۷ پنجره خیره کننده در آپارتمان های برجسته ایرانی!

درب و پنجره: پنجره ها جدا از خاصیت عملکردی خود دریچه ای رو به دنیای پیرامون ما دارند، از گذشته های دور پنجره ها نقشی اساسی در زندگی ما داشته اند

درب و پنجره: پنجره ها جدا از خاصیت عملکردی خود دریچه ای رو به دنیای پیرامون ما دارند، از گذشته های دور پنجره ها نقشی اساسی در زندگی ما داشته اند. در معماری امروز نیز معماران برجسته نگاه ویژه ای به این عنصر حیاتی در پروژه ی خود داشته اند، نگاهی که شاید متفاوت با آنچه تا به حال در گوشه و کنار فضاهای مسکونی و اداری و... دیده ایم، می باشد. امروز در چیدانه به بررسی برخی از پنجره های جذاب در پروژه های برجسته ی ایرانی می پردازیم با ما همراه باشید.

پنجره های ویلای پورگان

ویلای پورکان به معماری محمد رضا قدوسی پنجره های بی نظری را دارد، این پنجره ها به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند ارتباط مناسبی بین باغ و بنای اصلی به وجود بیاورند . به نحوی که بازشوهای موجود در نمای بیرونی، به فضای باز این امکان را می دهد که در بخش عمده ای از فضای بسته نفوذ کند و در فصول معتدل فضای داخلی بنا به عنوان ایوان عمل کند، ایده اصلی این پنجره ها از سه دری ها در معماری ایرانی سرچشمه گرفته است. مطلب سه دری امروزی در ویلای گذران تعطیلات آخر هفته ی پورکان! اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد.

ساختمان اداری، تجاری شاه کرم به معماری هومن بالا زاده پنجره های منحصر به فردی دارد که ایده‌ی طراحی پنجره های آن از طرح پنجره‌ های سنتی ایرانی (اُرسی) گرفته شد که در آن ماژول‌های رنگی کوچک شیشه‌ای، هم شدت نور داخل را کنترل می‌کند و هم تاثیر رنگین از نور و سایه رادر فضای داخلی به‌وجود می‌آورد، این پنجره ها در کنار زوای معماری بی نظیر دیگر بنا سبب شده است که این ساختمان 16 طبقه‌ای که بین دو بلوک شهری دیگر واقع شده است، به‌عنوان یک ساختمان اداری مدرن، به‌صورت فرهنگی جاسازی شود و هویت ایرانی را در قالبی مدرن توضیح دهد.مطلب ساختمان شاه کرم، طراحی نمای مدرن با الهام از معماری سنتی اطلاعات بیشتری در مورد این پروژه به شما خواهد داد.

 ساختمان مسکونی صبا به معماری گروه معماری تداوم پویا (سارا کلانتری و رضا صیادیان)در طراحی پنجره های پروژه ی خود خلاقیت ویژه ای را اعمال کرده اند که زیبایی این بنا را دو چندان نمونه است. این شیدها نمای دو پوسته ای  را رو به خیابان ایجاد می کنند که از تبادل گرما بین فضاهای بیرونی و داخلی جلوگیری می کند. پوسته ی بیرونی لایه ای چوبی با توانایی کنترل نور طبیعی و پوسته ی داخلی لایه ای شیشه ای از پنجره های دوجداره است که در ترکیب با لایه ی بیرونی، درخشش نور روز و حریم و امنیت در شب را برای فضاهای داخلی تأمین می کند. .مطلب آپارتمان دلباز برای فرهنگ ایرانی در ساختمان صبای تهران! اطلاعات بیشتری در مورد این پروژه به شما خواهد داد .

ساختمان مسکونی باغ جنت به معماری شروین حسینی در راستای نیاز کارفرما مبنی بر ایجاد حریم خصوصی و در کل ایجاد یک فضای درونگرا در عین حال پرنور پنجره هایی خاص را در خود جای داده است. در طراحی پنجره های این بنا از یک صفحه نیمه شفاف چوبی در پوسته نمای بیرونی استفاده کرده است که حرکت افقی خطوط آن در امتدادخطوط افقی آجرهای نماهای همسایگی ها باشد و طراحی پنجره های این ساختمان به شکلی طراحی شده است که در صورت بسته بودن آنها، نمایی یک دست را به وجود می آورد و چهره ای کاملا متفاوت با نمای آن در هنگام باز بودن پنجره ها به وجود می آورد. مطلب خانه ی مسکونی باغ جنت، معماری درون گرا در اصفهان اطلاعات بیشتری در مورد این پروژه به شما خواهد داد.

ساختمان مسکونی مهر

ساختمان مسکونی مهر از دفتر طرح و معماری پرگار ساختمانی کم نظیر رنگارنگی است که به خوبی در دل شهر خاکستری تهران جا خوش کرده است، هنگامی که وارد خانه‌های قدیمی می‌شویم، تحت تاثیر بازی چشم‌نواز نور و رنگ قرار می‌گیریم که از پشت پنجره‌های ارسی، داخل فضا می‌شود. هنگامی که این پنجره‌ها باز می‌شوند و از پس آنها، درختان دیده می‌شوند، روح تازه‌ای در فضا ایجاد می‌شود. این روح فضا، همان چیزی است که در فضاهای آپارتمانی امروزی به ندرت یافت می‌شود. ایده ی پنجره های رنگارنگ این بنا نیز از ارسی های قدیمی ایرانی گرفته شده است که حال و هوایی دلپذیری را برای ساکنان آن ایجاد کرده است. .مطلب ساختمان مسکونی مهر، خانه ای ایرانی پر از رنگ و نور اطلاعات بیشتری در مورد این پروژه به شما خواهد داد.

پنجره های خانه آپارتمان 144

خانه آپارتمان 144 به معماری علی سوداگران و نازنین کازرونیان، دیدگاه متفاوتی به پنجره ها داشته است. از دیدگاه معماران بنا : پنجره یکی از مهم ترین عواملی است که سهم قابل توجهی در شکل دادن به نمای خارجی بنا را دارد و همچنین دریچه ی دید فضای بیرونی به درونی و بلعکس است لذا در طراحی های آپارتمان های امروزی که ساختمان ها به هم نزدیک ترند این موضوع حفظ محرمیت پنجره ها و کتنرل دید همسایه اهمیت بیشتری می یابد. در خانه آپارتمان 144 با طراحی پنجره ها به صورت عمودی و عقب نشینی آنها از بر نما و نصب لوورهای عمودی چوبی، از شدت تابش مستقیم آفتاب شرق به داخل اتاق ها کاسته شد و این لوورهای متحرک چوبی  می تواند دید همسایه به فضای داخلی را تنظیم کند. در صورت تمایل، اطلاعات بیشتر را در مطلب خانه آپارتمان 144 در شیراز ، هم زیستی انسان وطبیعت ببینید.

در طراحی ساختمان اداری شیشه ی کاوه به معماری امیرعباس ابوطالبی پنجره و شیشه ها به لحاظ نوع کاربری بنا از اهمیت بالایی برخوردار بوده است به همین منظور معمار پروژه ایده ی بی نظیری را برای پنجره ها در نظر گرفته است. استفاده از پنجره های رنگارنگ برای این بنا و بازی نور و سایه های ایجاد شده در طول شبانه روز علاوه بر تاثیرات روانی مثبت سبب شده است که هر شخصی به رنگ بخصوصی واکنش نشان ‌دهد و رنگ‌ها که یادآور خاطراتی از زمان و مکان خاصی برای اشخاص هستند و یا کیفیت احساسی مخصوصی را در آنها ایجاد می‌کنندمحیطی ویژه را برای کاربران و رهگذرانی که شاهد این بنا می باشند رقم زند.  در صورت تمایل، اطلاعات بیشتر را در مطلب رنگین کمانی از شیشه درساختمان اداری کاوه در دارآباد تهران ببینید.

اگر در فضایی با دکوراسیون خلاقانه کار و زندگی می کنید و یا فضایی این چنینی را می شناسید،که پر از نشانه های شخصی شماست، تورهای چیدانه مشتاق است از شما و محل کار و زندگی تان عکاسی کند و آن را به مخاطبان چیدانه نشان دهد. اگر علاقه دارید که عکس های خلاقانه بیشتری از خانه های ایرانی برای ایده گرفتن ببینید خانه یا محل کار خود را با ما به اشتراک بگذارید!

مطالب بیشتر:شکوه نمای سنگی در ساختمان های برجسته ایرانی
 آنچه که باید درباره اصول طراحی نمای ساختمان بدانید!
آجرچینی در ساختمان های مدرن ایرانی!
طراحی نمای متحرک در ساختمان های مدرن ایران
گیاهان طراوت بخش نمای پروژه های برجسته ایرانی
نرده و حفاظ های خلاقانه در ساختمان های برجسته ایرانی
7 آپارتمان برجسته ایرانی با ایده کور کردن دید همسایه!

نویسنده: ثمینا فراهانی ؛ تحریریه چیدانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر