خروپف، علل و راه‌های درمان آن (۱)

بخش اول- خروپف مشکل شایعی است که می‌تواند هر کسی را تحت تأثیر قرار دهد، اگرچه اغلب در مردان و افرادی که اضافه وزن دارند رخ می‌دهد و با افزایش سن تشدید می‌شود.

خروپف، علل و راه‌های درمان آن (1)

دکتر اصغر پیوندی؛ متخصص گوش؛ حلق و بینی

 

 

خروپف مشکل شایعی است که می‌تواند هر کسی را تحت تأثیر قرار دهد، اگرچه اغلب در مردان و افرادی که اضافه وزن دارند رخ می‌دهد و با افزایش سن تشدید می‌شود. خروپف معمولا خیلی جدی نیست و بیشتر برای کسانی که در کنار شما می‌خوابند ایجاد مزاحمت می‌کند.

با این وجود اگر شما از جمله افرادی هستید که دائماً خروپف می‌کنید نه تنها موجب اختلال الگوی خواب افراد نزدیک به خود می‌شوید، بلکه همچنین باعث اختلال کیفیت خواب خود نیز می‌شوید. اغلب کسانی‌که بطور دائمی خروپف می‌کنند برای داشتن یک خواب شبانه‌ خوب کمک‌های پزشکی وجود دارد.

خروپف به چه دلایلی رخ می‌دهد؟ خروپف هنگامی رخ می‌دهد که جریان هوا از طریق دهان و بینی بصورت فیزیکی مسدود شود. جریان هوا می‌تواند توسط عوامل مختلفی مسدود شود.

دلایل خروپف

1- انسداد راه‌های هوایی بینی: برخی از انسانها در فصول آلرژی و یا زمانی‌‌که دچار عفونت سینوس می‌شوند خروپف می‌کنند. ناهنجاری‌های بینی از قبیل انحراف تیغه‌ بینی (تغییر ساختاری در دیواری که یک سوراخ بینی را از دیگر جدا می‌کند) و یا پولیپ بینی می‌توانند باعث ایجاد انسداد در راههای هوایی بینی شوند.

2- ضعیف بودن ماهیچه‌های گلو و زبان: در صورتی که عضلات گلو و زبان بیش از حد شل باشند (عضلاتی که راه‌های هوایی را باز نگه می‌دارند). در اینصورت اجازه می‌دهند این عضلات به داخل محرابی هوایی بیفتد. این وضعیت می‌تواند نتیجه خواب عمیق، مصرف الکل و استفاده از برخی قرص‌های خواب‌آور و آنتی‌هیستامین‌ها باشد. پیری عادی نیز باعث شل شدن بیشتر این عضلات می‌شود.

3- بافت حجیم گلو: داشتن اضافه وزن می‌تواند به حجیم شدن بافت‌های گلو منجر شود، همچنین کودکانی که دارای لوزه‌های بزرگ هستند اغلب خروپف می‌کنند.

4- کام نرم (زبان کوچک) بلند: کام نرم بلند (بافت آویزان واقع در پشت دهان) می‌‌تواند مجرای بینی به گلو را باریک کند و زمانی‌که این بافت‌ها لرزش می‌کنند و در مقابل دیگری تکان می‌خورند، مجرای عبور هوا مسدود می‌شود و باعث خروپف می‌شود.

 خطرات سلامتی مرتبط با خروپف

کسانیکه دچار خروپف دائمی هستند می‌توانند در خطر ابتلا به مشکلات سلامتی جدی از قبیل آپنه انسدادی خواب که همان قطع تنفس انسدادی به هنگام خواب است، باشند آپنه خواب مشکلات متعددی ایجاد می‌کند از قبیل:

 وقفه طولانی تنفس: (بیش از 10 ثانیه) در هنگام خواب می‌‌تواند باعث ایجاد انسداد جزئی و یا کلی در مجرای عبور هوا شود.

 خواب سبک و بیدار شدن‌های مکرر از خواب: افرادی که به آپنه‌ انسدادی خواب هستند، به آرامی سعی می‌کنند با سفت نگه داشتن عضلات گلو، مسیر عبور هوا را باز نگه دارند که منجر به سبک شدن خواب‌ آنها می‌شود.

  فشار بر روی قلب: درد و رنج طولانی مدت آپنه‌ انسدادی اغلب در نتیجه فشارخون بالاست و ممکن است باعث بزرگ شدن قلب شده و خطرات حملات قلبی و سکته مغزی را بیشتر کنند.

 خواب شبانه بد: آپنه انسدادی خواب باعث خواب‌آلودگی در طول روز شده و کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 گزینه‌های درمان برای بزرگسالانی که از خروپف رنج می‌برند

همانطور که پیش‌تر گفته شد، خروپف، ممکن است نشانه‌ای از یک شرایط سلامتی جدی‌تری باشد که آپنه انسدادی خواب نام دارد. از مشخصه‌های آن، آرام شدن تنفس و یا وقفه‌های مکرر در تنفس است که می‌تواند در طول شب، صدها بار اتفاق بیفتد. اغلب بیمارانی که خروپف دائم دارند باید توسط یک پزشک تحت ارزیابی خواب جامعی قرار بگیرند که اغلب شامل آزمایشاتی است که خواه در خانه و یا در آزمایشگاه خواب انجام می‌گیرد...

برای خواندن بخش دوم- خروپف، علل و راه‌های درمان آن- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان