ایده‌های اقتصادی جذاب در باشگاه استقلال

آجورلو؛ رویانیان دوم؟

دنیای اقتصاد : مصطفی آجورلو که حالا بعد از پروژه سنگین انتخاب سرمربی استقلال نفس راحتی کشیده، در حاشیه مراسم معرفی ریکاردو ساپینتو گریزی هم به طرح‌های اقتصادی مد نظرش زد.

 او از ورزشگاه اختصاصی استقلال سخن گفت که به زودی کلنگ خواهد خورد و نیز از راه‌اندازی قریب‌الوقوع تلویزیون‌ جهانی استقلال حرف زد. مدیرعامل آبی‌ها در این بخش گفت: «ما از طریق ماهواره، کار شبکه تلویزیونی استقلال را به صورت آزمایشی آغاز کردیم. درباره تلویزیون باید بگویم که منافع استقلال که هزار میلیارد تومان است گم شده و من باید این مبلغ را از صداوسیما بگیرم. من دست‌بوس همه عوامل صداوسیما هستم. این پول باید داده شود، اما هنوز هیچ اقدامی انجام نشده است.» آجورلو ابتدای حضورش در استقلال وعده درآمدزایی هزار میلیارد تومانی را داده بود که البته محقق نشد و منتقدانش را به واکنش وا داشت. حالا او همین هزار میلیارد تومان را در حق پخش نادیده گرفته شده استقلال می‌بیند؛ عددی درشت که مدیرعامل استقلال برای احیای آن رو به تاسیس شبکه جهانی استقلال آورده است. البته هنوز اطلاعات دقیق‌تری در مورد این شبکه منتشر نشده؛ با این حال در همین آغاز راه تردیدهای زیادی در مورد موفقیت آجورلو در گرفتن حق پخش تلویزیونی با این اهرم وجود دارد. آیا واقعا صداوسیما به همین راحتی در مقابل از دست دادن امتیاز پخش مسابقات زنده استقلال کوتاه خواهد آمد؟

بارها نوشته‌ایم و بدیهی است که حق پخش تلویزیونی به عنوان یکی از حقوق مشروع باشگاه‌های ورزشی باید پرداخت شود، اما باشگاه‌ها به شکل واقع‌بینانه‌تری باید به دنبال استیفای حق خود باشند. بعد از اعلام خبر راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای استقلال، خیلی‌ها یاد حرکت مشابهی افتادند که محمد رویانیان، مدیرعامل وقت پرسپولیس در اوایل دهه نود استارت زده بود. او هم تلویزیون جهانی پرسپولیس را روی آنتن فرستاد و حتی رضا رشیدپور هم به عنوان مدیر شبکه معرفی شد، اما تولید محتوای آن در همان مرحله پخش آزمایشی به بن‌بست خورد. به هر حال در داخل کشور مقاومت‌هایی وجود داشت و نیز تجربه کوتاه آن شبکه نشان داد درآمدها کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد، در نتیجه شبکه رو به تعطیلی رفت. امروز هم انتظار می‌رود تلویزیون جهانی استقلال با مشکلات مشابهی مواجه شود. از طرف دیگر فرض کنیم این شبکه راه افتاد و قرار شد مسابقات استقلال را پخش کند؛ به چه شکلی می‌توان از مردم بابت پخش این بازی‌ها پول گرفت و آیا مخاطبانی که سال‌ها عادت به تماشای رایگان مسابقات داشتند، حاضر خواهند شد از این به بعد بابت آن پول بدهند؟ چرا راه دور برویم؛ همین یک ماه پیش باشگاه استقلال با صدور بیانیه‌ای پخش مراسم جشن قهرمانی استقلال را برای شبکه سه ممنوع کرد و گفت به قصد درآمدزایی قرار است این مراسم از طریق اپلیکیشن باشگاه پوشش داده شود، اما اعتراض وسیع هواداران باعث انصراف و عقب‌نشینی استقلال شد. تلویزیون هم در طول پخش جشن بارها بر سر مردم منت گذاشت که با درخواست باشگاه استقلال و توصیه وزارت ورزش این مراسم را روی آنتن می‌برد!

تکرار می‌کنیم که هیچ‌کس مخالف ایده‌های جذاب اقتصادی در استقلال نیست، فقط به شرط اینکه در بسترهای واقع‌بینانه اجرا شوند و حکم آزمودن آزموده‌ها را پیدا نکنند. زمانی محمد رویانیان هم که از قضا خاستگاه یکسانی با آجورلو داشت، دنبال تاسیس ماهواره پرسپولیس، خط هواپیمایی باشگاه، رستوران و آبمیوه با این برند و خیلی چیزهای دیگر بود که البته هیچ‌کدام به نتیجه نرسید. حالا هم بیم آن می‌رود که آجورلو همان مسیر شکست‌خورده را بپیماید، هرچند او دست‌کم در گرفتن حق تبلیغات محیطی موفق عمل کرد و بعد از سال‌ها این امتیاز را به باشگاه‌ها برگرداند. البته که در همین بخش هم درآمدزایی واقعی استقلال با اعداد آرمانی وعده داده شده همخوانی نداشت. در اقتصاد، پاها باید روی زمین باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان