در مورد بیماری های چشمی بیشتر بدانیم!

چشم‌ها از بخش‌های حساس بدن می‌باشند و باید مورد مراقبت ویژه قرار بگیرند. برای پیشگیری از درمان بیماری‌های چشمی می‌توان از تغذیه سالم و طب مکمل کمک گرفت.

در مورد بیماری های چشمی بیشتر بدانیم!

متخصصان تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی ایران، زیر نظر دکتر فروغ اعظم طالبان و دکتر تیرنگ‌رضا نیستانی

آب مروارید

در آب مروارید، پروتیئن عدسی‌ها تخریب و عدسی چشم‌ها کدر و بینایی مختل می‌شود.

اکسید شدن عدسی‌ها به دلیل قرار گرفتن در معرض آفتاب و دیگر عوامل محیطی تا حدودی دلیل تخریب آنها است و پس از پیشرفت، هیچ عاملی نمی‌تواند آن را به حالت اولیه برگرداند.

کمبود مواد مغذی، نظیر سلنیم موجب تشکیل آب مروارید می‌شود. علائم عبارتاند از: تیره و تار شدن بینایی، دیدن لکه یا احساس وجود پرده نازکی در برابر چشم‌ها. ممکن است مکمل ویتامین C به بهبود بینایی کمک کند.

مطالعات ثابت کرده است که کمبود گلوتاتیون (یک ماده آنتی اکسیدان)، ویتامین C، E و اسید فولیک در تشکیل آب مروارید نقش دارند.

ویتامین A و کاروتنوئیدها برای سلامتی چشم مفید هستند، لوتئین  کاروتنوئیدی است که در عدسی‌های چشم وجود دارد.

مواد غذایی حاوی این آنتی اکسیدان‌ها عبارتند از میوه‌ها و سبزی‌ها، اسفناج و دیگر سبزی‌های برگ سبز، بروکلی، مارچوبه، حبوبات، آوواکادو، پرتقال، توت سیاه، آلو و گیلاس. گیاه دارویی مورد صحرایی (bilberry) مقادیر زیادی آنتی اکسیدان دارد، 480 -240 میلی‌گرم از عصاره آن و نیز اکلیل کوهی، زردچوبه و زنجبیل برای حمایت عدسی‌ها و شبکیه توصیه می‌شوند.

ورم ملتحمه

بیماری است که در آن غشای پوشاننده چشم ملتهب می‌شود. بلفاریت، التهاب پلک چشم است. و دلیل آن می‌تواند عفونت باکتریایی، ویروسی یا یک واکنش حساسیتی باشد.

می‌توان کمپرس سرد روی چشم‌ها قرار داد یا چشم‌ها را با آب جوشیده نیم گرم که کمی نمک به آن اضافه شده است شستشو داد.

شستن چشم‌ها با دمکرده استریل گل همیشه بهار یا بابونه وحشی می‌تواند آماس و قرمزی را کاهش دهد.

در صورت وجود عفونت به محلول بالا هیدراستیس اضافه کنید. اکیناسه، گل خوش، مریم گلی و هیدراستیس یا رز میتواند پلک را تسکین دهد و به بهبود عفونت کمک کند.

روغن گیاه مورد سبز ضد التهاب است. می‌توان آن را با آب مخلوط و به درون چشم اسپری کرد یا حتی می‌توان آن را بر روی چشم‌های بسته پاشید و سپس چند بار پلک زد.

درمان با طب چینی شامل گیاه بنفشه، گل داوودی و برگ خیزران (bamboo leaves) است، آنها را بجوشانید سپس خنک و برای شستشوی چشم استفاده کنید.

آب سیاه (گلوکوم)

آب سیاه فشار درون کره چشم است که رشته‌های عصبی عصب بینایی را تخریب می‌کند. افزایش فشار در اثر مسدود شدن مسیر ورود مایعات به درون چشم ایجاد می‌شود.

اگر چه علت آن ناشناخته است، اما ممکن است در برخی موارد علل زمینه‌ای دیگری موجود باشد. حساسیت‌ها می‌توانند موقعیت را بدتر کنند.

مصرف 5-2 گرم ویتامین C ،3 بار در روز می‌تواند فشار را کاهش دهد. مطالعات نشان دادند که 250 میلی‌گرم منیزیم فشار را پایین می‌آورد.

داروی هومیوپاتی (belladonna) برای آب سیاه ساده مزمن مفید است.

رژیم‌های غذایی حاوی مقادیر زیاد ماهی چرب، میوه‌های تازه و سبزی‌ها برای پیشگیری از آب سیاه توصیه می‌شوند.

تحلیل لکه زرد

تحلیل لکه زرد (بخشی از شبکیه چشم) منجر به کوری می‌شود. علت بیماری اکسید شدن در اثر خورشید و یا دیگر عوامل محیطی است، سیگار کشیدن نیز می‌تواند مؤثر باشد.

آنتی اکسیدان‌ها چشم را در برابر تخریب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند، کاروتنوئیدها به ویژه لوتئین و زئاگزانتین که با لکه زرد ارتباط دارند، برای سلامت چشم لازم هستند.

روی برای سنتز آنزیم‌های لازم برای عملکرد سلول‌های شبکیه، نیاز است.

مواد مغذی توصیه شده برای تحلیل لکه زرد عبارتند از: 1 گرم ویتامین C، 400 واحد بین‌المللی بیوفلاونوئیدها، 200 میکروگرم ویتامین E همراه با توکوفرول‌ها، سلنیم و ترکیبات کاروتنوئیدی. غذاهای حاوی آنتی اکسیدان‌ها و کاروتنوئیدها شامل میوه‌ها و سبزی‌های تازه، اسفناج، کلم پیچ، هویج، مارچوبه، توت سیاه، سیب زمینی شیرین، میوه‌های خشک، سیر، زنجبیل و جوز برزیلی هستند.

صدف، خرچنگ، بوقلمون و تخمه کدو منابع خوب روی هستند.

240 -120 میلی‌گرم از عصاره جینکو بیلوبا در مراحل اولیه تحلیل لکه زرد مفید است.

48-40 میلی‌گرم عصاره billberry سه بار در روز، غلظت بالایی از بیوفلاونوئیدهایی که آنتوسیانید نامیده می‌شوند و خاصیت آنتی اکسیدانی دارند را تأمین می‌کند.

همچنین مویرگ‌های شبکیه را تقویت کرده و احتمال خونریزی را کاهش می‌دهد.

شب کوری 

شب کوری، عدم توانایی دید در تاریکی یا شب است و علامت کمبود ویتامین A (ماده مغذی ضروری برای تولید ارغوان بینایی یا ردوپسین) است.

مواد مغذی توصیه شده عبارتند از ویتامین A، کاروتنوئیدها و روی (اگر کمبود آن وجود دارد).

گیاه دارویی bilberry مقادیر زیادی بیوفلانوئید دارد و به تشکیل مجدد ردوپسین کمک می‌کند.

داروها و درمان‌های مکمل دیگر که به پیشگیری و بهبود مشکلات چشم کمک می‌کنند عبارتاند از: طب آیورودایی، طب چینی شامل طب سوزنی، کایروپراکتیک، شیاتسو، حرکت درمانی (به کم کردن استرس‌های جسمانی و احساسی که مشکلات بینایی را تحریک می‌کنند، کمک می‌کند) و یوگا.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر