۱۰ فیلم برتر در مورد روم باستان

روم باستان چیزهای بسیار زیادی برای ارائه به طرفداران درام‌های تاریخی دارد. داستان‌های این دوره از تاریخ شامل نبردهای بسیار خونین و بازی‌های قدرت بوده است که بسیار شبیه به سریال بسیار محبوب وایکینگ‌ها (Vikings) و دنیای فانتزی سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones) است

10 فیلم برتر در مورد روم باستان

در طی سال‌ها، فیلم‌های بسیاری در مورد امپراتوری روم و اتفاقات رخ داده در دوره روم باستان ساخته شدند. برخی از این فیلم‌ها بسیار حماسی، هیجان‌انگیز و جذاب بودند و توانستند تا در ذهن مخاطبان ماندگار شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا ده تا از برترین فیلم‌های روم باستان بر اساس وب سایت آی‌ام‌دی‌بی را به شما معرفی کنیم.

روم باستان چیزهای بسیار زیادی برای ارائه به طرفداران درام‌های تاریخی دارد. داستان‌های این دوره از تاریخ شامل نبردهای بسیار خونین و بازی‌های قدرت بوده است که بسیار شبیه به سریال بسیار محبوب وایکینگ‌ها (Vikings) و دنیای فانتزی سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones) است. در طی دهه‌های اخیر، سریال‌های قابل توجهی در مورد روم باستان ساخته شده است که از جمله آن می‌توان به سریال روم (Rome) و اسپارتاکوس (Spartacus) اشاره کرد. البته، فیلم‌های جذابی نیز ساخته شده که اتفاقات آن در دوره امپراتوری روم رخ می‌دهد و برخی از این فیلم‌ها از دوره سال‌های طلایی هالیوود است. فیلم کلئوپاترا (Cleopatra) احتمالا یکی از مشهورترین فیلم‌های حماسی است که بر محوریت این دوره تاریخی است اما بر طبق سایت ‌آی‌ام‌دی‌بی، این فیلم، یکی از برترین‌ها نیست.

برخی از فیلم‌های لیست، فیلم‎هایی بیشتر بر محوریت مسیحیت هستند که بر امپراتوری روم تمرکز ندارد اما غلبه و نفوذ آن در فیلم بسیار حس می‌شود. در ادامه با معرفی ده فیلم برتر از روم باستان همراه باشید.

فیلم کجا می‌روی (Quo Vadis) – امتیاز 7.2

فیلم کجا می‌روی، فیلمی حماسی محصول کمپانی ام‌جی‌ام در سال 1951 است. این فیلم حماسی، نمایانگر حقیقی هالیوود است و داستان اصلی این فیلم کلاسیک نیز در مورد یک ژنرال رومی است که عاشق زنی می‌شود که به یکی از پیروان مذهبی تازه یعنی مسیحیت تبدیل شده است. این فیلم دارای عاشقانه‌های گسترده، فتنه‌ها و مناظری از آن دوره باستانی است و گرچه، برخی از عناصر فیلم ممکن است برای بینندگان حال حاضر بدون جلا و زرق و برق باشد اما این فیلم در دهه 50 میلادی، اثری بسیار موفق و مورد ستایش بوده است. این فیلم در گیشه بسیار موفق بود و توانست هشت نامزدی جایزه اسکار بدست بیاورد که شامل نامزدی جایزه بهترین فیلم سال نیز بوده است.

فیلم مصائب مسیح (The Passion Of The Christ) – امتیاز 7.2

فیلم مصائب مسیح در سال 2004 بر روی پرده سینماها اکران گردید و با وجود اینکه بحث‌های زیادی پیرامون آن قرار داشت، توانسته تا امتیاز 7.2 را در سایت آی‌ام‌دی‌بی بدست بیاورد. این فیلم در هنگام اکران خود با مخالفت‌های بسیاری مواجه شده بود. فیلم مصائب مسیح به کارگردانی مل گیبسون است و بر روی ساعاتی تمرکز دارد که منجر به مرگ عیسی مسیح می‌شود. فیلم مصائب مسیح برای خشونت و خونین بودن بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است. علاوه بر این، فیلم مصائب مسیح به یهودی ستیزی نیز متهم شده بود. با وجود این، این فیلم توانست تا با کسب امتیاز 7.2 در رده نهم این لیست قرار بگیرد.

شاه شاهان (The King Of Kings) – امتیاز 7.3

شاه شاهان بخشی از یک سه‌گانه از فیلم‌های صامت به کارگردانی سسیل بی دیمایل است و زندگی عیسی مسیح را به تصویر می‌کشد. به طور کلی، این سه‌گانه واقعا حماسی بود و هر کدام از فیلم‌ها نیز دارای مدت زمانی بیش از دو ساعت بودند و این فیلم که در سال 1927 اکران شده بود، دارای مدت زمان دو ساعت و چهل دقیقه است. این فیلم در دهه 20 میلادی ساخته شده است و در آن زمان، اکثر فیلم‌ها دارای مدت زمان زیر یک ساعت بودند و بسیار جالب توجه است که این فیلم با وجود مدت زمان طولانی خود، این امتیاز را بدست آورده است. جدا از مدت زمان فیلم، این سه‌گانه هم منتقدان و هم بینندگان را به هیجان درآورده بود. البته، تقریبا نزدیک به یک قرن پس از اکران این فیلم، مطمئنا بیننده‌های امروزی چنین واکنشی نخواهند داشت اما کسانی که به فیلم‌های صامت علاقه‌مند هستند، حتما باید فیلم شاه شاهان را ببینند.

فیلم ژولیوس سزار (Julius Caesar) – امتیاز 7.3

فیلم ژولیوس سزار محصول سال 1953 است و برنده جایزه اسکار شده است. این فیلم، اقتباسی از نمایشنامه‌ای به همین نام نوشته شکسپیر است و مارلون براندو در آن نقش‌آفرینی کرده است. این فیلم، یکی دیگر از فیلم‌های کلاسیک برجسته هالیوود به شمار می‌رود و فیلمی است که منتقدان آن را بسیار دوست داشتند. فیلم ژولیوس سزار نامزد دریافت پنج جایزه اسکار شد که شامل جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد نیز بود. این فیلم همچنان به عنوان یکی از بهترین اقتباس‌ها از نمایش‌نامه به شمار می‌رود و با این حال، این فیلم در مقایسه با اقتباس‌های مدرن، شباهت بسیاری با نمایشنامه دارد چراکه اقتباس‌های مدرن، داستان را بازنویسی کردند تا برای بینندگان مدرن جذاب‌تر باشد. فیلم ژولیوس سزار، یک فیلم کلاسیک و سیاه و سفید است که باب میل طرفداران فیلم‌های کلاسیک است.

انیمیشن دوازده وظیفه آستریکس (The Twelve Tasks Of Asterix) – امتیاز 7.6

انیمیشن دوازده وظیفه آستریکس در سال 1976 اکران شد و تنها انیمیشن قرار گرفته در لیست است. گرچه انیمیشن دوازه وظیفه آستریکس نتوانست به موفقیت قابل توجهی به هنگام اکران خود دست پیدا کند اما بعدا به یک فیلم کلاسیک تبدیل شد. همانند دیگر فیلم‌های این مجموعه، این فیلم بازگوکننده داستان آستریکس و اوبلیسک است که دوازده کار را برای سزار انجام می‌دهند.

فیلم داکیه‌ها (The Dacians) – امتیاز 7.8

فیلم داکیه‌ها بر روی جنگ دومیتین داکیه تمرکز دارد و نسبت به دیگر فیلم‌های قرار گرفته در این لیست، متمایز‌تر است. این فیلم در سال 1966 بر روی پرده سینماها اکران شده بود. داستان فیلم، چندین جنگ و فتنه بین کشور داکیه و امپراتوری روم را به تصویر می‌کشد. این فیلم از آن جهت متمایز است که با اینکه در مورد رومی‌ها است اما نسبت به دیگر فیلم‌ها، کمتر شناخته شده است. با این حال، از آنجا که این لیست بر اساس سایت آی‌ام‌دی‌بی است، ممکن است فیلم‌های نه چندان مهمی در لیست وجود داشته باشند که توانستند امتیاز بالایی بدست بیاورند و این فیلم نیز یک مورد آن است.

فیلم اسپارتاکوس (Spartacus) – 7.9

فیلم اسپارتاکوس که در سال 1960 میلادی بر روی پرده سینماها اکران شده بود، یکی از شناخته شده‌ترین فیلم‌هایی است که در مورد روم باستان است. این فیلم با کسب امتیاز 7.9 در رده چهارم این فهرست قرار گرفته است. فیلم اسپارتاکوس، داستان شورش بردگانی را به رهبری شخصی به نام اسپارتاکوس بازگو می‌کند که بسیار ماندگار و الهام‌بخش است. فیلم اسپارتاکوس با بازی بازیگرانی برجسته همچون لورنس اولیویر، کرک داگلاس و تونی کرتیس و به کارگردانی استنلی کوبریک است. این فیلم برنده چهار جایزه اسکار شده بود.

فیلم بن هور (Ben-Hur) – امتیاز 8.1

همانند فیلم اسپارتاکوس، فیلم بن هور نیز یک فیلم کلاسیک و حماسی است که داستان عشق، خیانت، قدرت و برده‌داری رومی‌ها را به تصویر می‌کشد. این فیلم همچنین چندین رکورد قابل توجه را شکسته بود که شامل رکورد دریافت بیشترین جایزه نیز است. فیلم بن هور موفق شد تا یازده جایزه اسکار ببرد. فیلمبرداری صحنه مسابقه ارابه‌رانی هفته‌ها طول کشید و زمان زیادی صرف ساخت یک میدان بزرگ شد. هزینه، زمان و خلاقیتی که برای ساخت این صحنه و همچنین دیگر صحنه‌های فیلم شده بود، به خصوص با توجه به زمان ساخت این فیلم، بسیار خارق‌العاده است. لازم به ذکر است که یک بدلکار در حین این صحنه ارابه‌رانی از دنیا رفته است.

زندگی برایان (Life Of Brian) – امتیاز 8.1

در حالی که بسیاری از فیلم‌هایی که در مورد روم باستان هستند، فیلم‌هایی حماسی‌اند که بیشتر بر روی درام و صحنه‌های نبرد خشونت‌آمیز تمرکز دارند. با این حال، مانتی پیتون موفق شد تا همه این موارد را کنار بگذارد و با فیلم زندگی برایان، یک فیلم سرگرم‌کننده در مورد روم باستان به ارمغان بیاورد. این فیلم طنز در مورد زندگی مردی است که با مسیح اشتباه گرفته می‌شود. فیلم به هنگام اکران خود، به دلیل محتوا و موضوع خود، بسیار مورد حمله و خشم قرار گرفت اما در نهایت، همچنان محبوب و مشهور باقی ماند.

فیلم گلادیاتور (Gladiator) – امتیاز 8.5

در رتبه نخست این فهرست، فیلم بسیار موفق و تاثیرگذار گلادیاتور قرار دارد. این فیلم در سال 2000 به کارگردانی ریدلی اسکات و بازی راسل کرو به اکران در آمد. راسل کرو در این فیلم، نقش یک ژنرال اسبق رومی به نام ماکسیموس را بازی می‌کند که خانواده‌اش به قتل رسیدند و خودش به بردگی در آمده است و حال، به دنبال انتقام گرفتن از امپراتور بی‌رحم روم است. این فیلم برنده پنج جایزه اسکار شد که شامل جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد است. فیلم گلادیاتور توانست در سرتاسر جهان به فروش 465 میلیون دلاری دست یابد. این فیلم شامل نبردهای حماسی، مبارزات داخل میدان، عشق و خیانت است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان