خواص عرق کلپوره و شناخت مضرات مصرف آن

خواص عرق کلپور برای عملکرد های مختلف بدن و درمان برخی از بیماری ها شناخته شده است که از این در ادامه این مطلب به معرفی آن ها با شرحی مختصر پرداخته ایم.

خواص عرق کلپوره و شناخت مضرات مصرف آن

عرق کلپوره را می توان به دست آمده از تقطیر گیاه کلپوره یا مریم نخودی معرفی کرد. به طور کلی گیاه کلپوره یک گیاه علفی به شمار می آید که گل هایی به رنگ سفید تا صورتی دارد که در نهایت از آن ها برای تهیه عرق کلپوره استفاده می نمایند. در ادامه این مطلب به طور کامل و مختصر در رابطه با معرفی خواص عرق کلپوره پرداخته ایم.

آشنایی با خواص عرق کلپوره

در رابطه با طبع عرق کلپوره قابل به ذکر است که آن گرم و خشک می باشد. از جمله خاصیت و فایده های این عرق برای عملکردهای بدن می توان به درمان و بهبود بسیاری از مشکلات و عارضه های مختلف اشاره داشت. همچنین استفاده از عرق کلپوره سبب بهبود برخی عارضه ها و امراض مانند تشنج، تب، سرماخوردگی، مشکلات قلبی و سو هاضمه می گردد. در ادامه این مطلب به بررسی خواص و عوارضی که مصرف بیش از حد این عرق در پی دارد، پرداخته ایم.

  •  خرید انواع قهوه
  •  بلیط کیش

معرفی فواید این عرق

به طور کلی عرق کلپوره خاصیت و فواید درمانی و دارویی بسیاری در پی دارد. این عرق را می توان سرشار از ویتامین هایی به مانند ویتامین A، B، C، D، K وE، املاح و مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، اسیدفولیک، منیزیم، منگنز، فسفر، آهن، فیبر، مس، فلاونوئیدها، پروتئین، کلسیم، قند ساکاروز، فراکتوز، گلوکز، رزمارینیک اسید، تانن ها، منوتریپین ها، دی تروپین ها به شمار آورد.

همچنین از جمله خواص درمانی کلپوره به این صورت است که می تواند به کاهش قند خون و بهبود دیابت، کاهش فشار خون، تقویت ایمنی بدن، درمان مشکلات پوستی مانند جوش و خارش پوستی، بهبود سردرد، درمان انواع عفونت های حفره دهان،عارضه های صفرایی، لوزالمعده، بهبود مشکلات دستگاه گوارشی و دل درد، اسهال و دل پیچه و معده تاثیرات خوبی قائل شود. در ادامه به شرحی از هریک از خواص دارویی این نوشیدنی گیاهی و درمانی پرداخته ایم.

تاثیرات عرق کلپوره برای بدن

  • افزایش قوای سیستم ایمنی

همانطور که مطالعه کرید عرق کلپوره دارای ترکیبات موثر بسیاری است که آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال ها بخشی از این مواد معدنی به شمار می آید. به طور کلی آنتی اکسیدان ها از روش جذب رادیکال های آزاد و آنتی باکتریال با ضد عفونی کردن بدن سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند و گفتنی است که با این کار می توان ریسک ابتلا به بیماری ها را در افراد کاهش داد. از این رو با مصرف عرق کلپوره می توان افزایش قدرت ایمنی بدن را در پی داشت که در نهایت در مقابل بسیاری از ویروس و باکتری ها برای ابتلا به بیماری ها در امان هستید.

  • افزایش تراکم استخوان ها

این عرق را می توان از منابع سرشار انواعی از ویتامین ها و املاح معدنی مختلف به شمار آورد. گفتنی می باشد که ویتامین ها و املاح موجود در این عرق از کاربرد های متعددی برای مراقبت از سلامتی بدن انسان برخوردار هستند که در نهایت با مصرف کلپوره می‌توان آن ها را به راحتی برای بدن تامین نمود.

قابل اشاره است که با برخورداری از مقادیر بالای ویتامین D، فسفر، کلسیم و منیزیم به تقویت و استحکام استخوان و دندان ها منجر می شود. همچنین در پیشگیری از بروز  عارضه پوکی استخوان مناسب به شمار می آید.

خاصیت عرق کلپوره برای کنترل دیابت

  • درمان دیابت

از روش های گیاهی و درمانی تاثیر گذار برای کاهش و کنترل سطح قند خون می توان به خواص عرق کلپوره اشاره کرد. به طور کلی با مصرف این نوشیدنی می توانید سطح قند خون بدن را کاهش داده و در نهایت از افزایش تاثیرات منفی دیابت در بدن تا حد قابل توجهی بکاهید.

  •  بهبود  عملکردهای گوارشی

همچنین از این عرق می توان به عنوان عاملی تاثیر گذار برای حفاظت از سیستم گوارشی و بهبود عملکرد های آن به شمار آورد. همچنین در حالتی دیگر با مصرف این عرق می توانید فوایدی اعم از درمان مشکلات گوارشی مانند یبوست، دل درد، دل پیچه را برای خود فراهم آورید. چرا که این می تواند با تسکین سیستم گوارشی به درمان عارضه های ناشی از این سیستم بپردازد.

  • مراقبت از عملکردهای قلب

عرق کلپوره را می توان دارای ترکیباتی به شمار آورد که در نهایت به آرامش اعصاب منجر می شود و در حالتی دیگر نیز می تواند سلامت قلب و عروق را برای افراد در پی داشته باشد. قابل به ذکر است که افراد مبتلا به عارضه های قلب و عروق نباید به طور خودسرانه و بدون مشورت با پزشک به مصرف آن بپردازند، چپرا که ممکن است عواقبی را در صورت ابتلا به بیماری ههی قلبی در پی داشته باشد.

تاثیر عرق کلپوره برای التهاب های بدن

  • برطرف کننده التهاب

همانطور که به آن اشاره شده است این عرق از ترکیبات ضد التهابی و ضد درد برخوردار است در نهایت می تواند یک درمان تاثیر گذار برای بسیاری از عفونت ها و دردهای بدنی به شمار آید. همچنین عارضه ها و مشکلاتی که منجر به بروز درد در بسیاری از نقاط بدن می شوند  که برخی از آن ها شامل از دل درد، سردرد، دل پیچه، التهابات گلو، عفونت و التهابات دهان، دندان و لثه است برای در پیش گرفتن یک درمان گیاهی و تاثیر گذار در برطرف کردن این دسته از التهابات و دردها می توانند از عرق کلپوره مصرف کنند. چراکه این  عرق کلپوره با برخورداری از خواص ضد درد مورد در طب سنتی به مراتب بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

عواقب مصرف

گفتنی می باشد که عرق کلپوره نیز به مانند دیگر داروهای گیاهی در کنار تمام خواص و فواید درمانی قابل توجهی که دارد می تواند در صورت مصرف بیش از اندازه و در طی مدت زمان طولانی از برخی عوارض جانبی و مضراتی برای عملکردهای بدن برخوردار شود. به طور کلی زیاده روی و افراط در مصرف این عرق می تواند سبب بروز عواقبی به مانند عارضه های جدی مغزی و معده ای گردد. توجه داشته باشید که مصرف آن در دوران حاملگی و شیردهی منع است و این به دلیل به خطر افتادن سلامت مادر و جنین است که از این رو باید احتیاط های لازم رعایت گردد.

از این رو خانم های حامله، مادران شیرده و کودکان از عرق کلپوره اجتناب کنند و آن را به طور خودسرانه به هیچ وجه میل نکنند.همچنین باید توجه داشت که نباید آن را به صورت طولانی مدت استفاده کرد و در مدت زمان کوتاه و با توجه به مشورت پزشک و غرد باتجربه در این رابطه باید آن را میل نمایید. چرا که در صورت زیاده روی در مصرف آن امکان دارد که برخی مسمومیت کلیه و کبد ایجاد گردد. همچنین در ادامه افراد مبتلا به مشکلات و عارضه های کبدی، کلیوی و قلبی عروقی از مصرف آن منع هستند.

همانطور که مطالعه کردید این عرق از فواید بسیاری برخوردار است، اما باید مقدار مصرف آن در رژیم غذایی تا حد قابل توجهی کنترل کنید تا در نهایت به عوارض آن دچار نگردید. در این شرایط برخورداری از یک رژیم غذایی مناسب، برای همه افراد از ضرورت برخوردار می شود تا در جهت شناسایی مقدار مصرف هر ماده غذایی و بر اساس نیاز خود آگاه داشته باشند. چرا که برخی از افراد از هدف هایی به مانند افزایش وزن، کاهش وزن یا تثبیت وزن برخوردار هستند که از این رو پیروی از برنامه های غذایی مناسب به آن ها در این جهت کمک بسیاری می کند.

بررسی خواص عرق کلپوره

چگونگی استفاده از آن

به طور کلی برای استفاده از خواص عرق کلپوره باید این عرق گیاهی را به صورت سه بار در طی روز میل نمایید. در صورتی که می خواهید از خواص این عرق به خوبی بهره مند شوید در پش از هر وعده غذایی یک فنجان از این عرق را میل کرده و این کار را تا دریافت نتیجه تکرار کنید.

در صورتی که مطالعه این مطلب برای شما مفید و موثر واقع سد، پیشنهاد می کنیم با کلیک به روی دیگر لینک های ذکر شده به مانند خواص عرق هل و خواص عرق برگ چنار برای افزایش آگاهی های خود در این زمینه ها کلیک نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان