پیرمرد هلندی به دنبال دومین صعود به جام جهانی با یک تیم آسیایی؛

سابقه تقابل‌های ادووکات با ایران/ از آخرین افتخار سرمربی عراق ۱۳ سال می‌گذرد!

سرمربی مطرح عراق که در سالهای اخیر ناکامی بوده، برای سومین بار است که مقابل ایران روی نیمکت تیمی می نشیند و می خواهد در مهمترین دیدارش پیروز از میدان خارج شود.

سرویس ورزش مشرق - تیم ملی فوتبال کشورمان در دومین دیدار مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2022 قطر در قاره آسیا باید روز سه شنبه 16 شهریور در دوحه به مصاف عراق برود.

تیم ملی عراق بعد از اتمام دور قبلی انتخابی جام جهانی در خردادماه نتوانست با کاتانچ ادامه همکاری دهد و بعد از ماهها بلاتکلیفی و مطرح شدن اسامی مختلف مثل کارلوس کی روش برای هدایت این تیم، در نهایت دیک ادووکات سرمربی 74 ساله مطرح هلندی را به عنوان سرمربی خود برگزیدند.

ادووکات که نامی شناخته شده در فوتبال جهان است و سابقه هدایت تیمهای مطرح باشگاهی و ملی بزرگی را در کارنامه دارد در سالهای اخیر چندان موفق نبوده و تیم های زیادی را عوض کرده است. آخرین تیمی که ادووکات در آن حضور داشت فاینورد بوده که در دو فصل پیاپی به ترتیب در مکان های سوم و پنجم لیگ هلند قرار گرفت. آخرین قهرمانی ادووکات با یک تیم هم به سال 2008 بر می گردد که به همراه زنیت قهرمان جام یوفا و سوپرکاپ اروپا شد.

سابقه تقابل‌های ادووکات با ایران/ از آخرین افتخار سرمربی عراق 13 سال می‌گذرد!

این مربی هلندی پیش از عراق سابقه مربیگری در قاره آسیا را دارد و طی یکسال هدایت دو تیم ملی امارات و کره جنوبی را برعهده داشته است. ادووکات جولای 2005 سرمربی امارات شد اما پس از 3 ماه به خاطر پیشنهاد کره جنوبی تنها دو بار روی نیمکت اماراتی ها نشست و راهی سئول شد.

از اکتبر 2005 تا جولای 2006 سرمربی هلندی طی 9 ماه با کره جنوبی در مسابقات دوستانه و مقدماتی جام ملتهای آسیا 2007 و جام جهانی 2006 شرکت کرد و در 18 بازی 8 برد و 5 تساوی و 5 باخت را در کارنامه خود ثبت نمود. کره در جام جهانی با برد برابر توگو و مساوی مقابل فرانسه امیدوارکننده ظاهر شد اما با شکست برابر سوئیس در بازی آخر گروهی نتوانست مجوز صعود پیدا کند و کار ادووکات هم با کره ای ها به اتمام رسید.

سابقه تقابل‌های ادووکات با ایران/ از آخرین افتخار سرمربی عراق 13 سال می‌گذرد!

دیک ادووکات در اولین دیداری که روی نیمکت کره جنوبی نشست به مصاف تیم ملی ایران با هدایت برانکو رفت. این دیدار دوستانه که در سئول برگزار شد 11 روز پس از قرارداد مربی هلندی بود و کره توانست با 2 گل ایران را شکست دهد. جالب است بدانید در آن دیدار ابراهیم میرزاپور و وحید هاشمیان که الان در کادرفنی تیم ملی حضور دارند، در ترکیب ثابت ایران به میدان رفتند. افشین قطبی و پیم فربیک دیگر مربی مطرح هلندی در آن مقطع دستیار ادووکات در کره جنوبی بودند.

سابقه تقابل‌های ادووکات با ایران/ از آخرین افتخار سرمربی عراق 13 سال می‌گذرد!

اما این بازی آخرین تقابل ادووکات با ایران نبود و دست تقدیر 6 سال بعد یکبار دیگر ادووکات را این بار در قامت سرمربی تیم ملی روسیه مقابل ایران قرار داد؛ دیدار دوستانه ای که فوریه 2011 در امارات برگزار شد و تیم ملی با هدایت علیرضا منصوریان در تک دیداری که به عنوان سرمربی موقت روی نیمکت حضور داشت با تک گل دقیقه 90 محمدرضا خلعتبری موفق به شکست روسیه شد. کارلوس کی روش که توافقات نهایی را با ایران انجام داده بود، در آن دیدار روی سکوها نظاره گر بازی بود و پس از این بازی هدایت ایران را برعهده گرفت.

حالا ادووکات پس از 10 سال برای سومین بار و در دیداری مهمتر و رسمی تر از دو دیدار قبلی مقابل ایران قرار می گیرد و باید دید چه نتیجه ای کسب می کند و آیا می تواند برای دومین بار یک تیم را که اتفاق بازهم آسیایی است را به جام جهانی برساند یا نه؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان