بیماری آبله‌مرغان و ابتلا به آن است.

واکسن (HPV) پاپیلومای انسانی

به دختران 11-12 ساله و زنانی که تا سن 26 سالگی این واکسن را دریافت نکرده‌اند، توصیه می‌شود آن‌را در سه روز، هر دو الی سه ماه یکبار تزریق کنند. در مورد خانم‌های بالاتر از 26 سال هنوز تحقیقات کامل نشده است. پاپیلوما در افرادی که از لحاظ جنسی فعال هستند و نزدیکی دارند، بسیار شایع است.

بیش از 120 گونه HPV وجود دارد و حتی اگر شما به یک نوع از آن مبتلا شده باشید، واکسن شما را از ابتلا به نوع دیگر آن محافظت می‌کند. دو نوع از این واکسن وجود دارد: «Gosdasil» و «Cervarix» که از خانم‌های بالای 26 سال در برابر سویه‌های hpv که منجر به سرطان گردن رحم می‌شود، محافظت می‌کند. «Cervarix»

از خانم‌ها در برابر دو نوع از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که موجب سرطان دهانه رحم می‌گردد، پیشگیری می‌کند اما از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری نمی‌کند و هیچ نقشی در ابتلا به آن ندارد.

واکسن‌های موجود در ایران

برنامه واکسیناسیون هر کشوری با کشور دیگر متفاوت است. در ادامه مقاله به نکاتی در زمینه واکسیناسیون در کشور ایران اشاره می‌کنیم. 1- واکسن آنفلوآنزا برای کلیه افراد بالای 6 ماه مفید است ولی از آنجا که تعداد واکسن پاسخگو نمی‌باشد ابتدا باید گروهی که نیاز بیشتری دارند؛ مثلاً افراد بالای 65 سال، مبتلایان به بیماری‌های ریوی و ... ( آنها در اولویت هستند). واکسینه شوند.

2- در ایران واکسن HPV، واکسن آبله‌مرغان، واکسن زونا، Tdap اصلاً موجود نمی‌باشد، لذا در کشور ما جهت بالغین توصیه می‌شود. 3-  واکسن دو گانه بالغین Td (کزاز، دیفتری) هر ده سال باید تزریق شود. 4-  در مورد تزریق واکسن آنفلوآنزا MR اولویت با کسانی است که مقالات صفحات قبل به آن اشاره شد. 5-  واکسن MR‌  MMR (سرخجه، سرخک و اوریون) در خانم‌های در سن بارداری تزریق شود (که چند سال پیش همگانی تزریق شد).

6- واکسن هپاتیت B برای کسانی‌که در معرض خطر هستند.  به‌طور خلاصه واکسن‌‌هایی که در کشور خودمان مورد استفاده قرار می‌گیرد با سایر کشورها و در حالت‌های مختلف متفاوت می‌باشد.

 واکسن کزاز، دیفتری، سیاه سرفه

هر ده سال یکبار یک Tdap بعد از دو سال از آخرین شات Td توصیه می‌شود. این واکسن در سال 2005  به بازار معرفی شد و به تمامی مادرانی که بعد از زایمان این واکسن را دریافت نکرده‌اند، توصیه شد، در اولین فرصت خود را واکسینه کنند. این واکسن از بدن در برابر سه باکتری کزاز، دیفتری و سیاه‌سرفه محافظت می‌کند.

این باکتری‌ها موجب سرفه شدید و حتی کاهش وزن، بی‌اختیاری ادرار و استفراغ می‌شوند. دکتر رودوالد معتقد است که سیاه سرفه در میان نوجوانان و بزرگسالان بسیار رایج است و آنها به راحتی ناقل این بیماری بوده و آن‌را به افراد جوان‌تر منتقل می‌کنند.

چهار واکسن دیگر

واکسن‌های دیگری نیز برای بزرگسالان وجود دارد که به افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری‌ها قرار دارند، توصیه می‌شود آن‌را دریافت کنند؛ مثل واکسن هپاتیت A و B، علاوه بر این اگر به کشورهای دیگر مسافرت می‌کنید، بهتر است  از قبل از مسافرت با پزشک خود مشورت کنید؛ شاید نیاز باشد در برابر بیماری خاصی واکسینه شوید.

 بزرگسالان و اهمیت واکسیناسیون

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که واکسیناسیون فقط مخصوص کودکان و روشی برای محافظت از جان و زندگی کودک در طول زندگی است. برخی از آنها حتی جدول واکسیناسیون کودکان‌شان را پیگیری نمی‌کنند. باید به این موضوع توجه داشت حتی کسانی که برنامه واکسیناسیون‌شان، پیگیری شده است و تمام آنها را بموقع انجام داده‌اند، در طول زمان مصونیت‌شان از بین می‌رود.

دکتر لسن رودوالد، مدیر بخش خدمات ایمن سازی در مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آتلانیا معتقد است که در حالت ایده‌آل، در هر چکاب و بررسی دوره‌ای باید با پزشک خود در مورد برنامه واکسیناسیون مشورت و از او سوال شود که آیا واکسیناسیون لازم است یا خیر. 

به خانم‌ها نیز توصیه می‌کنیم اگر قصد بارداری دارند، حتماً برنامه واکسیناسیون خود را جدی بگیرند. اگر فراموش کرده‌اید چه واکسنی را دریافت کرده‌اید و چه واکسنی را دریافت نکرده‌اید، با پیگیری پرونده‌های پزشکی قدیمی خود و یا انجام یک آزمایش خون ساده می‌توانید آن‌را متوجه شوید.

 

 

برای خواندن بخش اول- واکسیناسیون برای بزرگسالان- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان