تاثیر تاید بر موی سر

موادی که برای شستن لباس درست شده‌اند سنخیتی با پوست و موی انسان ندارند و در صورت تماس با آن‌ها ممکن است سبب بروز مشکلات جبران‌ناپذیری شوند.

تاثیر تاید بر موی سر

تا جایی‌که همه به یاد داریم قدیمی‌ها همیشه می‌گفتند موهایتان را با تاید بشورید و معمولا هم از مو‌های خود تعریف می‌کردند که ما آن‌ها را با تاید می‌شوییم و درست به همین دلیل است که تا این اندازه پرپشتند. اما آیا به‌راستی تاید ارتباطی با پرپشت‌شدن مو دارد؟ مگر می‌شود به مو تاید زد؟ مو‌ها در تماس با تاید وضعیت خوبی پیدا می‌کنند یا به‌کلی آسیب می‌بینند؟

مواد شستشوی لباس و ظرف نامشان رویشان است برای شستن لباس و ظرف ساخته شده‌اند، اما چرا در گذشته شستن موی سر با این مواد رایج بوده است؟

شوینده تاید برای موی سر

همه می‌دانیم که در گذشته اندازه امروز دانش پزشکی و مراقبتی پیش‌رفت نکرده بود و مردم و البته متخصصین درباره انواع و اقسام شوینده‌ها و مراقبت از مو و پوست نمی‌دانستند و از آن‌جایی‌که افراد مانند امروز حمام در دسترس نداشتند بنابراین دیربه‌دیر به حمام می‌رفتند و مو و کف سرشان بسیار چرب می‌شده است به همین دلیل شستن مو‌ها با تاید یا پودر لباسشویی رواج زیادی داشت. اما امروز با وجود تنوع بسیار زیاد شامپو‌ها و مواد شستشوی مخصوص مو باز هم منطقیست که از تاید برای شستن مو‌ها بهره ببریم؟

نیازی به گفتن نیست که ساختار و مواد تشکیل‌دهنده تاید یا پودر لباسشویی به‌کلی با شامپو متفاوت است بنابراین برای شستشوی مو مناسب نیستند. تاید به دلیل ترکیبات خشنی که دارد می‌تواند چربی پوست سر و روغن ساقه مو‌ها را به طور کامل از بین ببرد و سبب خشکی و زبری بیش‌از اندازه مو شود.

ارتباط میان شستن مو با تاید و پرپشت‌شدن مو

حتما شما از از قدیم‌تر‌ها شنیده‌اید که ما موهایمان را با تاید می‌شستیم و بسیار هم مو‌های پرپشتی داشتیم. اما این جملات تا چه اندازه قابل‌اعتماد و درست است؟

به‌نظر نمی‌رسد شستن مو با تاید برای موی سر سودمند باشد، اما به‌ هرروی برای تشخیص آن نیاز به پژوهش است و نمی‌توان تنها با حدس و گمان درباره آن نتیجه‌گیری کرد. این‌که قدیمی‌ها می‌گفتند موهایمان را با تاید شسته‌ایم و پرپشت شده است بیشتر به این مربوط است که مو‌ها پس از شسته‌شدن با تاید پف می‌کنند و به همین دلیل پرپشت‌تر به نظر می‌رسند. شماری نیز به منظور روشن شدن رنگ مو از تاید برای شستشوی مو استفاده می‌کنند که اثر آن بسیار ناچیز است.

یکی دیگر از دلایل انتخاب تاید برای شستن مو براق شدن کوتاه مدت موهاست که ناشی از چربی زدایی قوی آن است. اما تکرار آن نه تنها مو‌ها را براق نمی‌کند بلکه با تهدید سلامت مو باعث کدر شدن آن خواهد شد.

عوارض شستن مو با تاید

ریزش مو

 اگر با مشکل ریزش مو دست به گریبانید تاید راه حل شما نیست چراکه دقیقا می‌تواند بر ریزش هرچه بیشتر مو‌های شما اثر بگذارد. همان‌گونه که در بالا اشاره کردیم تاید روغن‌های طبیعی مو‌های شما را از بین می‌برد، کوتیکول را باز می‌کند و باعث می‌شود مو‌های شما خشک، وز، کدر و شکننده شوند. ظاهر مو‌های شکسته‌شده بسیار بد است و حتی می‌تواند مو‌های شما را کم‌پشت‌تر از آن‌چه هست نشان دهد.

ایجاد شوره

برخی براین باورند که شستن مو‌ها با تاید شوره سر را از بین می‌برد درصورتی‌که این موضوع اصلا درست نیست. شما برای رهایی از شوره سر نیاز به موادی با فرمولاسیون خاص دارید چیزی که در تاید وجود ندارد. اسیدیته تاید مناسب پوست سر نیست و شستن مکرر مو با آن نه تنها به درمان شوره کمک نمی‌کند، بلکه با تحریک پوست سر و ایجاد پوسته پوسته روی آن شوره سر را شدیدتر می‌کند. شاید با یک بار استفاده گمان کنید میزان شوره سرتان کم شده است، اما در درازمدت تاثیر بد آن را خواهید دید.

آسیب به سلامتی

موادی که برای شستن لباس درست شده‌اند سنخیتی با پوست و موی انسان ندارند و در تماس با آن‌ها ممکن است سبب بروز مشکلات جبران‌ناپذیری شوند. مواد استفاده شده در آن‌ها با تندرستی انسان در تضاد است و سبب آسیب‌زدن به بدن می‌شود. مواد شیمیایی موجود در آن‌ها باعث حساسیت پوست و چشم می‌شود و آسیبی فراتر از آن‌چه که تصورش را کنید؛ به بدن وارد می‌کند.

پاک کردن رنگ مو با تاید

برخی از تاید برای پاک‌کردن رنگ موی خود استفاده می‌کنند اگرچه این کار شدنیست و رنگ مو‌ها را پاک می‌کند، اما باید دید در کنار آن چه آسیب‌هایی به بدن و مو و پوست وارد می‌کند.

اگرچه شاید این راه‌کار برای برخی رنگ‌ها راه‌گشا باشد، اما بهتر است برای پاک‌کردن رنگ مو از ریموور رنگ مو که متناسب با ساختار مو تولید شده است و محصولی امن است استفاده کنید.

البته این نکته را هم نباید فراموش کنید تاید روی رنگ مو‌های دائمی تاثیر چندانی ندارد و تنها شاید اندکی آن‌ها را کم‌رنگ کند.

به یاد داشته باشید تاکنون هیچ پزشک متخصصی برای از بین بردن مشکلات مو توصیه‌ای برای استفاده از تاید برای مو‌ها تجویز نکرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان