با رعایت این نکات در دوران قاعدگی، پریود آسانی داشته باشید

بعد از فرارسیدن اولین پریود، تغییرات مهمی در زندگی بانوان رخ می‌دهد. به گونه ای که می توان این اتفاق را دریچه ‌ای به دنیای بزرگسالی دانست

با رعایت این نکات در دوران قاعدگی، پریود آسانی داشته باشید

بعد از فرارسیدن اولین پریود، تغییرات مهمی در زندگی بانوان رخ می‌دهد. به گونه ای که می توان این اتفاق را دریچه ‌ای به دنیای بزرگسالی دانست.
از همین رو مراقبت های دوران قاعدگی برای تمام دختران بالغ و زنان امر بسیار مهم و ضروری است. تا حدی که برای توجه به رعایت بهداشت دوران قاعدگی، یک روز را به نام روز جهانی بهداشت قاعدگی نام گذاری کرده اند.
رعایت بهداشت قاعدگی نه تنها برای حفظ سلامت جسمانی و روانی دختران و زنان مهم است بلکه بر رشد و نمو فرزندان آینده آنها نیز اثر می‌گذارد.

رعایت بهداشت در دوران قاعدگی

متاسفانه در جامعه ما عموم مردم درمورد پریود صحبت نمی کنند و این اتفاق طبیعی که نشانه سلامت نیمی از جمعیت جامعه است، همیشه در زیر سایه شرم و خجالت قرار گرفته است. به همین دلیل جای تعجب ندارد اگر بانوان و نوجوانان پر از سوال و ابهام درمورد چگونگی حفظ پاکیزگی و سلامت خود در این‌ دوران باشند. نکاتی که در ادامه به آن‌ ها می‌پردازیم، بسیار ساده اما به شدت مهم‌ اند. نکاتی مثل اینکه: برای تنظیم قاعدگی چه بخوریم؟، بهداشت در دوران قاعدگی و … هم سلامت جسمی و جنسی شما را تضمین می‌کند و هم اعتماد‌ به‌ نفس و آرامش روانی‌ شما را تا حد خوبی بالا می‌برد.

متاسفانه باورهای درمورد پریود بین زنان وجود داد که برای جلوگیری از این اشتباهات، مقاله باورهای اشتباه در دوران قاعدگی در سایت دکتر مهندس را مطالعه کنید.

1. لباس زیر در دوران قاعدگی

بهترین جنس لباس به خصوص برای لباس زیر، جنس نخی می باشد. توصیه می‌کنیم زنان و دختران در دوران پریود خود حتما از لباس‌های زیر نخی و پنبه ای استفاده کنند. می‌دانید علت استفاده از لباس زیر نخی و پنبه‌ای چیست؟ دلایل استفاده از لباس زیر نخی موارد زیر هستند:

  • لباس زیر نخی، کمتر بوی نامطبوع به خود می‌گیرد.
  • هوا به راحتی از لباس‌های نخی و پنبه‌ای عبور می‌کند.
  • این جنس لباس درجه حرارت بدن را متعادل می‌کند.
  • از عرق سوز شدن پوست جلوگیری می‌کند.
  • برای انجام فعالیت های جسمانی شرایط بهتری را فراهم خواهد کرد.

نکته مهم: یکی از نکات بهداشتی دوران قاعدگی، استفاده از لباس‌های زیر نخی و پنبه ای است اما این نوع لباس را هم باید زود به زود تعویض کرده و به خوبی بشویید و خشک کنید.

2. مصرف آب در دوران قاعدگی

همان طور که می‌دانید آب مایه حیات است و توصیه شده که در طول روز 6 تا 8 لیوان آب نوشیده شود. این توصیه را در دوران پریود هم باید به کار بست، چون خوردن آب فراوان کمک می کند آب از دست رفته بدن در طی خونریزی ماهانه به بدن برگشته و رطوبت را برای جریان خون بدن به ارمغان می‌آورد. علاوه بر این، نوشیدن آب به میزان کافی کمک می‌کند که واژن سریع تر و راحت تر خودش را پاک و تمیز کند. پس در این دوران خوردن آب فراوان را در برنامه خود قرار دهید.

3. توصیه در مورد نوار بهداشتی

یکی از لوازم بهداشتی که در دوران پریود مورد استفاده زنان و دختران قرار می‌گیرد انواع نوار بهداشتی بوده که استفاده از آن مستلزم رعایت نکات مهمی است. در طول عادت ماهانه باید حواستان باشد که مرتب نوار بهداشتی تعویض شود تا منجر به تجمع باکتری در ناحیه تناسلی نشود. اگر برای مدت طولانی نوار بهداشتی کثیف خود را عوض نکنید، اکسیژن رسانی به ناحیه تناسلی و واژن کم شده و شرایط برای رشد باکتری‌ها در این ناحیه فراهم خواهد شد. در صورتی که باکتری‌ های بیماری زا در این قسمت رشد کنند، وارد مهبل شده و مشکلات عفونی بسیاری ایجاد می‌کنند.

نکته مهمی که در مورد خرید نوار بهداشتی باید بگوییم این است که اگر استفاده از نوارهای بهداشتی معطر باعث احساس سوزش در ناحیه تناسلی ‌شود، لازم است که استفاده از این نوع محصول را قطع کنید چون علاوه بر ایجاد حساسیت و عفونت، بوی بدی هم در این ناحیه از بدن منتشر خواهند کرد.

انواع نوار بهداشتی

برای انتخاب و خرید مناسب ترین نوار بهداشتی، مقاله آشنایی با انواع نوار بهداشتی در سایت دکترمهندس را مطالعه کنید.

4. شستن واژن در دوران قاعدگی

رعایت بهداشت فردی در دوران قاعدگی اهمیت بسیار زیادی دارد و توصیه می‌شود ناحیه تناسلی و بیرون واژن در این دوران حداقل روزی یک تا دو بار شسته شود. این کار کمک می‌کند خون این ناحیه باعث ایجاد بوی بد و نامطبوع نشود. قسمت بیرون ناحیه تناسلی را می توانید با آب و صابون‌ های بهداشتی بشویید تا از ایجاد عفونت جلوگیری شود. بعد از شست و شوی این ناحیه حتما باید به وسیله دستمال بهداشتی آن را خشک کنید چون رطوبت سبب رشد باکتری‌های بیماری زا و بروز عفونت خواهد شد.

نکته مهمی که در مورد نحوه شستن ناحیه تناسلی وجود دارد این است که خانم ها باید توجه داشته باشند که شستن و خشک کردن واژن، باید از جلو به عقب باشد. اگر برای شستن برعکس این قاعده عمل کنید و شستشو را از عقب به جلو انجام دهید باعث می‌شوید باکتری و عفونت از ناحیه مقعد به سمت واژن حرکت کند.

5. حمام کردن در دوران قاعدگی

برخلاف تصور عموم، حمام کردن در دوران پریود کار نادرستی نیست! در صورتی که مشکل جسمی خاصی ندارید، می توانید پس از تایید دکتر در دوران پریودتان دوش بگیرید. اگر بعد از تائید پزشک، تصمیم به دوش گرفتن در زمان قاعدگی داشتید، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • از پاکیزگی و تمیز بودن محیط حمام مطمئن شوید. در این دوره آمادگی بیشتری‌ برای ابتلا به بیماری و عفونت دارید. پس مهم‌ است که زمینه ساز ایجاد بیماری نشوید و فقط در جایی که از پاکیزگی آن مطمئن هستید دوش بگیرید.
  • حتما از آب ولرم استفاده کنید. استفاده کردن از آب داغ می‌تواند حجم و شدت خون ریزی را افزایش دهد.
  • تا حد امکان ایستاده دوش بگیرید و در حمام ننشینید.
  • حداکثر فقط بیست دقیقه زیر دوش بمانید.

6. کاپ قاعدگی

مدت زیادی از معرفی و همه گیر شدن کاپ‌ های قاعدگی نمی گذرد اما در همین مدت ‌زمان کم هم به خوبی امتحان‌ شان را پس داده‌ اند. کاپ قاعدگی از بهترین سیلیکون ‌های پزشکی ساخته می‌شود و باعث خشکی یا سوزش و خارش نمی‌شود. این کاپ‌ ها نگرانی شما بابت پس دادن خون به لباس یا محیط را کاملا از بین می برند و به لحاظ بهداشتی، ایمن‌ تر هستند. همچنین بالغ بر 10 سال عمر می‌کنند و به همین علت، از تولید زباله‌ های بهداشتی جلوگیری می کنند. اگر می خواهید بهداشت در دوران قاعدگی را به مطمئن ‌ترین شکل تجربه کنید، از کاپ قاعدگی غافل نشوید.

کاپ قاعدگی چیست

برای اطلاعات بیشتر درمورد کاپ قاعدگی و انتخاب سایز مناسب، مقاله کاپ قاعدگی چیست در سایت دکترمهندس را مطالعه کنید.

7. ورزش در دوران قاعدگی

قبل از پریودی اگر ورزش منظم داشته باشید دردهای پریودی کمتری را تجربه می کنید. در مورد تاثیر ورزش در دوران قاعدگی زیاد سوال می شود که ضرر دارد یا نه؟ نکات زیر می تواند به سوالات شما پاسخ دهد:

  • دردهای شکمی را با ورزش های سبک بهبود دهید. استراحت طولانی و دراز کشیدن اصلا به شما کمکی نمی کند. از ورزش های سنگین در دوران قاعدگی که باعث خستگی یا احساس ناراحتی شما می شود بپرهیزید.
  • یوگا از جمله ورزش های مناسب در دوران قاعدگی هستند. یوگا از لخته شدن خون رحم و اختلال در جریان خونریزی قاعدگی جلوگیری کرده و درد را کاهش می دهد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر