نقش کلسترول خوب در پیشگیری از آلزایمر

نتایج مطالعات جدید حاکی از آن است که سطح بالاتر کلسترول "خوب" (HDL) در مایع اطراف مغز و نخاع ممکن است به محافظت از فرد در برابر بیماری آلزایمر کمک کند.

نقش کلسترول خوب در پیشگیری از آلزایمر

ایسنا نوشت: نتایج یک آزمایش نشان داده است که کلسترول "خوب" ممکن است از مغز در برابر بیماری آلزایمر محافظت کند.

نتایج مطالعات جدید حاکی از آن است که سطح بالاتر کلسترول "خوب" (HDL) در مایع اطراف مغز و نخاع ممکن است به محافظت از فرد در برابر بیماری آلزایمر کمک کند.

متخصصان آمریکایی اظهار داشتند: این مطالعه برای اولین بار نشان داد که ذرات کوچک کلسترول خوب در مغز می تواند عاملی در پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر باشد.

در این مطالعه، متخصصان آمریکایی غلظت لیپوپروتئین های با چگالی بالا (HDL) که اغلب به عنوان کلسترول خوب نامیده می شود را در مایع مغزی-نخاعی 180 داوطلب سالم با میانگین سنی نزدیک به 77 سال تجزیه و تحلیل کردند.

در این مطالعه تعداد بیشتر ذرات کوچک HDL در مایع مغزی- نخاعی با دو شاخص کلیدی مرتبط دانسته شد که ممکن است در برابر آلزایمر مصونیت ایجاد کنند. یک شاخص عملکرد بهتر در آزمون های حافظه و مهارت های تفکر است.

از 141 شرکت‌کننده‌ای که مجموعه ای از این تست‌های شناختی را انجام دادند، در افرادی که سطح بالاتری از ذرات کوچک HDL در مایع مغزی نخاعی وجود داشت، امتیاز بهتری کسب کردند و این مستقل از سن، جنسیت، تحصیلات یا جابجایی ژن APOE4 است که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد.

بیشتربخوانید:

درمان آلزایمر از روده شروع می‌شود

این یافته ها نشان داد که این ارتباط در میان افرادی که هیچ اختلال شناختی نداشتند، قوی تر بود.

شاخص دیگر این است که افرادی با سطح بالاتر ذرات کوچک HDL نیز سطح بالاتری از پپتید موسوم به آمیلوئید بتا 42 را در مایع مغزی-نخاعی خود داشتند.

بررسیها نشان می دهد:‌ اگرچه این پپتید زمانی که به اشتباه روی نورون‌ها جمع می‌شود به بروز بیماری آلزایمر کمک می‌کند، اما سطح بالاتری از آن که اطراف مغز و ستون فقرات گردش می‌کند با کاهش خطر ابتلا به این بیماری مرتبط است.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، نتایج این بررسی نشان ‌داد که ذرات کوچک HDL ممکن است راه را برای درمان اولیه آلزایمر مدت‌ها قبل از شروع علائم زوال عقلی فراهم سازد.

 بیشتر بخوانید:

نقش تغذیه در تقویت حافظه

عادت های روزانه ای که موجب تخریب مغز می شود

خطرناک ترین دشمنان مغز را بشناسید

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان