۱۰ نکته درباره فواید بدنسازی

بدنسازی و تناسب اندام یکی از رشته‌های پرطرفدار در بین جوانان است به همین دلیل بسیاری از جوانان،زنان و مردان تلاش می‌کنند با تمرینات ورزشی و بدنسازی اندامی خوش‌فرم و بدنی ورزیده و زیبا داشته باشند.

10 نکته درباره فواید بدنسازی

تحریریه زندگی آنلاین : بدنسازی و تناسب اندام یکی از رشته‌های پرطرفدار در بین جوانان است به همین دلیل بسیاری از جوانان،زنان و مردان تلاش می‌کنند با تمرینات ورزشی و بدنسازی اندامی خوش‌فرم و بدنی ورزیده و زیبا داشته باشند. زیبایی و تناسب اندام حاصل تلاش و تمرینات مستمر و حساب‌شده و درست است. البته که تمریناتی که زیر نظر مربیان حرفه‌ای انجام می‌شود نتیجه بهتری خواهد داشت و عوارض جانبی آن کمتر خواهد بود.برخی تمرینات و اشتباهات در بدنسازی می‌تواند رسیدن به تناسب اندام و عضلانی شدن شما را به تأخیر انداخته یا حتی نتیجه معکوس داشته باشد.

بیشتربخوانید:

ورزش کردن چگونه آی‌کیو را تقویت می کند؟

 

تأثیر بر عضلات و درد مفاصل!

بهتر است بدانید که هدف اصلی در این ورزش، افزایش استقامت، حجم و توان عضلات مختلف بدن است. بدن برای اینکه بتواند استخوان‌ها را حرکت دهد،نیاز دارد که از نیروی عضلات کمک بگیرد. بنابراین زمانی که عضله یک قسمت از بدن ضعیف باشد، آن قسمت دیگر توانایی انجام حرکات و فعالیت‌ها را ندارد. از دیگر فواید بدنسازی می‌توان به این نکته اشاره کرد که از ضعف عضلانی جلوگیری می‌کند و به همین دلیل است که تقریباً در تمام رشته‌های ورزشی مانند فوتبال و والیبال، ورزشکاران باید در هفته چند نوبت تمرین بدنسازی را به دلیل تقویت عضلات انجام دهند.

 

افزایش تعادل در بدنسازی

شاید کمتر کسانی به این فکر می‌کردند که تمرینات با وزنه باعث افزایش تعادل نیز می‌شود. افزایش تعادل نشات گرفته از تمرینات با وزنه، مخصوصاً وزنه‌های آزاد باعث محافظت در برابر آسیب‌های ناگهانی، بهبود هماهنگی و حتی افزایش چابکی در افراد می‌شود.

 

تأثیر بدنسازی بر استخوان‌ها

توجه داشته باشید که ساختار استخوان‌ها به شکلی است که هرچقدر فشار بیشتری به آن‌ها وارد کنید، مقاومت و توانشان بیشتر می‌شود. به همین خاطر است که  بدنسازی می‌تواند استحکام استخوان‌های شما را چند برابر کند.

درواقع شما با انجام مداوم تمرینات بدنسازی، می‌توانید تراکم استخوان‌های خود را افزایش دهید و همچنین خطر پوکی استخوان را از خود دور کنید.

این روند در سنین بالاتر به‌ ویژه در بانوان اهمیت بیشتری دارد زیرا بعد از شروع یائسگی، به دلیل اختلالات هورمونی، احتمال ابتلا به پوکی استخوان در آن‌ها بسیار زیاد است.

 بیشتربخوانید:

ضرر غذاهای پرچرب با ورزش از بین می‌رود؟

تأثیر بدنسازی بر سلامت روان

بدنسازی هم مانند دیگر ورزش‌ها، سبب افزایش گردش خون عمومی در بدن شده و خون‌رسانی به مغز را بیشتر می‌کند، همین اتفاق موجب می‌شود تا افراد ذهن فعال‌تر و بازتری داشته باشند. از طرف دیگر در حین ورزش، هورمون‌های شادی و ضد استرس از مغز آزاد می‌شود که همین امر موجب می‌شود تا شخص احساس طراوت و شادابی بیشتری داشته باشد.

 

بدنسازی و افزایش طول عمر

بدنسازان همواره به دنبال افزایش توده‌ی ماهیچه‌ای در بدنشان هستند. کسانی که دارای توده‌ی ماهیچه‌ی بزرگ‌تری در بدنشان هستند، در مقایسه با افرادی که توده‌ی ماهیچه‌ای کم‌تری دارند، عمر طولانی‌تری داشته و مرگ‌ومیر ناشی از مشکلات قلبی و عروقی در آن‌ها بسیار کم‌تر است.

این نکته در سنین بالا نیز صدق می‌کند زیرا که تعداد افرادی که در سنین بالا به علت مشکلات قلبی درگذشتند و توده ماهیچه‌ای نداشتند دو برابر بیشتر از کسانی است که دارای توده ماهیچه‌ای هستند.

به این نکته توجه داشته باشید که حتی اگر بدنسازی مجموع طول عمرتان را افزایش ندهد، مجموع طول عمر مفید را افزایش می‌دهد، و به شما توانایی این را می‌دهد تا در باقی طول عمرتان فعال و سازنده بمانید.

بنابراین، انجام تمرین‌های بدنسازی، افزایش توده‌ی ماهیچه، برای حفظ سلامتی در هنگام افزایش سن ضروری است و خواهان توجه بسیار است.

 

بدنسازی و نظم

یکی دیگر از فواید بدنسازی، نظم و انضباط است.

این ورزش نظم خاصی را در زندگی افراد ایجاد می‌کند که باید بر اساس آن عمل کند؛ مثلاً شما باید هرروز و به صورت مداوم به باشگاه برود به همین خاطر باید به زندگی شخصی خود نظم و انضباط دهد تا بتواند هم به ورزش و باشگاه خود برسد و هم به زندگی خود!

 بیشتربخوانید:

چه ورزش هایی جلوی پیر شدن را می‌گیرند؟

  بدنسازی بهترین روش برای کاهش چربی بدن و بهبود متابولیسم بدن!

برخی آدم‌ها ادعا می‌کنند تمرین‌های بدنسازی فقط دارای اثرات زیبایی و تناسب اندام در بدن است، و هیچ فایده‌ای برای سلامت بخش‌های داخلی بدن ندارد. اما این نظریه کاملاً اشتباه است؛ در حقیقت، از مهم‌ترین فواید بدنسازی می‌توان به بهبود سطوح لیپید و انسولین بدن اشاره کرد.

 تمرین‌های مقاومتی همچون بدنسازی، با درگیر کردن وزن کل بدن کاهش چربی و حفظ ماهیچه‌ها و کاهش مجموع کلسترول، کلسترول LDL، سطوح انسولین ناشتا، و تری گلیسیرید بسیار مؤثرتر از ورزش‌های استقامتی هستند.

 

بهترین درمان بی‌خوابی

بدنسازی کمک می‌کند تا بی‌خوابی و اختلالات خواب در افراد درمان شود.

عضلات فرد ورزشکار بعد از انجام تمرینات، خسته و فرسوده می‌شود و نیاز جدی به استراحت و خواب دارد. درنتیجه با انجام این تمرینات، فرد می‌تواند به‌موقع بخوابد.

 

بدنسازی و ایجاد انگیزه در زندگی

همچنین ورزش بدنسازی باعث ایجاد انگیزه در زندگی افراد می‌شود.

این نکته نیز قابل‌توجه است که تمرینات بدنسازی به شما انگیزه می‌دهد تا کارهای متعدد خانه و یا بیرون را به درست‌ترین شکل و با لذت انجام دهد بدون اینکه خسته شود.

 

افزایش اعتمادبه‌نفس

افزایش اعتمادبه‌نفس در فرد، از دیگر فواید بدنسازی می‌باشد. وقتی فرد بدن سالمی داشته باشد و از عضلات زیبا و قوی برخوردار باشد، اعتمادبه‌نفسش هم قطعاً زیاد می‌شود. همچنین فشارهای عصبی که بر اثر کارهای روزانه در فرد ایجاد می‌شود را کاهش می‌دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان