کاهش افسردگی و اضطراب با ویتامین B۶

همه ما ممکن است در مواقعی احساس اضطراب یا غمگینی کنیم. با این حال، برخی از افراد ممکن است این سطوح مختل کننده زندگی را به طور مرتب تجربه کنند و به یک اختلال سلامت روان تبدیل شوند که نیاز به درمان دارد.

کاهش افسردگی و اضطراب با ویتامین B6

طبق مطالعات جدید، ویتامین B6 می‌تواند افسردگی و اضطراب را کاهش دهد.

  • محققان تاثیر ویتامین‌های B6 و B12 را بررسی کردند تا ببینند که هر کدام از این ویتامین‌ها چقدر می‌تواند در کاهش علائم اضطراب و افسردگی موثر باشد.
  • شرکت کنندگان در مطالعه، دوزهای بالایی از ویتامین تعیین شده خود را برای حدود یک ماه مصرف کردند.
  • شرکت‌کنندگانی که ویتامین B6 مصرف کردند، کاهش بسیاری در علائم اضطراب خود مشاهده کردند که نشان‌دهنده بهبود عملکرد GABA، انتقال‌دهنده عصبی مرتبط با آرامش و ریلکسی است.

همه ما ممکن است در مواقعی احساس اضطراب یا غمگینی کنیم. با این حال، برخی از افراد ممکن است این سطوح مختل کننده زندگی را به طور مرتب تجربه کنند و به یک اختلال سلامت روان تبدیل شوند که نیاز به درمان دارد.

محققان دانشگاه ریدینگ در بریتانیا بررسی کردند که چگونه ویتامین B6 و ویتامین B12 ممکن است بر سطح اضطراب و افسردگی تأثیر بگذارند.

ویتامین‌های B6 و B12 در غذاهایی مانند نخود و ماهی تن وجود دارند، اما تیم تحقیقاتی این ویتامین‌ها را در سطوح بسیار بالاتر از ویتامین‌های موجود در غذا آزمایش کردند.

حقایق سریع سلامت روان

اختلالات اضطرابی و خلقی می‌تواند بر افراد در هر سنی، از کودکان تا بزرگسالان مسن تأثیر بگذارد. انواع مختلفی از اختلالات وجود دارد که در زیر چتر اختلالات اضطرابی قرار می‌گیرند، از جمله اختلال هراس، اختلال اضطراب فراگیر و اختلال اضطراب اجتماعی.

با توجه به منبع معتبر موسسه ملی سلامت روان (NIMH)، حدود 31 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده هر گونه اختلال اضطرابی را در مقطعی از زندگی خود تجربه می‌کنند. علاوه بر این، تقریباً همان درصد از نوجوانان (13 تا 18 ساله) یک اختلال اضطرابی را تجربه می‌کنند.

NIMH گزارش می‌دهد که حدود 8.4 درصد از کل بزرگسالان یک دوره افسردگی را در سال 2020 تجربه کرده اند که افسردگی را به یکی از شایع‌ترین شرایط سلامت روان تبدیل می‌کند.

ارائه دهندگان پزشکی اغلب تصمیم می‌گیرند که اختلالات اضطرابی و خلقی را با ترکیبی از تراپی درمانی و دارو برطرف کنند. درمان شناختی رفتاری و رفتار درمانی دیالکتیکی دو گزینه درمانی محبوب هستند.

تعدادی از درمان‌های تجویزی برای رفع اضطراب وجود دارد، از جمله بنزودیازپین‌ها (مانند زاناکس یا آتیوان) و بوسپیرون. همچنین، برخی از داروهای ضد افسردگی می‌توانند به درمان اضطراب و افسردگی کمک کنند، که شامل SSRI ها (مانند Lexapro یا Zoloft) و داروهای سه حلقه ای (مانند Anafranil یا Tofranil) می‌شود.

افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی نیز گاهی اوقات درمان‌های طبیعی را برای بهبود علائم خود امتحان می‌کنند و از مکمل های گیاهی مانند آشواگاندا و سنبل الطیب استفاده می‌کنند.

مقادیر زیاد B6، B12

محققان می‌خواستند بیاموزند که ویتامین‌های B6 و B12 تا چه حد می‌توانند بر پردازش گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) تأثیر بگذارند. گابا یک انتقال دهنده عصبی است که می‌تواند سیستم عصبی را آرام کند و به جلوگیری از ایجاد اضطراب یا افسردگی کمک کند.

پروفسور دیوید فیلد، نویسنده ارشد این مطالعه و دانشیار دانشگاه ریدینگ، می‌گوید: «عملکرد مغز متکی بر تعادل حساس بین نورون‌های تحریک کننده‌ای است که اطلاعات را به اطراف منتقل می‌کنند و نورون‌های بازدارنده که از فعالیت‌های فراری جلوگیری می‌کنند.

عدم تعادل بازداری-تحریک در مغز با اضطراب، افسردگی، اوتیسم و اسکیزوفرنی مرتبط است. علاوه بر این، نویسندگان می‌نویسند که برخی از افراد ممکن است در بسیاری از این شرایط سلامت روان، اختلالات بینایی و سایر اختلالات حسی را تجربه کنند، “و گمان می‌رود که این اختلالات مربوط به عدم تعادل تحریک-بازداری در قشر بینایی باشد.”

به گفته نویسندگان، “ویتامین B6 در تعدادی از مسیرهای دیگر که احتمالاً تحریک عصبی را کاهش می‌دهد، دخیل است.” ویتامین B12 دو مسیر مشابه دارد، بنابراین محققان می‌خواستند آن را نیز آزمایش کنند تا ببینند چه تاثیری خواهد داشت.

محققان یک گروه اولیه از 478 شرکت‌کننده را انتخاب کردند که اضطراب و/یا افسردگی خود را گزارش کرده بودند. آنها به طور تصادفی برای دریافت ویتامین B6، ویتامین B12 یا دارونما انتخاب شدند.

قرص B6 حاوی 100 میلی گرم B6 بود، در حالی که قرص B12 دارای 1000 میکروگرم B12 بود. این مقدار بسیار بیشتر از مقدار مجاز رژیم غذایی روزانه توصیه شده توسط منبع مورد اعتماد اداره غذا و دارو است که 1.7 میلی گرم برای B6 و 2.4 میلی گرم برای B12 است.

محققان، شرکت‌کنندگان را از نظر اضطراب و افسردگی قبل و بعد از رژیم‌های ویتامین یا دارونما با استفاده از غربالگری اختلالات مرتبط با اضطراب بزرگسالان (SCAARED) و پرسشنامه خلق و خو و احساسات (MFQ) غربالگری کردند.

محققان در پایان کارآزمایی از شرکت‌کنندگان آزمایش‌های بصری و لمسی گرفتند.

ویتامینی که کمک کرد

نتایج مطالعه نشان داد که ویتامین B6 می‌تواند در کاهش علائم اضطراب و افسردگی مفید باشد. مصرف کنندگان B6 کاهش قابل توجهی در تست‌های SCAARED و MFQ خود در مقایسه با گروه دارونما مشاهده کردند.

پروفسور فیلد می‌گوید: «ویتامین B6 به بدن کمک می‌کند تا یک پیام رسان شیمیایی خاص تولید کند که تکانه‌ها را در مغز مهار می‌کند، و مطالعه ما این اثر آرام بخش را با کاهش اضطراب در میان شرکت‌کنندگان مرتبط می‌کند.

علاوه بر این، در پایان کارآزمایی، گروه B6 افزایشی در «سرکوب فراگیر تشخیص کنتراست بصری» نشان داد. نویسندگان می‌نویسند که این آزمایش “برای یک مکانیسم زمینه‌ای مرتبط با GABA بازدارنده موثر است”

در حالی که شرکت‌کنندگان در گروه ویتامین B12 بهبود جزئی در علائم اضطراب و افسردگی را در مقایسه با گروه دارونما گزارش کردند، محققان آن را قابل توجه تلقی نکردند.

نویسندگان خاطرنشان کردند که “ممکن است دوره 1 ماهه مکمل در مطالعه حاضر برای اثرات مکمل B12 کافی نباشد.”

نتایج به چه معناست؟

یافته‌های مطالعه ممکن است به طرق مختلف برای افراد مبتلا به اضطراب یا افسردگی مفید باشد.

اول، مکمل‌های ویتامین B6 به راحتی در اکثر داروخانه‌ها بدون نسخه در دسترس هستند.

دکتر تام مک لارن، مشاور روانپزشک در لندن، در مصاحبه‌ای گفت: «این می‌تواند به مانند نفس کشیدن در هوای تازه برای افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی باشد که برای مدت طولانی گزینه‌های درمانی جدیدی را نداشته اند.

ویتامین‌های B6 به مقدار فراوان در دسترس هستند و بسیاری از مردم آن‌ها را به طور منظم مصرف می‌کنند، بنابراین می‌تواند راهی آسان برای تقویت و درمان اضطراب و افسردگی باشد.
– دکتر تام مک لارن

روش دیگری که این مطالعه ممکن است برای افراد مبتلا به اضطراب یا افسردگی مفید باشد این است که یافته‌ها نشان می‌دهد ویتامین B6 می‌تواند به GABA کمک کند.

نویسندگان نقش ویتامین B6 را به عنوان یک کوآنزیم در سنتز انتقال دهنده عصبی بازدارنده GABA از گلوتامات برجسته می‌کنند.

این می‌تواند منطقی باشد و همچنین راهی مهم برای توضیح یافته‌ها برای بیماران و شاید کسانی که به دنبال درمان نبوده‌اند اما با اضطراب بالا دست و پنجه نرم می‌کنند.

علاوه بر این، اگر برخی از افراد مبتلا به اضطراب یا افسردگی بتوانند با استفاده از ویتامین B6 علائم خود را کاهش دهند، ممکن است بتوانند از عوارض جانبی استفاده طولانی مدت از برخی داروها جلوگیری کنند.

برخی از داروهای ضد اضطراب مانند بنزودیازپین‌ها دارای عوارض جانبی بالقوه‌ای مانند عدم تعادل یا از دست دادن حافظه هستند. همچنین اگر از بنزودیازپین‌ها تا حد زیادی استفاده شود، بی‌اثر می‌شوند، یا می‌تواند وابستگی روانی و فیزیولوژیکی ایجاد کنید که قطع مصرف این دسته داروها را دشوار می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان