برترین تکنیک‌های خودمراقبتی برای درمان میگرن

افرادی که دچار سردردهای میگرنی می‌شوند، هر کدام به نحوری و با روش‌های مختلف آن را تسکین می‌دهند. در حالی که ابتدا باید با پزشک خود بر روی یک برنامه درمانی مشورت کنید، روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید با انجام آنها به تسکین سردرد خود کمک کنید. این روش‌ها، توسط کارشناسان و افراد مبتلا به میگرن توصیه شده است.

برترین تکنیک‌های خودمراقبتی برای درمان میگرن

افرادی که دچار سردردهای میگرنی می‌شوند، هر کدام به نحوری و با روش‌های مختلف آن را تسکین می‌دهند. در حالی که ابتدا باید با پزشک خود بر روی یک برنامه درمانی مشورت کنید، روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید با انجام آنها به تسکین سردرد خود کمک کنید. این روش‌ها، توسط کارشناسان و افراد مبتلا به میگرن توصیه شده است.

1- در مکان‌های کم نور بمانید

آیا نور زیاد سردرد شما را بدتر می‌کند؟ اگر اینچنین است، پس شما هم یکی از افراد در میان بسیاری دیگر از افراد مبتلا به میگرن هستید که به نور حساسیت دارند. این افراد به اصطلاح “فتوفوبیا” یا نورگریزی دارند. اگر نمی‌توانید با کشیدن پرده‌ها یا خاموش کردن نور، روشنایی اطراف خود را کم کنید، در داخل خانه از عینک آفتابی استفاده کنید.

2- از یک برنامه منظم پیروی کنید

کلمه کلیدی “قاعده و نظم” است. هر روز زما‌ن‌های مشخصی را برای رفتن به رختخواب و بیدار شدن انتخاب کنید. برای وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها به زمان‌های منظم پایبند باشید. تمرینات ورزشی خود را طبق برنامه انجام دهید. با داشتن انظباط و ثبات، بدن شما می‌فهمد که چه اتفاقی قرار است در آینده رخ دهد و روی ریتم حرکت می‌کند. این امر باعث می‌شود تا حملات میگرنی کمتری شما وارد شود.

3- استرس خود را کنترل کنید

استرس یکی از بزرگترین محرک‌های میگرن است. برای تقویت آرامش خود در زندگی، هر کاری از دستتان بر می‌آید انجام دهید. برنامه خود را شلوغ نکنید و در اوقات فراغت کارهایی را انجام دهید که از آن لذت می‌برید. در واقع آرامش و آسودگی‌های پایدار بسیار کمک کننده هستند. اگر در طول هفته کاری استرس دارید و در آخر هفته استراحت می‌کنید، تغییر این روند می‌تواند باعث میگرن شود.

4- از عطر و رایحه‌های تند دوری کنید

اگر عطر یا بوهای خاصی باعث میگرن شما می‌شود، به سراغ عطرهای آرام‌بخش مانند نعناع یا دانه‌های قهوه بروید. استشمام یک رایحه جایگزین می‌تواند بویی که باعث سر درد شما شده است را مسدود کند و ممکن است از حمله میگرنی جلوگیری کند.

5- درمان آروماتراپی

برخی از بوها ممکن است به کاهش سردرد کمک کنند. سردرد برخی افراد با استشمام رایحه نعناع کمتر می‌شود و بوی اسطوخودوس می‌تواند اضطراب شما را کاهش دهد. می‌توانید آنها را در فرم روغنی روی شقیقه‌ها یا داخل مچ دست خود بمالید.

6- حرارت را بالا ببرید

کمپرس گرم یا دوش آب گرم می‌تواند تنش و فشار ماهیچه‌های سفت شده -که یکی از عوامل سردرد میگرنی است- را کاهش دهد.

7- کمپرس سرد

کمپرس سرد نیز ممکن است کمک کنده باشد. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که پیچیدن یک کیسه سرد دور گردن در هنگام بروز میگرن می‌تواند سردرد شما را کاهش دهد. کارشناسان دلیل اصلی آن را نمی‌دانند. سرد کردن خونی که در حال راه یافتن به مغر شما است باعث کاهش تورم و کندتر شدن درد میگرنی می‌شود.

8- از نور صفحه نمایش دوری کنید

نور آبی معمولاً سخت‌ترین رنگی است که یک فرد میگرنی می‌تواند تحمل کند. این رنگی است که از رایانه و تلفن هوشمند شما می‌تابد. بنابراین زمانی که احساس می‌کنید میگرن شما قرار است شروع شود، صفحه نمایش را کنار بگذارید. برخی افراد می‌گویند که عینک‌های مخصوص صفحه نمایش، باعث مسدود کردن نور آبی می‌شوند و می‌توانند کمک کننده باشند.

9- اورگاسم داشته باشید

رابطه جنسی برای برخی افراد می‌تواند یک عامل درمان کننده میگرن باشد، البته این نوع درمان برای همه موثر نیست. کارشناسان دلیل آن را ترشح اندورفین، با نام “هورمون‌ شادی” می‌دانند که در حین ارگاسم تولید می‌شود و مانند مسکن‌های طبیعی عمل می‌کند.

10- بر روی پاهای خود کار کنید

ریلکس کردن پاها، تنش را در سایر قسمت‌های بدن از جمله سر کاهش می‌دهد. بر روی زمین یا یک صندلی بنشینید، سپس پای خود را روی یک توپ تنیس قرار دهید و آن را به اطراف بچرخانید. به نواحی از کف پایتان که مخصوصاً برای شما حساس‌تر هستند توجه کنید و روی آنها تمرکز کنید. روی پای دیگر نیز تکرار کنید.

11- دست خود را نیشگون بگیرید

نقطه دیگری که می‌توانید برای کاهش تنش هدف قرار دهید، قسمت گوشتی بین شست و انگشت اشاره است. با دو انگشت خود این ناحیه را بفشارید. یکی از دلایلی که این روش ممکن است موثر باشد، این است که با اینکار می‌توانید درد خود را کنترل کنید.

12- نفس‌های عمیق بکشید

حداقل 10 دقیقه بر دم و بازدم خود تمرکز کنید. با این کار بدن شما سرشار از آرامش می‌شود و استرس‌تان کاهش می‌یابد. آرامش خود را تقویت کنید و بر روی گروه‌های ماهیچه‌ای مختلف بدنتان در حین دم و بازدم تمرکز کنید تا تمام تنش‌هایتان آزاد شود.

13- صدا را کاهش دهید

میگرن می‌تواند تقریباً توسط هر یک از حواس شما از جمله شنوایی تحریک شود. درست مانند نورها، سر و صدای بلند می‌تواند میگرن شما را تحریک کند. اگر صدای بلند شما را آزار می‌دهد به یک فضای ساکت بروید. اگر نمی‌توانید، یک گوش گیر به همراه داشته باشید تا در مواقع نیاز صداها را در محل مسدود کنید.

14- مراقب معده خود باشید

اگر میگرن باعث حالت تهوع در شما می‌شود، از مچ‌بندهای ضد تهوع برای جلوگیری از ناراحتی معده خود استفاده کنید. چای نعناع بنوشید و بیسکویت‌های نمک‌دار بخورید که می‌تواند معده شما را آرام کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان