چگونه در کنفرانس های بین المللی شرکت کنیم؟

در سلسله گفتارهای معرفی فرصت های تحصیلی و بورس در دانشگاه ها و موسسات خارج از کشور که در طول یکسال اخیر در روزیاتو ارائه شد، به این موضوع تاکید کردیم که یکی از راهکارهای افزایش شانس پذیرش با بورس در دانشگاه ها، رزومه قوی و مستند آکادمیک بوده که زمینه رقابتی شدن اپلیکیشن دانشجو را در دانشگاه مقصد فراهم می کند.

چگونه در کنفرانس های بین المللی شرکت کنیم؟

در سلسله گفتارهای معرفی فرصت های تحصیلی و بورس در دانشگاه ها و موسسات خارج از کشور که در طول یکسال اخیر در روزیاتو ارائه شد، به این موضوع تاکید کردیم که یکی از راهکارهای افزایش شانس پذیرش با بورس در دانشگاه ها، رزومه قوی و مستند آکادمیک بوده که زمینه رقابتی شدن اپلیکیشن دانشجو را در دانشگاه مقصد فراهم می کند.

برای تقویت رزومه، می بایست فعالیت های علمی مختلفی را با نوشتن مقالات آکادمیک در دستور کار قرار داد که یکی از آنها، شرکت در کنفرانس های معتبر بین المللی است. شرکت در کنفرانس های بین المللی، برای دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج از کشور، حسن های بسیار دارد که در این گزارش به آنها اشاره می کنیم. همچنین به معرفی چند درگاه معروف برای آگاهی از فرصت های شرکت در کنفرانس ها و کارگاه های بین المللی خواهیم پرداخت.

با کنفرانس گردی امروز ما همراه باشید.

از کنفرانس تا پذیرش

متقاضیان تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، هر سال افزایش می یابد و این افزایش برای مقصدهای تحصیلی معتبر که رایگان یا بورس تحصیلی نیز ارائه می کنند، بیشتر است. به همین خاطر، شرایط دریافت پذیرش، سخت تر از سالهای قبل بوده و در وضعیتی کاملا رقابتی، اپلیکیشن دانشجویان مورد بررسی همه جانبه قرار می گیرد تا افراد کاملا واجد شرایط (highly qualified applicants) توسط دپارتمان پذیرش (Admission Department) انتخاب شوند.

بنابراین در این شرایط که هم تعداد تقاضا به نسبت میزان پذیرش بالاست و همه شرایط کاملا رقابتی است، باید رزومه و اپلیکیشن قوی را به دانشگاه مقصد ارسال کرد تا شانس قبولی افزایش یابد. یکی از روش های متداول برای ارتقای شانس قبولی در دانشگاه ها، انتشار مقاله در نشریات علمی و ایندکس شده جهانی بوده که نشان دهنده ظرفیت های علمی و تحقیقات مستقل دانشجو در رشته ای خاص است.

وقتی شما به عنوان دانش آموخته رشته مهندسی مکانیک سیالات یا پرستاری، در نشریات بین المللی، مقالات کمی یا کیفی (qualitative/quantitative) منتشر کنید و مقاله شما با ارجاعات (citation) های مختلف همراه شود، این پیام را به گروه پذیرش دانشگاه مقصد ارسال می کند که شما فردی تحقیق محور و علاقمند به موضوعی هستید که بر اساس آن قصد اپلای دارید.

این مزیت رقابتی اپلیکیشن شما به نسبت پرونده دیگر داوطلبان است که شاید از مقالات ایندکس شده بی بهره باشند و فقط معدل بالا یا دوره های گوناگونی را گذرانده اند. برای دانشگاه ها اهمیت بسیاری دارد که داوطلبان، کارهای پژوهشی بسیار انجام داده با فضای تحقیقات آکادمیک مستقل آشنایی کافی داشته باشند.

شرکت در کنفرانس های بین المللی همانطور که در 13 بند ادامه ذکر می کنیم، این قابلیت را به شما می دهد تا فرصت انتشار نتایج تحقیقات گوناگون خود را در رشته مورد نظر، در نشریات بین المللی در اختیار داشته و از این راه، برای تعامل با محافل آکادمیک تخصصی استفاده کنید. آنهم در کمترین زمان و با کمترین هزینه.

به هر حال، رزومه ای را می توان یک رزومه خوب و اثربخش دانست که منعکس کننده فعالیت های تحقیقاتی و علمی داوطلب در زمینه های تخصصی و غیر تخصصی باشد تا فعال بودن و چهره آکادمیک مستقل وی را به دانشگاه مقصد اثبات کند.

همان طور که حتما می دانید، انتشار مقاله در ژورنال های ISI، حتی با ضریب تاثیر (IMPACT FACTOR) پایین، نیازمند اختصاص وقت و زمان و هزینه بسیار است که در سیستم PEER-REVIEW این ژورنال ها، بتواند نظر مساعد ویراستاران و داوران را کسب کند.

وقتی شما مقاله ای را در ژورنالی بین المللی اصطلاحا SUBMIT می کنید، پس از مدتی، نظرات داوران را دریافت خواهید کرد که در صورتی که این نظرات، باعث شود مقاله شما در کوتاه مدت با REVISION قابل اصلاحی برای ادامه روند بررسی و انتشار مقاله همراه باشد، مقاله شما پذیرفته (ACCEPT) خواهد شد.

در صورتی که نظر داوران بر این باشد که مقاله شما از نظر علمی و تئوریک مشکلات بسیاری دارد، در نهایت مقاله REJECT خواهد شد.

فهم این که مقاله پذیرفته یا رد یا قابل اصلاح است، بعضا بین چند ماه تا چند سال به طول خواهد انجامید و بعضا مقاله هایی که قابل اصلاح هستند تا دریافت گواهی پذیرش و انتشار، سال ها در نوبت بوده اند و نمونه چنین مقالات علمی، بسیار است.

12+1 علت برای شرکت در کنفرانس های بین المللی

conf10

شرکت در کنفرانس های بین المللی هم برای دانشجویان مشغول به تحصیل فواید زیادی دارد و هم برای دانش آموختگان رشته های گوناگون علمی که قصد ادامه تحصیل در محافل آکادمیک بین المللی را دارند.

از طرفی، انتشار مقاله در نشریات وابسته به کنفرانس های معتبر بین المللی سبب می شود که شما در دام نشریات غیر معتبر پر طمطراقی که جز نام جذاب، ارزش علمی خاصی ندارند قرار نگیرید و پول و وقت شما هدر نرود. اگر تجربه زیادی برای مقاله نویسی و انتشار تحقیقات در نشریات بین المللی (scholarly papers)  ندارید، این فرآیند را با شرکت در کنفرانس های بین المللی یاد بگیرید و از آن به عنوان یک سکوی پرش یاد کنید.

ناگفته پیداست که وقتی شما با کنفرانس های بین المللی برای بررسی و انتشار مقالات و یافته های تخقیقاتی (کیفی و کمی) تعامل می کنید، با هزینه کم و وقت محدود ، یاد خواهید گرفت که چگونه نظرات داوران را بررسی و برای اعمال آن در مقالات اقدام کنید. این تجربه کوچک، ارزشمند و فرصت آفرین است.

چرا؟

به این دلایل:

  • سابمیت مقاله و ارائه مقاله در کنفرانس های بین المللی سبب می شود تا شما در زمینه تخصصی مورد نظر خود، با صاحب نظران، اندیشمندان، نخبگان و فعالان صنعت و فناوری در رشته ای خاص آشنا شده و این راه تعاملی، سبب ارتقا دانش و آگاهی و آشنایی با شخصیت های حقیقی و حقوقی تاثیر گذار شود.
  •  ناگفته پیداست که در کنفرانس های معتبر بین المللی، اعضای هیات علمی دانشگاه ها و انجمن های علمی و حرفه ای در رشته های گوناگون حضور پیدا می کنند و این بستر خوبی برای رایزنی های علمی، تجاری و تحقیقاتی به خصوص در زمینه پیدا کردن اساتید و جلب نظر آنان برای اعطای ادمیشن به شما خواهد بود.
  • یکی از بهترین فواید شرکت موفق در کنفرانس های معتبر بین المللی، آشنایی با اساتید، رایزنی با آن ها و دریافت توصیه نامه تحصیلی (recommendation letter) بوده که یکی از گام های مهم در فرآیند پذیرش خواهد بود.
  • شرکت در کنفرانس های معتبر بین المللی، فرصت به اشتراک گذاشتن پروپزال های تحقیقاتی خود با اساتید و کارشناسان را برایتان فراهم می کند تا برای پخته تر کردن این تزها، اقدام کنید.
  • با رویکردها و موضوعات نوین در رشته تخصصی مورد نظر خود آشنا می شوید.
  • با شرکت در کارگاه های تخخصی جنبی، از جدید ترین روش ها و متدهای تجربی و عملی آشنا می شوید.
  • فرصت ارتباط با کارشناسان و ارائه دهندگان مقالات را پیدا کرده و ازآن ها برای ویراستاری، رایزنی علمی و مشورت برای کارهای مشترک آکادمیک و تجاری می توانید استفاده کنید.
  • فرصت انتشار مقالات کیفی و کمی و حتی research notes را در نشریات بین المللی کنفرانس ها در زمان کم و هزینه معقول در اختیار خواهید داشت. همچنین از فرصت انتشار پوستر نیز می توانید استفاده کنید.
  •  فرصت present مقالات خود را در محافل علمی با حضور اساتید و داوران و کارشناسان و فعالان تجاری و تحقیقاتی جهانی بدست آورید که فرصت آفرین است.
  •  فرصت review خوردن مقالات خود را در یک محیط علمی رایگان از سوی اساتید حرفه ای کنفرانس کسب کنید.
  • معروفیت شما در محافل علمی به خصوص کنفرانس های معتبر با حضور کارشناسان گوناگون افزایش می یابد.
  • انجام فعالیت های آکادمیک را فرا می گیرید.
  • از فرصت ارتباط حضوری برای طرح نظرات و پیشنهادات و پروپزال های علمی خود در عرصه های گوناگون استفاده کنید.

چگونه کنفرانس های بین المللی را پیدا کنیم؟

حالا با این 13 دلیل، متوجه شدیم که فواید شرکت در کنفرانس چیست و در فرآیند اپلای در دانشگاه های خارج از کشور، چه جایگاهی دارد.

خوب، اکنون که قصد دارید در یک کنفرانس معتبر بین المللی در رشته مورد نظر خود شرکت کنید، می بایست به موارد 7 گانه زیر توجه کنید:

1- قصد دارید به عنوان سخنران یا اسپانسر در کنفرانس شرکت کنید؟

2- قصد دارید به عنوان شرکت کننده عادی در کنفرانس حاضر شوید و فقط شنونده باشید؟

3- قصد دارید papers خود را در کنفرانس شرکت دهید و تنها یک acceptance  letter بگیرید؟

4- قصد دارید paper خود را در ژورنال کنفرانس publish کنید؟

5- قصد دارید پوستری از مقاله خود را در کنفرانس به اشتراک بگذارید؟

6- قصد دارید در کارگاه های جنبی کنفرانس شرکت کنید؟

7- قصد دارید فقط با شرکت های حاضر در کنفرانس دیدار کنید؟

هر کدام از 7 دلیل فوق در ذهن شما باشد، فرقی نمی کند. شما باید از چند ماه قبل خود را برای شرکت در کنفرانس آماده کنید و اگر قصد شما، بند های 3 تا 6 باشد نیز که باید به فکر تالیف مقاله ای خوب و اصطلاحا کنفرانس پسند باشید.

برای فهمیدن کنفرانس های گوناگون در سراسر جهان، با دنیای دهکده جهانی در بستر تور جهان گستر (WWW) کار سختی ندارید. در ادامه به برخی از پرتال های معروف اشاره می کنیم.

سایت  allconferences.com معتبر ترین سایت معرفی کنفرانس ها

conf1

یکی از به نام ترین درگاه های آگاهی از فرصت های شرکت در کنفرانس های معتبر بین المللی همین پایگاه است. شما با ورود به این سایت، می توانید به طور رایگان از کلیه خدماتش استفاده کنید.

می توانید نام کنفرانس مورد نظر خود را در باکس جست و جوی آن جست و جو کنید. می توانید کنفرانس های روز جهان را بر اساس نام کشورها، طبقه بندی کرده و مشاهده کنید. می توانید کنفرانس ها را بر اساس موضوعات و زیر موضوعات، مشاهده کنید. می توانید کنفرانس ها را بر اساس تاریخ برگزاری در سراسر جهان، طبقه بندی و مشاهده کنید.

برای 1 میلیارد و 70 میلیون نتیجه جست و جویی که گوگل برای کلید واژه مهم conference ارائه می کند، این پرتال در رتبه 5 قرار دارد. در این درگاه، اطلاعات بیش از 120 هزار کنفرانس، نمایشگاه، همایش تجاری دولتی و غیر دولتی در بیش از 180 کشور جهان در موضوعات مختلف در دسترس علاقمندان است و معمولا برخی از دانشجویان از این پرتال برای آگاهی از کنفرانس های مورد نظر خود استفاده می کنند.

البته درگاه کنفرانس آلرت نیز مخاطبان بسیار دارد.

از زمین شناسی و نجوم گرفته تا مهندسی صنایع، پزشکی، هنر، تاریخ، فلسفه و تخصص های مختلف علوم و فنون، در این درگاه، اطلاعات روز و دقیق درباره کنفرانس های مختلف و نمایشگاه ها و همایش ها، محتوای مستند و مستدل ارائه شده است.

همان طور که در تصویر ایندکس سایت در بالا مشاهده می کنید، می توانید کنفرانس ها را بر اساس تاریخ و مکان و venue مرتب کنید.

conf2

حتی اگر کنفرانسی قصد برگزاری از طرف دانشگاه یا شرکت دارید، از طریق بخش submit conference این کار را انجام دهید. با ثبت نام در این سایت به نشانی http://www.allconferences.com/signup اطلاعات مربوط به کنفرانس ها را بر روی پست الکترونیک دریافت کرده و از خدمات دیگر پرتال بهره مند می شوید.

conf3

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، با کلیک بر روی conference by date  می توانید اطلاعات کنفرانس ها را بر اساس تاریخ مشاهده کنید.

conf4

اما مهم ترین بخش این سایت، قسمت معرفی کنفرانس ها بر اساس venue است:

conf5

طبقه بندی اطلاعات کنفرانس ها بر اساس category از جلمه قسمت های اصلی سایت است. این مجموعه دارای 17 گروه اصلی و صد ها گروه فرعی برای نمایش اطلاعات کنفرانس ها است.

conf6

گروه هایی مانند: هنر، کسب و کار، کامیپوتر، مصرف کنندگان، آموزش. خانواده و امور دارویی، جغرافیا، بهداشت، قانون. پزشکی، ‌اخبار. پرستاری، توان مند سازی و تفریح، منابع، علوم و فنون و علوم اجتماعی.

اگر شما به بخش business بروید با ده ها category مواجه می شوید که به صورت زیر است.

مثلا در زمینه حسابداری، 743 کنفرانس که در دنیا در چند سال اخیر برگزار شده است در این بخش قابل مشاهده است. با در زمینه صنعت تبلیغات 567 کنفرانس در چند سال اخیر برگزار شده و درقسمت advertising در دسترس است.

 همان طور که ملاحظه می کنید، مقوله کسب و کار به بیش از 50 زیر موضوع تقسیم بندی می شود که تقریبا در هر زمینه ای که مد نظر شما باشد، این درگاه برای شما کنفرانسی آماده نمایش دارد.

البته باید توجه کنید که عدد روبروی هر نام، به معنی تعداد کنفرانس های به روزی که در حال برگزاری و یا برگزار خواهد شد نیست. اما معمولا جدیدترین کنفرانس ها در سال 2017 و 2018 میلادی، در این category ها در رتبه های نخست به نمایش در می آید تا مخاطب همواره با جدید ترین کنفرانس ها در رشته های مورد نظر آشنایی داشته باشد.

اگر شما به قسمت marketing and advertising که زیر شاخه بخش business است مراجعه کنید، فهرست چندین category کنفرانس به روزی که در ماه های آینده برگزار می شود را به نمایش در می آورد.

conf7

همان طور که در شکل بالا مشاهده می کنید، کنفرانس های بازاریابی و تبلیغات از جدید ترین زمان تا کنفرانس های گذشته به نمایش در می آیند. معمولا تاریخ شروع (begin date)‌ و تاریخ خانمه (ends) همه کنفرانس ها در کنار موضوع کنفرانس قید می شود.

مثلا سومین کنفرانس بین المللی مدیریت کسب و کار که در سانفرانسیسکو آمریکا  تایلند در 17 ماه می برگزار خواهد شد، از طریق این لینک قابل دسترس است.

وقتی شما به صفحه مربوط به کنفرانس بروید، با تصویر زیر مواجه می شوید.

conf8

همان طور که در تصویر  مشاهده می کنید، اطلاعات کنفرانس بین المللی مدیریت کسب و کار سانفرانسیسکو با اطلاعات کلی  ارائه شده است.

مشخصات کنفرانس، اهداف کنفرانس، برگزار کننده، سایت کنفرانس، تاریخ های شرکت درکنفرانس (با مقاله یا بدون مقاله) و هم چنین اطلاعات مربوط به انتشار مقالات برگزیده (accepted papers) ارائه شده است. در این کنفرانس برای انتشار مقاله گفته شده است:

PAW San Francisco’s agenda will cover hot topics and advanced methods such as Acquisition funnel for higher education, advertising, analytics project management, analytics software, best practices, B2B, churn modeling, deep learning, external data, financial service applications, fraud detection, gaming analytics, insurance, law enforcement applications, lifetime value, market mix modeling, marketing segmentation, model interpretation, online marketing and personalization, open source demo product design analytics, retail analytics, retention with email marketing, Seasonality and other contextual factors, sourcing labeled data, sports analytics, supply chain, text analytics and thought leadership.

یعنی، همه مقالات در ژورنال اقتصاد، کسب و کار مدیریت  با شماره بین المللی رسمی ISSN منتشر خواهد شد که اتفاقا در google scholar و سایت هایی نظیر ProQuest نیز ایندکس می شود.

هم چنین نام پرتال کنفرانس و آدرس برگزاری کنفرانس در اختیار مخاطب قرار می گیرد.

بنابراین شما وفتی در سایت allconferences.com به دنبال کنفرانس خاصی هستید، نیاز ندارید حتما به سایت کنفرانس مربوطه مراجعه کنید.

به راحتی این اطلاعات در پروفایل کنفرانس قابل مشاهده خواهد بود. در همه کنفرانس هایی که در سایت مشاهده می کنید، تاریخ برگزاری رویداد، تاریخ خاتمه و آخرین زمان submit‌ مقاله اعلام شده است.

Event Date/Time: May 14, 2017 / 9:01 am – (PST)

End Date/Time: May 18, 2017 / 5:00 pm – (PST)

حتما به این تاریخ ها جهت شرکت در کنفرانس توجه کنید. اگر احیانا کنفرانسی مد نظر شما بود اما تاریخ pape  submission ان گذشته بود، از دبیر کنفرانس برای late submission سوال کنید. در صورتی که پذیرفت، خلاصه مقاله را ارسال کنید.

توجه داشته باشید که خلاصه مقاله، مقوله ای است که در پایان نوشتن مقاله بدست می آید و نه در ابتدای کار!

بنابراین خلاصه حرفه ای و چکیده ای حاصل از کار را که شامل موارد زیر است، برای کنفرانس ارسال کنید:

  • Introduction
  • Research Methodology
  • Findings
  • Conclusion
  • Recommendations
  • Keyword

سایت http://www.conferencealerts.com

conf9

از جمله دیگر پرتال های آشنایی با کنفرانس های بین المللی است. از طریق این پرتال می توانید هم چون سایت قبلی، به اطلاعات به روز جهت شرکت در کنفرانس های مختلف در سراسر جهان و موضوعات مختلف دسترسی داشته باشید.

همانند سایت قبلی، وقتی  به بخش conference by topic و یا conference by country مراجعه کنید، اطلاعات کنفرانس ها بر اساس عنوان و کشور محل برگزاری برای شما به نمایش در می آید.

اگر به بخش ایران بروید، مشاهده خواهید کرد که در سال 2017، چه تعداد کنفرانس در ایران برگزار می شود که جالب توجه است:

فهرست کنفرانس های بین المللی  ایران -ثبت شده در سایت کنفرانس آلرت (از اردیبهشت ماه 96 تا بهمن ماه 96)

April 2017
15th International Conference on Justice and Ethics (ICJECA) 2017 Mashahd, Iran
17th Iranian Aviation Confex 2017 Tehran, Iran
19th Third International Conference on Web Research (IEEE Xplore Indexing) Tehran, Iran
25th International Conference on Urban Planning and Management-Mashhad 2017 Mashhad, Iran
May 2017
10th 10th International Conference on Economics and Management Rasht, Iran
19th 2nd Biennial International Conference on Reading. Sanandaj, Iran
July 2017
20th International conference of sport science – AESA MahmudAbad, Iran
August 2017
17th First International Conference on new Achievements in Science and Technology – AST2017 Tehran, Iran
September 2017
18th MSM2017 Tehran, Iran
November 2017
12th 6th International Conference on Ultrafine Grained and Nano-Structured Materials Kish Island, Iran
29th Second Nanomedicine and Nanosafety Conference (NMNS 2017) Tehran, Iran
February 2018
1st The Second International Conference on Current Issues of Languages, Dialects and Linguistics Ahwaz, Iran

 

همان طور که در  لیست فوق  مشاهده می کنید، موضوعات گوناگونی از هوا فضا تا متالوژی در کشورمان برگزار می شود که برای تقویت رزومه خود و آشنایی با بزرگان این رشته ها در داخل و خارج از کشور (مهمانان دعوت شده)، در این کنفرانس ها شرکت کنید.

با ثبت نام در سایت نیز می  توانید بدون مراجعه به سایت، از جدید ترین کنفرانس های مورد نظر رشته خود مطلع شوید.

چند توصیه

1- شرکت در کنفرانس های بین المللی، فرصتی برای شناخت بهتر فعالان کسب و کار و تحقیقات در رشته ای است که در آینده قصد ادامه تحصیل و کار دارید.

2- انتشار مقاله در ژورنال های کنفرانس ها، فرصتی برای تجربه حضور در نشریات بین المللی و مطرح شدن نظرات و یافته های تحقیقاتی کمی و کیفی شما است.

3- اعتبار انتشار مقاله در برخی از کنفرانس های بین المللی، کم تر از نشریات ISI نیست.

4- اگر برای انتشار مقاله در کنفرانس ها، خلاصه خوبی آماده کنید، احتمال پذیرش افزایش یافته و شانش شما برای FINAL ACCEPTANCE افزایش خواهد یافت.

5- هیچ تضمینی برای صدور روادید از کشورهایی که مقاله شما در کنفرانس پذیرفته شده است، وجود ندارد.

6- اگر مقاله شما در کنفرانس پذیرفته شد و قصد شرکت در کنفرانس را داشتید، هزینه شرکت در کنفرانس را در صورت امکان، منوط به اخذ روادید کنید. البته معمولا کنفرانس ها در صورتی که روادید شما صادر نشود، به همان حسابی که هزینه کنفرانس را پرداخت کردید، مبلغ شما را عودت خواهند داد.

اگر برای شرکت در کنفرانس های معتبر بین المللی و سابمت مقاله و ارسال آن و پرداخت هزینه های ارزی با پرسشی مواجه شدید، درخواست خود را کامنت کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر