دلایل ریزش مو در کودکان

ریـــزش مــــوی شیرخواران در چند هفته اول تولد تا ۶ ماهگی به دلیل تغییرات هورمونی بدن‌شان طبیعی است. کرک‌های روی پیشانی، گوش و شانه‌ها تا یک ماهگی می‌ریزند. ریزش مو بعد از ۶ ماهگی یا ریزش قابل توجه

دلایل ریزش مو در کودکان

دکتر مهسا امیدیان : پزشک عمومی ؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

تحریریه زندگی آنلاین : ریـــزش مــــوی شیرخواران در چند هفته اول تولد تا 6 ماهگی به دلیل تغییرات هورمونی بدن‌شان طبیعی است. کرک‌های روی پیشانی، گوش و شانه‌ها تا یک ماهگی می‌ریزند. ریزش مو بعد از 6 ماهگی یا ریزش قابل توجه در هر سنی باید بررسی شود. در این صورت باید حتما آزمایشات تشخیصی توسط متخصص اطفال انجام شده و نیاز به بررسی بالینی توسط پزشک است. نکته بعدی این است که پس از گذشت ماه‌های اولیه (نهایت 6 ماه) موهای کودک وارد فاز آناژن (فاز رشد) شده و شروع به رشد می‌کند و ممکن است تا 3 سالگی طول بکشد، بنابراین اگر فکرمی کنید که که رشد موی فرزند شما بعد از ماه 6 تولد بسیار کم است و یا رشدی ندارد، نیاز هست که کودک شما از نظر کم‌خونی و کمبود آهن و یا فقر روی (زینک) و اختلالات غده تیروئید (کم‌کاری تیروئید) و یا کم‌کاری هیپوفیز بررسی شود.

 بیشتربخوانید:

5 روغن طبیعی و ارزان برای زیبایی و پرپشتی مو

 

 

برخی علت‌های ریزش مو در کودکان

کمبود آهن، روی و ویتامین‌های گروه B، پروتئین

 کم کاری تیروئید: و ضعیتی است که در آن غده تیروئید قادر نیست به مقدار کافی هورمون ترشح کند و بنابراین سوخت‌وساز بدن و بسیاری دیگر از فرایندهای سلولی تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

 مصرف زیاد ویتامین A

 عفونت‌های قارچی: عفونت‌های قارچی سر در کودکان زیر 10 سال شیوع بیشتری دارد و معمولا پسران بیشتر از دختران دچار آن می‌شوند. کچلی به سادگی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. لمس پوست عفونی بیمار، به اشتراک گذاشتن لوازمی مانند شانه، حوله، بالشت، کلاه و ... از راه‌های انتقال عفونت‌های قارچی است.

 شپش سر

 بیماری خود ایمن مثل آلوپسی آره‌آتا که سیستم ایمنی به فولیکول‌های مو حمله می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد. این نوع از ریزش مو معمولا در تکه‌های جدا از هم ظاهر می‌شود.

 استرس ناشی از بیماری شدید یا تب ممکن است باعث تضعیف فولیکول مو و ریزش مو شود.

 بیشتربخوانید:

تقویت کننده های طبیعی مو را بشناسید

خداحافظی با چین و چروک های دور چشم

از بین بردن پف زیر چشم با چند راهکار ساده

 

 

 محکم بستن موها با کش و گیره سر

 ریزش مو اصطکاکی ناشی از سایش مداوم سر به تشک یا گهواره است و با به راه افتادن شیرخوار به تدریج رفع می‌شود.

 استفاده از مواد شیمیایی برای حالت دادن موی کودک مثل ژل و تافت

 گاهی کودک شما به شکل وسواسی موهایش را می‌کشد یا دور انگشتش می‌پیچاند، ممکن است تکه‌های نامنظمی از موهایش بریزد. این عارضه در اثر استرس یا اختلالات رفتاری می‌تواند باشد.

 

درمان ریزش موی سر در کودکان

قبل از هر چیز با پزشک فرزندتان صحبت کنید. تا اول مشخص شود که علت ریزش مو چیست تا بتواند در مرحله بعد درمان مناسب را شروع کند. برای مثال، اگر کودک شما ریزش موی قارچی داشته باشد، پزشک یک داروی ضد قارچ تجویز خواهد کرد. برخی از روش‌های درمان ریزش موی کودکان به شکل زیر است:

 اگر فرزندتان عادت به کشیدن موهایش دارد، مشاوره و روانشناسی کودک جهت غلبه بر استرس توصیه می‌شود. تلاش کنید تا به علت اضطراب، عصبیت یا سرخوردگی کودک پی ببرید. وقتی علت زمینه‌ای برطرف شد، او احتمالا عادتش را کنار می‌گذارد و موهایش دوباره برمی‌گردند.

 درمان آلوپسی آره‌آتا با توجه به این که نوعی بیماری خود ایمن است عمدتا شامل پمادها یا کرم‌های کورتیکواستروئیدی است که در مناطق طاسی سر به‌صورت موضعی استفاده می‌شود. گاهی برای نوجوانان از روش‌های تزریقی کورتیکواستروئیدها به پوست سر استفاده می‌شود.

 نوع دیگر ریزش مو در کودکان از نوع کششی است و زمانی رخ می‌دهد که در مدل دم اسبی یا بافت مو، موی سر سفت و محکم بسته‌ شده باشد و منجر به ریزش و کم‌ پشت شدن موها شود. کشش بالا ممکن است باعث ملتهب شدن فولیکول‌های مو و آسیب به ریشه مو گردد. این حالت اغلب با خودداری از بستن موها برطرف می‌شود.

بیشتربخوانید:

 در صورتی که علت ریزش مو قارچی باشد، داروهای ضد قارچ خوراکی و موضعی کمک کننده است.

 گاهی استرس یک بیماری شدید مانند تب بالا، جراحی با بیهوشی عمومی، جراحت شدید، و یا عوارض جانبی داروها منجر به توقف چرخه طبیعی رشد موها می شود. با تداوم ریزش مو از 6 تا 16 هفته پس از استرس، طاسی جزئی یا کامل موی سر قابل‌مشاهده خواهد بود. پس از پایان شرایط اضطرابی، چرخه رشد موها معمولا در طی شش ماه تا یک سال به حالت طبیعی بازمی‌گردد.

 در صورتی که علت ریزش موی کودک علل تغذیه‌ای باشد با داشتن یک رژیم غذایی سالم و متنوع و در صورت لزوم استفاده از مکمل‌ها می‌توان ریزش مو را برطرف کرد.

 اگر ریزش موی کودک ناشی از مشکلات هورمونی مانند کم‌کاری غده تیروئید باشد، درمان این اختلال شامل داروهای تجویز شده هورمونی برای جبران کمبود هورمون‌های تیروئیدی است.

اقداماتی که برای کاهش ریزش مو در صورتی که ریزش مو علل تغذیه‌ای داشته باشد، شما می‌توانید در منزل انجام دهید به صورت زیر است:

 در برنامه غذایی کودک زرده تخم‌مرغ را به خاطر غنی بودن از سیستئین، منگنز و بیوتین قرار دهید. زرده تخم‌مرغ باعث می‌شود که موها زودتر به فاز آناژن (فاز رشد مو) بروند.

 در برنام غذایی کودک از غلات سبوس‌دار مانند انواع جوانه‌ها استفاده کنید. جوانه‌ها را می‌توان به سالاد کودک یا به صورت آسیاب شده به سوپ و ماست کودک اضافه کرد. جوانه‌ها غنی از ویتامین‌های گروه B از جمله بیوتین است (بیوتین برای تولید کراتین مو مهم می‌باشد).

 همچنین استفاده از منابع غذایی حاوی آهن و روی مانند انواع گوشت، دانه‌های آفتابگردان و بلغور جو می‌تواند کمک‌کننده باشد.

 بعد از مراجعه به پزشک و با مشورت او می‌توان به صورت دوره‌ای از مکمل‌های مورد نیاز کودک، در این زمینه استفاده کرد.

 بیشتربخوانید:

تقویت کننده های طبیعی مو را بشناسید

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان