ماهان شبکه ایرانیان

بهترین کلانترهای دنیای سینما – بخش دوم

یک ستاره طلایی، یک کلاه بلند و احتمال یک سبیل، تصور بینندگان از کلانترها در دنیای سینما است. کلانترها ابتدا تنها در فیلم‌های وسترن حضور داشتند و بازیگران برجسته زیادی در طی سال‌ها، نقش این نوع کاراکترها را بازی کرده‌اند و برخی از آن‌ها نیز باعث خلق کاراکترهای بسیار ماندگار و نمادینی شده‌اند.

بهترین کلانترهای دنیای سینما – بخش دوم

یک ستاره طلایی، یک کلاه بلند و احتمال یک سبیل، تصور بینندگان از کلانترها در دنیای سینما است. کلانترها ابتدا تنها در فیلم‌های وسترن حضور داشتند و بازیگران برجسته زیادی در طی سال‌ها، نقش این نوع کاراکترها را بازی کرده‌اند و برخی از آن‌ها نیز باعث خلق کاراکترهای بسیار ماندگار و نمادینی شده‌اند.

متاسفانه، به هنگامی که یک کلانتر حضور دارد، یک جرم و جنایت نیز قبلا شکل گرفته است. در این مطلب، قرار است به شما بهترین کلانترهای دنیای سینما را معرفی کنیم که در فیلم‌های خود بسیار برجسته بودند. همراه با ما باشید.

کلانتر اد تام بل

Ed Tom Bell - No Country For Old Men (2007)

Ed Tom Bell – No Country For Old Men (2007)

فیلم جایی برای پیرمردها نیست (No Country For Old Men) در سال 2007 میلادی روی پرده سینماها اکران شد. در این فیلم نئو وسترن، نقش کلانتر، یک نماد بسیار بزرگ محسوب می‌شود. در حقیقت، در رمانی که این فیلم بر اساس آن ساخته شده است، نقطه نظر کلانتر اد تام بل اساسی است و بازگوکننده داستان یک فراری با چمدانی پر از پول است. ساخت فیلم «جایی برای پیرمردها نیست» را برادران کوئن (Coen Brothers) در دست دارند.

در این داستان، شخصیت منفی چیگورا به عنوان نشان دهنده‌ای از هرج و مرج است و کاراکتر اد تام بل نیز نمایانگر مردی است که در یک نبرد بی‌ثمر در برابر قانون‌های جهانی است که او هیچ کنترلی روی آن‌ها ندارد. بیهودگی او، فیلم را سرشار از ترس وجودیت کرده است و این احساس، واقعا خاطره‌انگیز است.

کلانتر لیتل بیل داجت

Little Bill Daggett - Unforgiven (1992)

Little Bill Daggett – Unforgiven (1992)

به یادماندنی‌ترین چهره کلینت ایستوود (Clint Eastwood) در دنیای غرب، تجربه او در همین ژانر را با فیلم نابخشوده (Unforgiven) به نمایش می‌گذارد. این فیلم در سال 1992 میلادی روی پرده سینماها اکران شده بود و اکنون یکی از بهترین فیلم‌های وسترن تاریخ سینما محسوب می‌شود. فیلم «نابخشوده»، داستان یک کابوی بازنشسته را بازگو می‌کند که در گذشته، آدم چندان خوبی نبوده است. این داستان، ترکیبی از تفنگداران مشتاق، دروغگوها و قاتلان کاملا خشن است.

کلانتر لیتل بیل داجت، یک بازمانده حقیقی از غرب قدیمی است و یک قاتل کاملا خشن محسوب می‌شود. او نمادی از دورانی است که هیچ گونه اخلاقیات وجود نداشته است. او مردی ترسناک است که دوست دارد تا شهر خودش را حفظ کند و همچنان خودش به عنوان مقام اول و برجسته این شهر شناخته شود. بیل داجت از مقامش به عنوان کلانتر استفاده می‌کند تا کارهای جنایتکارانه و خلافی که انجام می‌دهد را توجیه کند.

کلانتر ناتینگهام

Sheriff Of Nottingham - Robin Hood: Prince Of Thieves (1991)

Sheriff Of Nottingham – Robin Hood: Prince Of Thieves (1991)

کلانتر ناتینگهام در سال 1991 میلادی در فیلم رابین هود: شاهزاده دزدان (Robin Hood: Prince Of Thieves) به نمایش در آمده بود. نقش کلانتر، از یک واژه انگلیسی قدیمی گرفته شده است و همانند کلانترهایی که در آثار وسترن به نمایش درآمده‌اند، درخشان و جذاب نبوده است. در عوض، وظیفه کلانتر در دوران قدیم انگلیس، جمع‌آوری مالیات و اجرا کردن قانون پادشاه بوده است. همین باعث شده تا کلانترها دارای قدرت بسیار فراوانی باشند و این قدرت زیاد نیز همراه با فساد بوده است. کلانتر ناتینگهام نیز کلانتری است که اطرافش را فساد فرا گرفته است.

در هر داستانی از رابین هود، کلانتر ناتینگهام، شخصیت شرور داستان محسوب می‌شود. به صورت کلی، او به دنبال آن است تا تمام قدرت‌ها را بدست بیاورد، مالیات حوزه خود را افزایش دهد و معمولا یک هوس‌باز عجیب باشد. تاکنون، چندین نفر نقش کلانتر ناتینگهام را به تصویر کشیده‌اند و باید گفت که این کاراکتر همانند کاراکتر رابین هود، شخصیتی نمادین و برجسته به شمار می‌رود. با این حال، بسیاری از افراد بر این باور هستند که نقش‌آفرینی الن ریکمن (Alan Rickman) در فیلم «رابین هود: شاهزاده دزدان» بهترین نقش‌آفرینی نقش کلانتر ناتینگهام در دنیای سینما محسوب می‌شود.

کلانتر وایات ایرپ

Wyatt Earp - Tombstone (1993)

Wyatt Earp – Tombstone (1993)

وایات ایرپ، کلانتری است که در فیلم توم‌استون (Tombstone) محصول سال 1993 میلادی به تصویر کشیده شده است. کلانتر وایات ایرپ، یکی از مشهورترین مجریان قانون در تمام تاریخ سینما محسوب می‌شود و نیاوردن نام او در این فهرست، کاری بسیار اشتباه است. یکی از منحصربه‌فردترین نکات در مورد شخصیت کلانتر وایات ایرپ، این است که او در دوران غرب قدیمی و وحشی وجود داشته است. پیرامون این شخصیت، افسانه‌ها و اسرار بسیار زیادی بوده است.

کلانتر وایات ایرپ به بهترین شکل ممکن توسط کرت راسل (Kurt Russel) به تصویر کشیده شده است. این شخصیت، از جمله کاراکترهای برجسته فیلم «توم‌استون» محسوب می‌شود. فیلم «توم‌استون» از حمله بهترین فیلم‌های وسترن دهه نود میلادی محسوب می‌شود. کلانتر وایات ایرپ به عنوان یک افسر قانون، به خاطر یک درگیری خشونت‌آمیز، از اولین مقام خود خلع شده بود. اما پس از گذشت مدتی، او به فرد بسیار عالی در زمینه متوقف کردن جرم و جنایت تبدیل شده است.

کلانتر بارت

Bart - Blazing Saddles (1974)

Bart – Blazing Saddles (1974)

فیلم زین‌های شعله‌ور (Blazing Saddles) محصول سال 1974 میلادی، یکی از بهترین طنزهای وسترن به شمار می‌رود. این فیلم داستان یک کارگر راه‌آهن را به تصویر می‌کشد که به شکلی عجیب به عنوان کلانتر یک شهر انتخاب می‌شود. کلانتر بارت، به یک دلیل انتخاب شده است و آن دلیل، این است که او برای شکست خوردن انتخاب شده است. با این حال، نبوغ و شوخ طبعی او باعث شده تا او بتواند یک اتحاد از کارگران تشکیل بدهد و در نهایت، به قهرمان این شهر تبدیل شود.

کلانتر بارت بدون شک مهم‌ترین انتخاب یک کلانتر در دنیای وسترن به شمار می‌رود. این فیلم به عنوان یک طنز از ژانر وسترن، به خوبی توانسته تا خودش را در میان دیگر آثار برجسته نشان دهد و در عین حال، انتقادهایی نسبت به سیستم فیلم‌سازی هالیوود نیز دارد. این فیلم در نهایت به یک موفقیت بزرگ تبدیل شد. علاوه بر این موفقیت، این اثر سینمایی، یک انتقاد بسیار مهم از تعصبات موجود در هالیوود بوده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان