ماهان شبکه ایرانیان

آپارتمان مسکونی حیات الهیه در تهران با طراحی هرمی

پروژه های برجسته: در این منطقه از تهران که تجمل، مهم‌ترین اصل حاکم بر ساخت‌وساز پروژه‌های مسکونی است و معماری در زیر سایه سنگین این عنصر مهم بازار، معمولأ حرف زیادی برای گفتن ندارد، اصولا طراحی کارشناسانه سخت است، حال آنکه پروژه در وضعیت نامطلوب به طراح واگذار شود، قطعا چالش های بی شماری را به وجود می آورد، پروژه ی ساختمان مسکونی حیات الهیه به معم ...

پروژه های برجسته: در این منطقه از تهران که تجمل، مهم‌ترین اصل حاکم بر ساخت‌وساز پروژه‌های مسکونی است و معماری در زیر سایه سنگین این عنصر مهم بازار، معمولأ حرف زیادی برای گفتن ندارد، اصولا طراحی کارشناسانه سخت است، حال آنکه پروژه در وضعیت نامطلوب به طراح واگذار شود، قطعا چالش های بی شماری را به وجود می آورد، پروژه ی ساختمان مسکونی حیات الهیه به معماری حامد بدر احمدی از استدیو معماری بوژگان یکی از همین پروژه های چالش برانگیز است که حامد بدر احمدی از آن سربلند بیرون آمده است، با چیدانه همراه باشید تا به گوشه و کنارآن سری بزنیم. 

مشخصات عمومی پروژه ساختمان مسکونی حیات الهیه

  • نام پروژه: ساختمان مسکونی حیات الهیه
  • معمار: حامد بدری احمدی
  • دفتر معماری: استدیو معماری بوژگان
  • موقعیت: الهیه،تهران، ایران 
  • تاریخ: 1392
  • مساحت: 10،000 مترمربع
  • وضعیت: ساخته‌شده

  • کارفرما و مجری: شرکت ابتکار سازه ایرانیان
  • تیم طراحی: حامد بدری احمدی، رضوان نوربخش، رئوف قاسمی
  • تاسیسات مکانیکی: جواد کامیاب
  • تاسیسات الکتریکی: بهنام چهری
  • ناظر مقیم معماری: رئوف قاسمی، رضوان نوربخش
  • عکس: علی دقیق، حامد بدری احمدی

طراحی این پروژه، پس از ساخت و نصب اسکلت، به بوژگان واگذار شد که این مسأله باعث شد با مسائل بسیار و محدودیت‌های فراوان روبرو شویم. از سوی دیگر، ساختار ناموفق هرمی حاکم بر «حیات الهیه» هزینه‌های زیادی را در زمینه‌های مختلف به پروژه تحمیل کرد: تنوع طبقات و جزئیات، حل‌کردن مسائل تأسیساتی با توجه به پله‌پله شدن پروژه در هر طبقه، و توجه همزمان به کیفیت همه واحدها در تمام طبقات.

در این منطقه از تهران که تجمل، مهم‌ترین اصل حاکم بر ساخت‌وساز پروژه‌های مسکونی است و معماری (در صورتی که وجود داشته باشد) در زیر سایه سنگین این عنصر مهم بازار، معمولأ حرف زیادی برای گفتن ندارد، تلاش ما که خوشبختانه همراهی کارفرما را در کنار خود داشت، این بود تا فارغ از شاخصه‌های کاذب تأثیرگذار بر بازار مسکن، پروژه‌ای ساده، خوانا و آرام بیافرینیم.

به دلیل ضابطه هرمی حاکم بر پروژه، ضلع شمالی پله‌پله عقب‌نشینی می‌کرد و اجبارأ تراس‌هایی پدید می‌آمد که با افزایش اندک سطح تراس‌ها، توانستیم فضایی مطلوب و قابل استفاده برای تمامی واحدها به وجود آوریم و اندکی، فاصله «آپارتمان» و «خانه» را در پروژه کاهش دهیم. روابط داخلی واحدهای مسکونی نیز مبتنی بر منطق معماری شکل گرفت؛ اهمیت ورودی، تفکیک فضای روز و شب، و توجه به تناسبات، از مهم‌ترین فاکتورهای این بخش از فرایند طراحی بود.

در حیاط پروژه، ناگزیر بودیم دسترسی‌های سواره به زیرزمین اول و دوم داشته باشیم که این موضوع صدمه بسیار زیادی به حیاط وارد می‌کرد و در واقع، سطحی از آن باقی نمی‌گذاشت. بنابراین تصمیم گرفته شد حیاط در سطحی بالاتر و بر روی رمپ‌های سواره تعریف شود تا هم فضای باز پروژه یکدست، وسیع و دارای کیفیت مطلوب شود و هم رابطه ارتفاعی حیاط و لابی ساختمان شکل بهتری پیدا کند.

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید و یا فضایی این چنینی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

مطالب پیشنهادی:مجتمع مسکونی سیپان، تعریف متفاوت بام در نیاوران تهران
آپارتمان شماره 1 محلات، طراحی مقرون به صرفه با مصالح بوم آورد
طراحی ساده و معمارانه آپارتمان مسکونی برانوش در جماران
ساختمان مسکونی اندرزگو، کیفیت فضای داخلی با طراحی نمای متحرک
ساختمان مسکونی ویلا در تهران، خلق منظر در زمین تودلی!
خانه ی مسکونی باغ جنت، معماری درون گرا در اصفهان
رقص آجر ها در ساختمان مسکونی آجر پوش تهران
خانه آپارتمان 144 در شیراز ، هم زیستی انسان وطبیعت

منبع:معمار ایرانی؛  گردآوری شده در تحریریه چیدانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان