ویژه‌های مشرق

زیباکلام: دولت رئیسی دچار بی‌برنامگی است! / اگر به FATF نپیوندیم یعنی حامی تروریسم هستیم

فعالین اصلاح‌طلب تعمدا «میراث دولت روحانی» را سانسور می‌کنند. دولت روحانی در حوزه‌های مختلف و از جمله اقتصاد و سیاست خارجی به هیچ عنوان وضعیت قابل قبولی نداشت.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

** زیباکلام: دولت رئیسی دچار «بی برنامگی» است

«صادق زیباکلام» فعال اصلاح طلب که پیش از پیش بینی کرده بود که «ترامپ به برجام وفادار خواهد ماند و بیشترین انعطاف را نسبت به برجام نشان خواهد داد» در یادداشتی در روزنامه آرمان با اشاره به عملکرد دولت رئیسی نوشت:«اصولگریان تندرو یا دلواپسان به‌رغم آنکه ماه‌ها فرصت داشتند اما هر قدر که زمان می‌گذرد، مشخص‌تر می‌شود که هیچ برنامه و دستورالعملی برای برنامه‌های هسته‌ای کشور ندارند. فی‌الواقع به جز مشتی شعار و کلی‌گویی چیز دیگری در خصوص برنامه‌های هسته‌ای کشور ندارند. به بیان ساده‌تر تندها در حقیقت زندانی شعارهایی هستند که در تمام هشت سال دولت روحانی می‌دادند».

زیباکلام در ادامه نوشت:«آیا پس از 3 ماه مذاکرات که قبل از ریاست‌جمهوری سیزدهم صورت گرفت و آقای روحانی اعلام کرد که همین امروز می‌تواند موجب لغو برخی از تحریم‌ها شود حاصل آن توافق را قبول دارید یا نه؟ معلوم نیست. لذا دلواپسان سیاست و برنامه مشخصی در خصــوص برنامه هسته‌ای ارائه نکرده‌اند و ای کاش که بی برنامه‌گــی آنها فقط محدود به هسته‌ای می‌شد».

زیباکلام: دولت رئیسی دچار «بی‌برنامگی» است/ اگر به FATF نپیوندیم یعنی حامی تروریسم هستیم

فعالین اصلاح طلب تعمدا «میراث دولت روحانی» را سانسور می کنند. دولت روحانی در حوزه های مختلف و از جمله اقتصاد و سیاست خارجی به هیچ عنوان وضعیت قابل قبولی نداشت.

در دولت روحانی علیرغم محدودیت گسترده در صنعت هسته ای، نه تنها تحریم ها لغو نشد بلکه گسترده تر نیز شد. در دولت روحانی، حامیان برجام ادعا کردند که اگر مسئله هسته ای رفع شود و ایران به تعهدات برجامی خود عمل کند، شاهد فتح الفتوح اقتصادی خواهیم بود.

بزک کنندگان برجام مدعی بودند که ناکامی توافق هسته ای به دلیل روی کارآمدن ترامپ بود و اگر وی کنار رود، مشکل رفع خواهد شد. بر همین اساس این طیف مدعی شد که اگر جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، در آبان 99 شاهد وضعیت رویایی و فتح الفتوح اقتصادی خواهیم بود.

بایدن هم آمد اما هیچ تغییری در وضعیت تحریم ها ایجاد نشد. جریانی که مدعی بود که به زبان دیپلماسی و مذاکره مسلط است، دلار 3 هزارتومانی تحویل گرفت و دلار 26 هزارتومانی تحویل داد.

دولت روحانی در حوزه های مختلف از جمله مسکن، خودرو، نقدینگی، بدهی های دولت، بازار دلار، بازار بورس، اقلام خوراکی و...در وضعیت بسیار نامناسبی کلید پاستور را به دولت بعدی تحویل داد.

حالا بانیان وضع موجود و عاملان اصلی کوچک شدن سفره مردم، ژست منتقد به خود گرفته و مدعی هستند که دولت جدید دچار بی برنامگی است.

گویا از نگاه این طیف، اهتمام جدی دولت برای ساخت یک میلیون مسکن در سال و کاهش قیمت خودرو و رونق تولید و افزایش اشتغال و رونق بورس و...مصداق بی برنامگی است.

از نگاه آقای زیباکلام و همفکران وی برنامه داشتن یعنی به کشاورز بگوییم سبوس بخور و به مراجعه کننده بگوییم خودت بمال و با افتخار بگوییم ما در دولت حتی یک واحد مسکن هم برای مردم نساختیم و...«پررویی نجومی» هم حدی دارد...

** سنت اصلاح طلبی با رفتار قبیله ای میانه ای ندارد

«فیاض زاهد» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:«گاهی ما فکر می‌کنیم که اقدامات مثبت حتما باید به دست ما و همفکران و هم‌نظران ما باشد. هر کس دیگری کار درست کند یا نادیده گرفته یا تخطئه می‌کنیم. این کار درستی نیست و با سنت اصلاح‌طلبی هم ناسازگار است».

زاهد در ادامه نوشت:« جنابان آقایان اژه‌ای و رییسی!مهم آن است که پنجره را باز کنید تا هوای تازه‌ای بیاید. مهم نیست ما در آن نقشی نداشته باشیم. کار باارزش از خود دفاع خواهد کرد و ما از شما ممنون خواهیم بود. این به صلاح نزدیک‌تر است».

زیباکلام: دولت رئیسی دچار «بی‌برنامگی» است/ اگر به FATF نپیوندیم یعنی حامی تروریسم هستیم

برخلاف اظهارنظر این فعال اصلاح طلب، این جریان سیاسی آلوده به رفتار قبیله ای و حزبی است.

در سالهای گذشته و در مقطعی که دولت، شورای شهر و شهرداری تهران در اختیار جریان اصلاح طلب بود، «فائزه هاشمی» با افشاگری درباره قبیله گرایی در این جریان سیاسی گفته بود: «روی صحبت در این بخش، دولت و شورای شهر و شهرداری تهران استدر نهادهای در اختیار اصلاح طلبان تقریباً منافع قومی و قبیله‌ای و باندی و حزبی و جناحی و خانوادگی به منافع ملی و حقوق مردم می‌چربد».

طیف اصلاح طلب شدیدا به رفتار قبیله ای آلوده است. این آلودگی موجب می شود که حقوق مردم به راحتی لگدمال شده و منافع شخصی و حزبی همواره در اولویت قرار گیرد.

چندی پیش«عبدالله رمضان‌زاده» سخنگوی دولت اصلاحات گفته بود:«ما اصلاح‌طلبان کاسب‌کاری کردیم، منفعت‌جویی‌های شخصی و گروهی داشته‌ایم و جایی که باید از منافع عمومی دفاع می‌کردیم به صراحت این کار را انجام ندادیم. اینها واقعیت‌هاست».

یکی از ویژگی های رفتار قبیله ای و باندی، واکنش متفاوت به موضوعات واحد است. افرادی و جریان ها و رسانه هایی که به رفتار قبیله ای و باندی آلوده هستند، مفسدین اقتصادی را به دو گروه تقسیم می کنند؛ «مفسد اقتصادی خوب و ذخیره نظام و کارآفرین برتر» و «مفسد اقتصادی بد و عامل همه بدبختی مردم»؛ یا «تروریست جانی» و «تروریست خوب» یا «جاسوس وطن فروش» و «جاسوس خوب» و...

همین طیف یکروز فریاد وامصیبتا سر می دهد که چرا اعدام کردید!؟ و فردای آن روز فریاد می زند که چرا اعدام نکردید!؟

** اگر به FATF نپیوندیم یعنی حامی تروریسم هستیم

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «تعیین تکلیف FATF با رفع تحریم ها» نوشت:« FATF در ساختار یکدست اصولگرایان هم معلق خواهد ماند. دولت رئیسی برخلاف دولت روحانی اصراری به تعیین تکلیف آن ندارد. مجلس اصولگرایان هم اصراری بر بازگشت آن به پارلمان، تا جایی که دیروز یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصمیم‌گیری درباره آن را منوط به لغو تحریم‌ها کرده است. این یعنی در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین و لغونشدن تحریم‌ها، خبری از پیوستن کامل ایران به FATF نیست».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«این در حالی است که پیش‌تر تصور می‌شد شاید با تغییر دولت و یکدست‌شدن ساختار قدرت و همسویی و هم‌افزایی در سه نهاد دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام، بهانه‌جویی‌ها بر سر تعیین تکلیف این پرونده پایان یابد».

همچنین«فریدون مجلسی» فعال اصلاح طلب و دیپلمات سابق در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«بدترین اتفاق در سال‌های اخیر برای ایران برهم خوردن برجام بود. مشخصا نپیوستن به FATF نیز مکمل این اتفاق بد بود که هنوز هم تمام جهان جز ایران آن را پذیرفته‌اند. نپذیرفتن و عدم تصویب این لوایح به جهان این پیام را انتقال می‌کند که ایران خواهان پولشویی، کمک به تروریسم و انجام اقدامات مجرمانه است».

زیباکلام: دولت رئیسی دچار «بی‌برنامگی» است/ اگر به FATF نپیوندیم یعنی حامی تروریسم هستیم

وقتی دولت روحانی روی کار بود، رسانه ها و فعالین اصلاح طلب مدعی بودند که مخالفت ها با FATF صرفا سیاسی و غیرکارشناسی است. این طیف در ادامه ادعا کردند که اگر دولت بعدی در دست منتقدان دولت روحانی باشد بلافاصله لوایح مرتبط با FATF را تصویب و به این سازمان می پیوندند.

اما با روی کارآمدن دولت رئیسی، اظهارات منتقدان FATF هیچ تغییری نکرد، چرا که این انتقادها نه سیاسی و حزبی، بلکه کارشناسی و فنی و دلسوزانه بود.

FATF به هیچ عنوان در پی مبارزه با تروریسم و پولشویی نیست. اگر چنین بود آمریکا و اروپا- اعضای اصلی FATF- رکورددار پولشویی نبودند. در حاضر 70 درصد پولشویی در جهان توسط آمریکا و اروپا انجام می شود.

سازمان FATF هیچگاه در مقابل اقدامات تروریستی اقدامی انجام نداده است. از سازمان جنایتکار منافقین تا گروهک تروریستی داعش.

وظیفه FATF این است که تحریم های آمریکا علیه ایران را هوشمند کند. با اینحال برخی در داخل برای هوشمندسازی تحریم های ضدایرانی بی قرار و دلواپس هستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان