خواص عرق کیالک و دستور مصرف آن

عرق گیاه کیالک دارای خواص مختلفی برای سلامت بدن می باشد. از مهمترین این خاصیت ها می توان به مفید بودن برای دیابتی ها، کنترل کلسترول بالا، مفید برای قلب، تعدیل فشار خون، بهبود دهنده خواب و استرس و سرشار بودن از آنتی اکسیدان ها اشاره نمود.

خواص عرق کیالک و دستور مصرف آن

گیاهان دارویی جایگاه خاصی در طب سنتی دارا هستند. هر گیاه دارای خواص مخصوص به خود می باشد که با توجه به مزاج اشخاص برای درمان بیماری های مختلف تجویز می گردد. یکی از گیاهان دارویی مهم و پر مصرف کیالک می باشد. گیاه کیالک و عرق آن دارای خواص بسیاری می باشد که در این مطلب با آن ها آشنا خواهیم شد.

خواص عرق گیاه کیالک

کیالک گیاهی است که با نام علمی Crataegus شناخته می شود. این گیاه از خانواده گل رز با گل سرخیان می باشد. از نام های دیگر این گیاه می توان به اسامی خفجه، کیالک، سیسته، سرخ ولیک، سیاه ولیک، کمار، مارکه، قراقیله، شال ولیک و قوچاک اشاره نمود. این گیاه دارای خواص درمانی بسیاری است که به شکل خوراکی و موضعی مورد استفاده قرار می گیرد. میوه، برگ ها و گل های گیاه کیالک دارای خواص دارویی می باشند و میوه آن دارای اسانس روغنی، پکتین، تان ها، ویتامین سی، اسیدهای آلی و مجموعه ویتامین های خانواده بی می باشد.

از خواص عرق کیالک

  •  تصفیه آب خانگی آکواجوی
  •  بلیط کیش

گیاه کیاک

 گیاه کیالک دارای ویژگی های مختلفی می باشد که هر یک نشان دهنده خواص فراوان آن بوده و اهمیت گیاه را نشان می دهند. قبل از مصرف این گیاه ویژگی های آن را بشناسید تا در تشخیص و استفاده از گیاه دچار مشکل و اشتباهی نگردید.

کیالک گیاهی است تیغ دار که تا طول پنج پا نیز می رسد. کیالک در دامنه کوه ها و اراضی جنگلی آفتابی در اغلب نقاط جهان رشد می نماید. در کشور نا ایران نیز این گیاه در بلندی های بالای 2500 متری در استان کهکلویه و بویر احمد، استان فارس، استان اصفهان به خصوص نجف آباد و همینطور در استان آذربایجان شرقی، استان کردستان و شمال استان آذربایجان غربی رشد می نماید.

خاصیت های مهم عرق کیالک

کیالک همانطور که اشاره شد از خانواده رز یا گل سرخیان می باشد که بوته ای و درختی رشد می نماید، گیاه دارای خارهایی به طول یک تا دو سانتی متر می باشد. همچنین دارای برگ هایی لوزی تا تخم مرغی شکل به طول 2 تا 40 میلی متر بوده و طول و عرض برگ ها برابر و قاعده آن گوه ای می باشد. پشت و رو برک همرنگ بوده و بدون کرک می باشد. برگ های در پایین شاخه کوتاه تر بوده و بریدگی برگ ها، بزرگ و کوچک و نسبت به هم متفاوت می باشند.

میوه گیاه گوشتی بوده و دارای هسته های زرد رنگ بسیاری می باشد و اگر با احتیاط استفاده نگردد، هسته ها می توانند قاتل دندان ها شوند. در صورتی که از میوه گیاه استفاده می کنید مراقب دندان های خود باشید و احتیاط نمایید.

بررسی خاصیت های عرق کیالک

عرث کیالک برای دیابت

یکی دیگر از خاصیت های عرق کیالک مفید بودن آن برای دیابتی ها می باشد. عرق کیالک بسیار موثر و قوی در کاهش و تنظیم قند خون می باشد. این گیاه منبعی سرشار از آنتی اکسیدان ها بوده و از این راه باعث کاهش سطح قند خون بالا شده و سبب کمک به کنترل دیابت خواهد شد.

خواص عرق گیاه کیالک

درمان کننده کلسترول بالا

مشکل کلسترول بالا می تواند سبب گرفتگی عروق و مشکلات زیاد دیگری گردد، از این رو سلامت بدن دچار اختلال خواهد شد. مصرف عرق کیالک می تواند سبب کاهش سطح کلسترول بد خون یا همان LDL گردد. همچنین عرق گیاه کیالک بهترین راه برای کاهش کلسترول و تری گلیسیرید در بدن می باشد.

خاصیت هایی برای عرق کیالک

محافظت از سلامت قلب

عرق گیاه کیالک گزینه درمانی بسیار عالی به منظور برطرف نمودن مشکلات قلبی خفیف می باشد. این عرق باعث بیشتر شدن انقباضات قلبی و ضربان قلب خواهد شد. دردهای آنژینی با مصرف این عرق کاهش می یابند. عرق این گیاه باعث افزایش گردش و جریان خون به قلب شده و اکسیژن رسانی را بیشتر می کند و از این راه دردهای آنژینی تسکین می یابند.

خاصیت های عرق گیاه کیالک

مناسب برای تعدیل فشار خون

عرق گیاه کیالک خواص بسیاری دارد و بهترین دارو و درمان برای تعدیل فشار خون می باشد. عرق گیاه باعث کاهش فشار خون بالا می گردد. عرق گیاه کیالک مدر می باشد و با افزایش دادن ادرار باعث کاهش سطح فشار خون می شود. عرق گیاه کیالک منبعی سرشار از آنتی اکسیدان ها بوده و تاثیر مثبت و مفیدی روی سلامت قلب خواهد داشت.

شناخت خاصیت های عرق کیالک

درمان کننده بی خوابی و استرس

عرق گیاه کیالک همچنین دارای خواص درمان کنندگی بی خوابی و استرس می باشد. این گیاه بسیار کاربردی در درمان مشکلات عصبی می باشد. عرق کیالک سبب تقویت جریان خون می شود و عواملی که در مقابل جریان خون مقاومت می نمایند را کاهش خواهد داد و از این راه باعث تعدیل فشار خون و کاهش استرس می گردد. همچنین این عرق برای افزایش زمان خواب مفید و تاثیر گذار خواهد بود.

خاصیت های دارویی عرق کیالک

 منبعی سرشار از آنتی اکسیدان ها

عرق و گیاه کیالک همانطور که اشاره شد سرشار از آنتی اکسیدان ها می باشد. آنتی اکسیدان هایی مانند پروآنتوسیانیدین، آنتوسیانیدین ها، فلاوونوئیدها و … در این گیاه وجود دارند. این آنتی اکسیدان ها سبب افزایش جریان خون به سوی قلب خواهند شد و از بیماری های کرونر قلبی پیشگیری خواهند کرد. در اشخاصی که به شکل مرتب از عرق کیالک استفاده می نمایند، احتمال بروز سکته قلبی کاهش پیدا خواهد کرد.

 عرق کیالک و خاصیت های آن

عرق گیاه کیالک و لاغری

از دیگر خواص عرق کیالک خاصیت چربی سوزی آن می باشد. این عرق باعث تسهیل و تسریع در چربی سوزی بدن شده و در نهایت باعث از بین رفتن کالری اضافه موجود در بدن می گردد. از این رو این عرق می تواند باعث کاهش وزن و رسیدن به اندامی متناسب گردد. البته باید بدانید که تنها با مصرف این گیاه و عرق آن نمی توان به لاغری ایده آل رسید. از این رو در کنار آن داشتن رژیم مناسب مهم می باشد.

ارزش غذایی عرق کیالک

عرق کیالک که با تقطیر گیاه کیالک به دست می آید دارای خواص دارویی و درمانی بسیاری نسبت به دمنوش آن می باشد. عرق حاصله از دمنوش گیاه غلیظ تر و پرخاصیت تر می باشد. عرق این گیاه دارای ویتامین های مختلفی به ویژه ویتامین A، ویتامین D، ویتامین K، ویتامین E، ریبوفلاوین یا ویتامین B2، نیاسین یا ویتامین B3 می باشد. علاوه بر این دارای مواد معدنی مثل کلسیم، آهن و فسفر می باشد.

 ارزش غذایی در هر 100 گرم از گیاه کیالک به شرح زیر می باشد:

  • 77 کیلوکالری
  • 18 گرم کربوهیدرات
  • 78 گرم آب
  • 2/15 گرم فیبر
  • 0/26 گرم چربی

 عرق کیالک و بررسی خاصیت های آن

دیگر خاصیت های کیالک

علاوه بر ویژگی های گفته در بالا عرق کیالک دارای برخی از خاصیت های دیگر می باشد که در ادامه مختصرا با آن ها آشنا خواهیم شد:

  • مفید برای درمان اگزما و خارش بدن
  • ادرار آور
  • تنظیم کننده قند خون
  • کاهش دهنده غلظت خون
  • تنظیم ضربان قلب و پیشگیری از سخت شدن رگ ها و تصلب شریان
  • کاهش دهنده التهاب
  • درمان کننده صدای گوش
  • قابض مفید برای درمان اسهال خونی
  • تقویت کننده قلب و معده
  • مفید برای بیماران روماتیسمی و مبتلایان به ورم روده
  • درمان کننده قطره قطره ای بودن ادرار
  • میوه گیاه دارای خاصیت درمان کمبود ویتامین ث، ملین، مقوی معده و باز کننده گرفتگی ها و محرک می باشد.
  • صفرابر
  • سوزانده چربی، حذف کالری اضافه

شناخت خواص عرق کیالک

طریقه مصرف عرق کیالک

برای بهره‌مندی از خواص شگفت انگیز عرق کیالک باید این عرق گیاهی را به اندازه یک لیوان پیش از غذا و یا پس از غذا مصرف کنید. برای اثر بخشی بیشتر عرق کیالک و تسریع عملکرد آن می‌توان مقدار مساوی از عرق کیالک را با عرق شاه‌تره مخلوط کرده و مصرف کنید.

عوارض عرق کیالک

عرق گیاه کیالک علاوه بر خاصیت های دارویی و درمانی بسیاری که دارد می تواند عوارضی را نیز برای افراد به دنبال داشته باشد. زیاده روی در مصرف عرق و گیاه می تواند عوارض مختلفی مانند خواب آلودگی، تهوع، خستگی، لکه های پوستی خفیف، تپش قلب، بیماری روده و مشکلات معده را به دنبال داشته باشد. استفاده زیاد از گیها به مادران باردار و شیرده توصیه نمی گردد.

همچنین بیماران مبتلا به مشکلات قلبی باید این عرق را با نظر پزشک خود مصرف نمایند. این عرق می تواند فعالیت داروهای شیمیایی مربوط به نارسایی قلبی، فشار خون بالا، آنژین، آریتمی قلب و … را محدود نماید.

خواص درمانی عرق کیالک

موارد منع مصرف

همانطور که می دانید، مصرف گیاهان دارویی باید با مزاج افراد تناسب داشته باشد. به شکل کلی برای تشخیص مزاج فرد در وهله اول باید اقدام شود و بعد از آن برای درمان اقدام صورت گیرد. عدم توجه به مزاج و طبع مواد خوراکی مصرفی می تواند سلامت فرد را دچار مشکل نماید. همچنین زیاده روی در مصرف گیاهان دارویی نه تنها فایده ای نخواهد داشت بلکه می تواند سلامت فرد را نیز دچار مشکل نماید. در مورد عرق گیاه کیالک نیز همینطور است و مصرف بیش از حد آن می تواند عوارضی ایجاد نماید. این گیاه در برخی از موارد منع مصرف دارد که شامل سردرد، میگرن، خستگی، تهوع، تپش قلب، لکه های پوستی خفیف، خواب آلودگی، بیماری های معده و … می شود.

در صورت تمایل به اطلاع از خواص عرق چهل گیاه و خواص عرق گزنه می توانید به سراغ این لینک ها بروید و با فواید دارویی این گیاهان آشنا شوید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان