با اسراف‌ های آخر سال بجنگید (۲)

بعضی از ما برای بالابردن اعتماد به نفس یا برای گریز از افسردگی یا زمانی که احساس می‌کنیم کسی ما را دوست ندارد به خرید کردن افراطی مشغول می‌شویم. در حالیکه این قبیل مسائل را باید با کمک روانشناس درمان کرد نه با خرید کردن!

با اسراف‌ های آخر سال بجنگید (2)

دلایل اسراف در آستانه سال جدید

اینک کمی در رفتارهای خود و حتی در رفتارهای اطرافیان خود، خصوصا در آستانه سال جدید دقت کنید. آیا می‌توانید دلایل بریز و بپاش‌‌های اضافه و بیهوده را پیدا کنید؟ آیا واقعا دارید به رسم و رسوم عمل می‌کنید؟

آیا همه شیرینی‌‌های رنگارنگ و آجیل‌‌های درشت و مغز شده و مفصلی را که می‌خرید، مهمانان عید مصرف می‌کنند؟ آیا وقتی لباس لازم ندارید باز هم لباس، کیف و کفش جدید می‌خرید؟ آیا از همه اینها لذت می‌برید؟ یا بیشتر آنها برای نمایش در جلوی دیگران تهیه می‌شوند؟ آیا اگر از میزان و کیفیت این خرید‌‌ها کم کنید، با پولی که ذخیره می‌شود کار بهتری می‌توانید انجام دهید؟

اگر منصفانه به این پرسش‌‌ها پاسخ دهید، خودتان متوجه خواهید شد که تا چه اندازه اسراف در زندگی شما نقش دارد. متاسفانه برای بعضی از ما اسراف، مختص ایام نوروز نیست و الگوی خرج کردن ما کلا اشکال دارد.

حتی بعضی از ما برای بالابردن اعتماد به نفس یا برای گریز از افسردگی یا زمانی که احساس می‌کنیم کسی ما را دوست ندارد به خرید کردن افراطی مشغول می‌شویم. در حالیکه این قبیل مسائل را باید با کمک روانشناس و مشاور و افزایش خودشناسی درمان کرد نه با خرید کردن!

همچنین باید توجه داشته باشیم که افراط در خرج کردن یا اسراف در مصرف کردن ربطی به میزان پول و درآمد افراد ندارد، بلکه از الگوی خرج کردن او تبعیت می‌کند. الگوی خرج کردن می‌تواند الگویی کارا و سالم یا ناکارا و بیمار باشد. بر خلاف تصور اکثر ما الگوی خرج کردن افراد خیلی ثروتمند، خرج کردن نامحدود نیست، بلکه یکی از شگردهای آنها این است که  پولشان را مدیریت  می‌کنند. در سال جدید مدیریت پول را بیاموزید و اسراف نکنید.

برای خواندن بخش اول -با اسراف‌ های آخر سال بجنگید- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان