تاثیر گل‌هـا بر کنترل استرس و خشم

پژوهشگران توصیه می‌کنند برای رفع تنش‌های ناشی از تغییرات اجتناب‌ناپذیر زندگی، به تمرینات ورزشی و روش‌های خاص تنش‌زدایی رو بیاوریم.

تاثیر گل‌هـا بر کنترل استرس و خشم

ستاره حمیدی؛  دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی

 

 

با توجه به اینکه دوری از استرس و عوامل استرس‌زا در دنیای کنونی اجتناب‌ناپذیر است، همه ما راه‌های مختلفی را برای کنترل خشم و استرس و رسیدن به آرامش امتحان می‌کنیم؛ مثل انجام تمرینات یوگا، حرکات خاص، ریلکسیشن و... و حاضریم برای رسیدن به آرامش هر بهایی بپردازیم.

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که پیشرفت‌های پرشتاب تکنولوژی و تغییرات سریع شیوه زندگی در کنار تمامی مزایایش صدمات بسیاری بر روح و پیکره آدمی وارد نموده است.

به عقیده روانشناسان، واکنش هر فرد به عوامل آسیب‌رسان و استرس‌زا متفاوت است. برخی به خوبی آن را کنترل می‌کنند و با صبوری ویژه‌ای با مسائل کنار می‌آیند و برخی واکنش‌های شدید تری نشان می‌دهند.

شدت این واکنش‌ها بستگی به میزان استرس و آسیب روحی واردشده دارد. گاهی تداوم و استمرار استرس‌های ریز و درشت سبب برون‌ریزی شدیدی می‌گردد. بسیار این جمله را می‌شنویم که «دیگر کاسه صبرم لبریز شده است».

تفاوت‌های فردی انسان‌ها تاثیرات بسزایی در نحوه زندگی‌شان دارد. انواع کلاس‌های پرهزینه ریلکسیشن، یوگا و گاه انرژی‌درمانی و در برخی موارد هزینه‌های گزافی که صرف بیماری‌های روحی می‌شود، مصرف داروهای آرامبخش و هزینه‌های سرسام‌آور مشاوره، روز به روز عرصه را بر آدمی تنگ‌تر می‌کند.

هر یک از متخصصان روشی را برای کنار آمدن با پیچیدگی‌های روزمره پیشنهاد کرده و عوامل بسیاری را در تغییر روحیه دخیل می‌دانند و برای بهبود روحیه راه‌های بسیار متفاوتی پیش پای مراجعین خود قرار می‌دهند.

پژوهشگران توصیه می‌کنند برای رفع تنش‌های ناشی از تغییرات اجتناب‌ناپذیر زندگی، به تمرینات ورزشی و روش‌های خاص تنش‌زدایی رو بیاوریم.

بسیاری از متخصصان معتقدند بهترین روش کاهش استرس رو آوردن به طبیعت است و یکی از عناصر طبیعت که تاثیر چشمگیری در روحیه آدمی می‌گذارد، گل‌ها هستند.

گل‌ها تاثیراتی فراتر از آنچه تصور می‌شود بر شادی و رضایتمندی از زندگی و روابط اجتماعی دارند. تحقیقات نشان داده است، گل‌ها حالات روحی را متعادل، سالم و طبیعی می‌کنند و اثری فوری روی شادمانی دارند.

دریافت گل در تمامی افراد و در هر سنی، بدون هیچ محدودیتی، احساس شادی فوق العاده و سپاسگزاری ایجاد می‌کند. گل‌ها اثرات بلندمدت و مثبتی بر روی حالات روحی دارند.

بررسی‌ها نشان داده است، استرس، اضطراب و عصبانیت بعد از دریافت گل کاهش می‌یابد و فرد احساس لذت و رضایتمندی از زندگی می‌کند. گل‌ها همچنین موجب عمیق‌تر شدن و بهبود روابط اجتماعی روابط با خانواده و دوستان و احساس شادی می‌شوند.

درکنار تاثیر بی‌نظیر گل‌ها و طبیعت، رنگ‌ها نیز در زندگی نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. رنگ‌های موجود در طبیعت حتی روی عملکرد فیزیولوژیکی و طبیعی بدن تاثیر می‌گذارد؛ به همین دلیل در یک محیط سرسبز حس متفاوتی نسبت به یک دشت گل و یا کوه‌های پوشیده از برف داریم.

رنگ گل‌ها نیز احساسات و حالات متفاوتی ایجاد می‌کنند؛ به عنوان مثال، رنگ سرخ نمادی از خطر و هیجان است و ضربان قلب را بالا می‌برد.

در مقابل، رنگ آبی موجب آهسته‌تر شدن ضربان قلب و ایجاد حس آرامش می‌شود. به کاربردن رنگ‌ها در محیط زندگی و طبیعت اطراف می‌تواند راه موثری برای کسب لذت بیشتر در موقعیت‌های گوناگون باشد. مسلماً در تمامی مشاغل استرس‌های روزانه وجود دارد.

قرار دادن یک شاخه گل بر روی میز کار تاثیر قابل ملاحظه‌ای در روحیه و نحوه برخورد با همکاران خواهد گذاشت. حتی در منزل وجود یک شاخه گل حس متفاوتی در اعضای خانواده به وجود می‌آورد.

با تمامی این تفاسیر، شاید بهتر باشد نگاهی به طبیعت و رنگ‌های آن انداخته و برای بالا بردن روحیه از آن بهره بریم. وقتی طبیعت می‌تواند به زندگی نظم و آرامش دهد، پس چه بهتر زمان بیشتری را با هم در طبیعت بگذرانیم.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان