علایم غلظت خون و روش های کاهش غلظت خون

در این مقاله شما همراهان عزیز در مجله آرگا با علایم غلظت خون بیشتر آشنا خواهید شد.

علایم غلظت خون و روش های کاهش غلظت خون

در تعریف غلظت خون می توان این طور بیان کرد که گلبول های قرمز همان سلول های بدن وظیفه دارند که اکسیژن را به تمام بافت های بدن برسانند و این در افرادی که و جنسیت و سن و سال متفاوت می باشد. در همین موضوع اگر گلبول های قرمز زیادی در واحد خون بدن وجود داشته باشد فرد دچار غلظت خون خواهد شد. میزان طبیعی غلظت خون در مردان باید بالا از 18 گرم در دسی لیتر و در خانم ها بالاتر از 16 گرم در دسی لیتر باشد که و این بیماری بیشتر افراد بالای 40 سال و مردان به آن مبتلا می شوند. که در ادامه این عنوان با موضوع علایم غلظت خون و روش های کاهش آن شما عزیزان بیشتر آشنا می شوید.

غلظت خون چیست؟

  •  تصفیه آب خانگی
  •  بلیط کیش

نحوه پدید آمدن علایم غلظت خون

شایع ترین علت ابتلا به غلظت خون را می توان وجود بیماری های قلبی و ریوی دانست که باعث کاهش اکسیژن در بدن می شوند. یکی دیگر از علل به وجود آمدن آن می تواند زمینه مادرزادی و ارثی داشته باشد که در کل حدود 10% از موارد را می توان مشاهده کرد. هنگامی که بدن با کمبود اکسیژن کافی در بدن دچار شود برای این که بتواند این بحران را جبران کند سعی می کند گلبول های قرمز بیشتری را در بدن بسازد و همین امر موجب افزایش غلظت خون در بدن و رگ خواهد شد. زمانی که بدن دچار کمبود اکسیژن می شود هورمون اریتروپرویتین از کلیه ترشح شده و به مغز استخوان برای تهیه بیشتر گلبول قرمز تحریک می کند تا کمبود اکسیژن در بافت بدن جبران شود.

نشانه ها و علایم غلظت خون

تاثیر غلظت خون در بدن

اکثر افرادی که به این بیماری دچار خواهند شد، مکان زندگی شان در مناطق سردسیر و کوهستانی، در ارتفاعات بلند و یا مکان های هوای آلوده زندگی می کنند و این عوامل بر کمبود اکسیژن در بدن تاثیر می گذارد. همچنین افرادی که تنش های عصبی و استرس و فشار روانی زیادی دارند دچار افزایش ترشح آدرنالین در خون می شوند و انقباضات عروقی که باعث خروج پلاسمای خون به عروق شده نشت کرده و گلبول قرمز را کاهش می دهد. از عوامل غلظت خون می توان به تعریق و اسهال شدید هم اشاره کرد، همچنین افراد سیگاری بیشتر با کمبود اکسیژن در خون مواجه می شوند که غلظت خون در آن ها ثانویه است، همینطور این بیماری در برخی افراد به طور ارثی که هموگلوبین خون به بافت ها تحویل داده نمی شود، در واقع هموگلوبین غیرطبیعی دارند که جزئی از علل نادر و کمیاب محسوب می شود. در اثر این بیماری حرکت خون در رگ ها با کندی مواجه می شود و حتی ممکن است باعث به وجود آمدن لخته های خونی در بدن شود. که در این صورت شاهد بیماری های مغز استخوان،آمبولی ریوی، تومورهای بدخیم کلیوی و کبد در بزرگسالان، تومورهای مخچه‌ای در کودکان،بروز سکته مغزی و قلبی، فیبروم های رحمی در زنان، کیست های متعدد کلیه، افزایش فشار خون، گرفتگی دست و پا، بزرگ شدن کبدو طحال، سنگ کلیه، خونریزی بینی و انسداد مجاری ادراری از علایم غلظت خون می باشد که ممکن است در فرد بیمار روی دهد.

درمان و علایم غلظت خون

عوامل و علایم غلظت خون

از عوامل به وجود آمدن غلظت خون می توان به چند مورد از جمله؛ زیاد خوردن غذاهای چرب و جامد، زیاده روی در خوردن گوشت قرمز، عوامل مادرزادی و ژنتیکی، بروز استرس و شوک عاطفی،زندگی در ارتفاعات و کوهستان، استعمال سیگار، اسهال و تعریق های شدید، وجود بیماری قلبی و ریوی و آلودگی هوا از علل به وجود آمدن غلظت خون می باشد.

تشخیص علایم غلظت خون

علایم غلظت خون به شرح ذیل می باشد؛

  • اگر لب هایتان تیره یا بنفش شده اند باید توجه داشته باشید که میزان هموگلوبین در بدن بدون اکسیژن زیاد از حد شده و مخاط بدن مانند لب به رنگ بنفش در آمده است. همچنین پوست صورت برافروخته شده و انگشتان و ناخن های دست و پا به رنگ بنفش درآمده و یا چشم ها پرخون می باشد که با دیدن این علامت های ظاهری می توان تشخیص داد که علایم غلظت خون در بدن می باشد و باید به پزشک متخصص مراجعه شود.
  • اگر فردی هستید که زیاد نفس نفس می زنید دچار مشکل ریوی هستید و دارید تنگی نفس پیدا می کنید این نشانه هم ممکن است از علائم غلظت خون باشد که در بدن این گونه بروز داده است. حتما توجه داشته باشید که تنگی نفس به خاطر آلودگی هوا یا آلرژی نمی باشد و اشخاصی که به بیماری قلبی دچار هستند تپش قلب پیدا می کنند و باید این موارد را جدی بگیرید تا دچار این بیماری نشوید.
  • اگر سرتان گیج می رود آن هم نشان دهنده زیاد شدن غلظت هموگلوبین خون است که در این زمان فرد دچار سیالیت، روانی و حرکت خون کم شده و فرد دچار سرگیجه و رخوت شده و خون دماغ می شود. اگر سرگیجه بدون دلیل سراغتان بیاید و دماغتان خونریزی کند باید کم کم به علایم غلظت خون در بدنتان مشکوک شوید و نشانه هایش را بررسی نمایید.

آشنایی با علایم غلظت خون

درمان طبیعی غلظت خون

اگر دچار این بیماری شده اید بهتر است برنامه غذایی تان را تغییر دهید و از گوشت قرمز، دل و جگر و مغز گوسفند، روغن جامد، حیوانی، لبنیات پرچرب را کمتر مصرف نمایید. و به جای آن ها از گوشت سفید، ماهی، لبنیات کم چرب، سبزیجات، انواع میوه ها در رژیم غذای خود استفاده کنید. همچنین نوشیدن آب و مایعات فراوان در طول روز به رقیق شدن خون کمک می کند. همچنین شما می توانید با مصرف میوه هایی همچون موز، انگور قرمز، کیوی، زرشک، لیمو تازه، توت سیاه، زغال اخته، انار، آلبالو، تمشک و سبزیجات مانند: پیاز خام، سیر، کاسنی، جعفری، زیره، کدوسبز، ریواس، آویشن، شنبلیله و زنجبی غلظت خون را در بدن کاهش داده و به حداقل برسانید. همچنین می توانید برای آشنایی بیشتر با روش های درمان خانگی غلظت خون کلیک کنید.

تشخیص غلظت خون

  1. مصرف چای سبز و ترش موجب کاهش خون لختگی و فشار خون می شود.
  2. خرما و خیار و خرقه و چغندر و جنسینگ و ترشک موجب تصفیه خون خواهد شد.
  3. دارواش و زیتون و دم اسب هم از سفت شدن عروق جلوگیری می کند.
  4. چوب چینی و سیر و کدو مسمایی باعث رقیق شدن خون می شوند.
  5. مصرف انگور و انار و بید و آلو هم تاثیر پلایش خون را دارند.
  6.  مصرف شکلات سیاه باعث کم شدن لخته های خونی و بیماری قلبی و عروقی خواهد شد.
  7. هلو و نعنا و مرزه و شلیل به کم شدن غلظت خون کمک می کنند.
  8. ناخنک (اکلیل الملک) از لخته شدن خون جلوگیری می کنند.
  9. آویشن و چای ترش موجب کاهش غلظت خون می شوند.
  10. شبدر، سیاه دانه، زالزالک، عناب، یونجه، کلم، غوره، کاسنی و زرشک هم خاصیت تصفیه کنندگی خون را دارند.

درمان غلظت خون با روشهای خانگی

اگرچه این بیماری کمی خطرناک به نظر می رسد، اما ممکن است از طریق برخی درمانهای خانگی بتوان آن را کنترل و مهار کرد، در زیر با برخی از این روشها آشنا می شوید:

درمان غلظت خون

  • از کشیدن سیگار خودداری کنید.
  • از محیط های آلوده دوری کنید.
  • مایعات فراوان بنوشید.
  • از ورزش روزانه غافل نشوید، می توانید با انجام حرکات ورزشی مناسب، جریان خون را بهبود بخشیده و از احتمال ایجاد لخته های خونی پیشگیری کنید (متخصصان توصیه می کنند، حرکات کششی و منظم برای پا و مچ پا را در اولویت قرار دهید.)
  • رژیم غذایی خود را اصلاح کنید.
  • انجام حجامت و اهدای خون؛ البته حجامت به نست اهدای خون تاثیر چندانی بر کاهش غلظت خون ندارد، زیرا برای کاهش RBC ها باید خون زیادی از بدن خارج شود.

روش‌ های درمانی غلظت خون

برای درمان این بیماری نیز روشهای مختلفی وجود دارد که بسته به شرایط بیمار، سن، سطح بیماری، عوامل زمینه ای و … روش های درمانی دارویی و گیاهی استفاده می شود، در زیر به معرفی برخی از این روش ها می پردازیم :

درمان دارویی غلظت خون :

برای درمان این بیماری، دارو های مختلفی تجویز می شود؛ آسپرین یکی از دارو های اصلی برای درمان این بیماری است که خون را رقیق کرده و از لخته شدن آن جلوگیری خواهد کرد.

همچنین دارو های ضد پلاکت مثل تیکلوپدین و کلوگیدوگرل با جلوگیری از چسبیدن سلول های خونی موجب بهبود این بیماری خواهند شد.

خطرات غلظت خون

ضمن اینکه دارو های وارفارین، دابیگاتران، آپیکسابان، انوکساپارین و ریواروکسابان که از جمله دارو های انعقاد خون هستند، از تشکیل لخته های خون جلوگیری می کنند. توجه داشته باشید که مصرف این دارو ها حتما باید بعد از تجویز پزشک متخصص انجام گیرد.

پرتو درمانی :

از طریق پرتو درمانی می توان تولید گلبول های قرمز خون در مغز استخوان را کاهش داد، توجه داشته باشید که این روش درمانی ممکن است با عوارض جدی همچون لوسمی همراه باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان