طرز تهیه مربای چوک لذیذ با ۲ روش پخت

مربای چوک یکی از انواع مرباهای بسیار خوشمزه و پرطرفدار است که با توت سیاه وحشی تهیه می شود و طرز تهیه مربای چوک بسیار ساده است فقط کافی است طبق مراحل تهیه آن پیش بروید تا آن را تهیه و نوش جان کنید.

طرز تهیه مربای چوک لذیذ با 2 روش پخت

همانطور که می دانید چوک یکی از انواع توت سیاه و خوشمزه است که با آن می توانید مربای سالم و در عین حال خوشمزه ای تهیه کنید، در اواسط پاییز چوک رسیده برداشت خواهد شد که در انواع مارمالاد، مرباها، دسر، کمپوت و غذاها مورد استفاده قرار گرفته می شود، در ادامه مطلب طرز تهیه مربای چوک را به شما همراهان عزیز آموزش خواهیم داد تا بتوانید به راحتی آن را تهیه و نوش جان کنید.

طرز تهیه مربای چوک با طعم عالی

مواد لازم

  • توت وحشی : یک کیلو گرم
  • آب : نیم لیتر
  • شکر : یک کیلو گرم

طرز تهیه مربای چوک با طعم عالی

در طرز تهیه مربای چوک ابتدا برگ و شاخه های توت را گرفته و به منظور گرفته شدن شن و خاک آن ها را شسته و داخل آبکش بریزید و اجازه دهید آب اضافی آن خشک شود.

  •  تصفیه آب خانگی آکواجوی
  •  چکاد بام

حالا قابلمه گودی را انتخاب کنید و داخل آن نیم لیتر آب و یک کیلو گرم شکر با هم مخلوط کنید سپس روی حرارت گذاشته و هر از کاهی هم زده تا شکر حل شود و شربت به جوش آید.

در مرحله بعدی از طرز تهیه مربای چوک، توت ها را داخل شربت ریخته و روی حرارت کم هر از گاهی هم زده و اجازه دهید به جوش آید و به مدت سه تا پنج دقیقه بپزد و بعد حرارت را خاموش کرده و به مدت هشت تا ده ساعت در مکانی خنک قرار دهید.

حالا مربا را مخلوط کرده و مجدداً ظرف را روی حرارت گذاشته و اجازه دهید بجوشد و به مدت چند دقیقه بجوشانید و هم بزنید و بعد مربا را برای مدت پانزده تا بیست دقیقه از روی حرارت بردارید.

در مرحله پایانی مجددا مربا روی حرارت بگذارید و این کار را چهار تا پنج مرتبه تکرار نمایید سپس شیشه مربا را از قبل داخل آب داغ با جوش شیرین شسته و خشک نمایید، شیشه ها را داخل فر استریل کنید و مربای در حال جوشیدن را داخل آن ریخته و پس از خنک شدن مربای آماده است، نوش جان.

نکته:

چون توت ها سفت هستند می توان در همان شربت پیش از پخت داخل شربت داغ به مدت پنج تا شش ساعت بمانند و بعد روی حرارت بگذارید و به پخت آن ادامه بدهید همچنین، در صورتی که پس از مرحله دوم پخت از قوام مربا راضی بودید می توانید بار سوم را تکرار نکنید.

دستور پخت مربای چوک

مربای چوک را می توان با گردو نیز تهیه کنید که در ادامه مطلب دستور تهیه آن را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

مواد لازم

  • چوک : یک و نیم کیلو گرم
  • آب جوش : پانصد میلی لیتر
  • شکر : یک کیلو گرم
  • گردوی خرد شده :دویست و پنجاه گرم

آموزش تهیه مربای توت و گردو

چوک ها را به همراه آب جوش اجازه دهید تا صبح بماند سپس قابلمه مناسبی را جهت پخت مربا برداشته و آب روی توت ها را داخل قابلمه ریخته و همراه با شکر به مدت پنج دقیقه روی حرارت ملایم اجازه دهید بجوشد.

حالا توت ها و گردوهای خرد شده را به قابلمه افزوده و بعد از جوشیدن به مدت پانزده دقیقه آن را بپزید سپس از روی حرارت بردارید و اجازه دهید به مدت سه ساعت استراحت کند.

حالا مجددا مخلوط را روی حرارت گذاشته و پانزده دقیقه جوشانده و کنار گذاشته تا خنک شود و پس از زمان سه ساعت برای آخرین بار روی حرارت گذاشته و به مدت پانزده دقیقه جوشانده و قابلمه را با درب بسته برای بار آخر کنار گذاشته و پس از زمان یک تا دو ساعت آن را داخل شیشه های استریل شده ریخته و نوش جان کنید.

نحوه تهیه مربای چوک

نکات طلایی تهیه مربای چوک

  • شیشه مورد نظر و در آن با استریل شود.
  • به منظور نگهداری بهتر مربا می توانید به مربا یک قاشق غذا خوری آب لیمو بیفزایید.
  • مربا باید در مگتانی خنک و ناریک نگهداری شود.
  • در زمان پخت مربا فراموش نکنید که در حین پخت کف را از روی مربا بردارید.

روش تهیه مربای چوک

امیدواریم با مطالعه مطلب گفته شده شما عزیزان به راحتی بتوانید مربای چوک خوشمزه و خوش رنگی را تهیه  و نوش جان کنید، در صورت تمایل جهت آشنایی با دستور تهیه انواع مربا می توانید روی لینک کلیک نمایید تا به راحتی با دستور پخت مربای مورد نظرتان آشنا شویبد و به راحتی تهیه و نوش جان کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان