اگر حواس پرت هستید بخوانید! (۲)

در مورد اغلب خانم‌ها، یائسگی به یکباره اتفاق نمی‌افتد. در واقع، یائسگی با قطع، یائسگی با قطع شدن سیکل ماهانه شروع نمی‌شود و قبل از آن مرحله پیش یائسگی را تجربه می‌کنید.

اگر حواس پرت هستید بخوانید! (2)

من مسؤولیت‌های بی‌شماری دارم

حتی اگر فشار بیش از حد نباشید، باز هم برخی موارد می‌تواند حواس شما را پرت کند. به‌طور میانگین ذهن انسان‌ها توانایی این را دارد که در یک زمان واحد 9-3 هدف را مدیریت کند؛ اما اگر فرد این توانایی را به دست نیاورد. باشد و بخواهد در یک زمان به چند کار رسیدگی کند، احتمالا تمرکز روی برخی از آنها را از دست می‌دهد. ارزش کار شما وقتی مشخص می‌شود که آن را به پایان رسانده باشید؛

بنابراین، شروع چند کار به طور هم‌زمان و ناتمام رها کردن آنها، منطقی به نظر نمی‌رسد. بهترین کار این است که تکنیک تمرکز روی یک کار را در خود تقویت کنید. هر چه روی یک کار بیشتر تمرکز کنید و آن کار را با هشیاری و دقت انجام دهید، با گذشت زمان آن را ساده‌تر و راحت‌تر انجام می‌دهید و می‌توانید به انجام یک کار دیگر نیز فکر کنید.

احتمالا دوران یائسگی من نزدیک است

در مورد اغلب خانم‌ها، یائسگی به یکباره اتفاق نمی‌افتد. در واقع، یائسگی با قطع، یائسگی با قطع شدن سیکل ماهانه شروع نمی‌شود و قبل از آن مرحله پیش یائسگی را تجربه می‌کنید. حدود 10-5 سال قبل از قطع شدن سیکل ماهانه ممکن است عرق کردن شبانه پریودهای نامنظم، نوسان‌‌های خلقی و... شبانه، پریودهای نامنظم، نوسان‌های خلقی و... شروع شود.

این تغییرات می‌تواند روی توانایی شما در مرکز کردن و به خاطر سپردن نیز اثر بگذارد پزشکان هنوز علت واقعی کاهش عملکرد مغز در این دوران را نمی‌دانند. این مساله می‌تواند در اثر کاهش استروژن در بدن رخ دهد یا اینکه اثر کم‌خوابی یا بدخوابی مربوط به این دوران باشد و برای داشتن تمرکز کافی، مهم‌ترین مسأله داشتن خواب کافی است این دوران از زندگی خانم‌ها معمولا با افزایش مسوولیت‌ها در زندگی همراه است؛

برای مثال، والدین فرد پیرو سالمند شده‌اند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند. کودکان نیز بزرگ‌تر شده‌اند و رسیدگی به آنها سخت‌تر از قبل شده است و به این ترتیب، با افزایش میزان مسؤولیت و تجربه مرحله جدید زندگی (یائسگی) توانایی‌های فرد در عملکرد‌های ذهنی افت می‌کند. با وجود تمام سختی‌های این دوران بهتر است به خودتان استراحتی بدهید، اگر تحمل علایم دوران پیش از یائسگی برای شما دشوار است، از پزشک‌تان بخواهید که در رابطه با آن به شما دارو بدهد.

من در حال پیر شدن هستم

بله، متخصصان نیز این مسأله را تایید می‌کنند که با پا گذاشتن در آستانه میانسالی میزان مهارت‌ها و توانایی‌های مغز تا حدودی کاهش می‌یابد این اتفاق معمولا از دهه‌ی 40 زندگی شروع می‌شود و شما احساس می‌کنید که دیگر بسیاری چیزها را نمی‌توانید به سرعت قبل یاد بگیرید یا اینکه یک کار ذهنی پیچیده‌تر را باید مدت زمان طولانی‌تری در ذهن پردازش کنید.

این وضعیت طبیعی و عادی است؛ اما مسأله اجتناب‌ناپذیر نیست. چرا که تحقیقات نشان می‌دهد. شما می‌توانید برای تقویت توانایی‌های مغز، عصب‌های جدیدی را رشد دهید؛ برای مثال، فعالیت‌هایی را انجام دهید که برای شما بسیار سرگرم کننده است برقصید، به سفر بروید و. . . به چالش کشیدن مغز برای فکر کردن به شکل‌ها و روش‌های جدید میزان توجه و تمرکز شما را افزایش می‌دهد.

همواره فعال بودن و تحرک کافی داشتن در این زمینه تأثیر بسیاری دارد، حتی پیاده‌روی کردن به صورت ساده و معمولی نیز می‌تواند از خطر زوال مغز و از دست دادن حافظه بکاهد. کاهش توانایی‌های ذهنی و عملکرد مغز افزون بر این موارد می‌تواند نشان دهنده یک وضعیت پزشکی خاص یا یک بیماری باشد، مانند:

ADHD: اگر این مشکل از کودکی تا به حال با شماست و شما همواره درباره تمرکز روی اعداد کارهای خانه و محیط کار، روابط اجتماعی با دیگران، دچار مشکل می‌شوید و این مسأله بر زندگی و روابط شما اثر گذاشته است، حتما موضوع را با یک پزشک متخصص در میان  بگذارید.

آلزایمر: اگر تغییر در عملکرد حافظه و تمرکز روی فعالیت‌ها و کارهای روزمره به یکباره در شما به وجود آمده است و در سنین نوجوانی و جوانی با این مشکل روبه‌رو نبودید، برای مثال اگر به تازگی هنگام رانندگی کردن تمرکز خود را از دست می‌دهید، به هنگام صحبت کردن، نوشتن، انجام امور محاسباتی و. . . مشکل دارید، ممکن است به علایم و نشانه‌های آلزایمر دچار شده باشید و باید هر چه زودتر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

افسردگی

اگر درباره فکر کردن دچار مشکل شده‌اید، غمگین و ناراحت هستید، دلهره تشویش زیادی دارید، علاقه خود به انجام فعالیت‌ها و کارهای روزمره را از دست داده‌اید حتی کارهایی که قبلا دوست‌شان داشتید، یا اینکه برخی علایم و نشانه‌ها را در خود تجربه می‌کنید؛ مانند بدخوابی یا خواب بیش از حد تغییر در میزان اشتها و خستگی مفرط، ممکن است افسرده شده باشید و باید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید تا درمان شوید.

برای خواندن بخش اول - اگر حواس پرت هستید بخوانید! - اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان