بهترین فیلم‌های علمی تخیلی و رازآلود

ژانر علمی تخیلی از جمله ژانرهای برجسته سینما به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر، فیلم‌های ساخته شده در آن توانستند به فروش قابل توجهی در گیشه دست پیدا کنند و آثاری تاثیرگذار باشند.

بهترین فیلم‌های علمی تخیلی و رازآلود

ژانر علمی تخیلی از جمله ژانرهای برجسته سینما به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر، فیلم‌های ساخته شده در آن توانستند به فروش قابل توجهی در گیشه دست پیدا کنند و آثاری تاثیرگذار باشند.

با این حال، می‌توان گفت که برخی از بهترین فیلم‌های علمی – تخیلی اغلب داستانی رازآلود دارند و همین نیز یکی از دلایل موفقیت آن‌ها به شمار می‌رود. ترکیب دو ژانر سبب شده تا بیننده تا انتهای فیلم در مورد اتفاقات حدس بزند و با داستان درگیر شود. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی بهترین فیلم‌های علمی تخیلی و رازآلود بپردازیم.

فیلم پیشتازان فضا

Star Trek: The Motion Picture (1979)

Star Trek: The Motion Picture (1979)

ده سال پس از اینکه سریال اصلی استار ترک (Star Trek) کنسل شد، کمپانی پارامونت فیلم سینمایی پیشتازان فضا (Star Trek: The Motion Picture) را در سال 1979 میلادی روی پرده سینماها اکران کرد. این فیلم درباره ابری اسرارآمیز و مخرب به نام ویگار است که به سرعت در حال نزدیک شدن به زمین است و همین نیز باعث شده تا بیننده‌ها تا پایان فیلم نتوانند اتفاقات را پیش‌بینی کنند. این اثر توانست با استفاده از عناصر آشنای سریال اصلی، داستان مرموز و معمایی را برای طرفداران به ارمغان بیاورد که تا انتها آن‌ها را با خودش درگیر نگه می‌دارد.

فیلم بلید رانر 2049

Blade Runner 2049 (2017)

Blade Runner 2049 (2017)

فیلم اصلی «بلید رانر» ساخته ریدلی اسکات (Ridley Scott) اصلا رازآلود نبود و مسیری کاملا مستقیم را پیروی می‌کرد اما دنباله آن به نام بلید رانر 2049 (Blade Runner 2049) محصول سال 2017 میلادی اصلا این گونه نیست. اتفاقات فیلم «بلید رانر 2» در آینده‌ای رخ می‌دهد که در آن، داستانی در مورد پیدا کردن یک فراری دنبال می‌شود.

با این حال، بیننده‌ها اصلا خبر ندارند که شخصیت اصلی یعنی کی با بازی رایان گاسلینگ (Ryan Gosling) به دنبال پیدا کردن چه کسی است و همین نیز جنبه‌ای مرموز به این فیلم علمی تخیلی داده است که پایان آن را بسیار تاثیرگذار و خارق‌العاده کرده است.

فیلم فراموشی

Oblivion (2013)

Oblivion (2013)

فیلم فراموشی (Oblivion) با بازی تام کروز (Tom Cruise) در نقش اصلی و کارگردانی جوزف کوزینسکی (Joseph Kosinski) نتوانست همانند فیلم تاپ گان (Top Gun) در گیشه عملکردی موفق داشته باشد. این فیلم که در سال 2013 میلادی روی پرده سینماها اکران شده بود، داستان تکنسین هواپیماهای بدون سرنشین و مستقر در زمینی متروکه را روایت می‌کند که فضانوردی را پیدا می‌کند و همین نیز شروعی بر داستانی مرموز و پیچیده می‌شود. این اثر، آهسته و متفکرانه داستان خودش را پیش می‌برد و زمان می‌برد تا از معما و رازورمز آن لذت برد.

فیلم ارتقا

Upgrade (2013)

Upgrade (2013)

در سال 2018 میلادی، کمپانی بلوم‌هاوس که بیشتر برای ساخت فیلم‌های ترسناک شناخته می‌شود، از روند همیشگی خودش خارج شد و فیلم اکشن و علمی-تخیلی ارتقاء (Upgrade) را روی پرده سینماها آورد. این فیلم انتقام‌جویانه در مورد فردی سوگوار است که از تکنولوژی‌ای به نام STEM کمک می‌گیرد تا قاتلان همسرش را پیدا کند. این فیلم ممکن است در ابتدا شبیه به دیگر فیلم‌های اکشن و انتقام محور باشد اما داستان مرموز آن باعث شده تا بیننده تا انتها درگیر اتفاقات فیلم باشد و نتواند پایان آن را پیش‌بینی کند.

فیلم ورود

Arrival (2016)

Arrival (2016)

فیلم ورود (Arrival) به کارگردانی دنی ویلنوو (Denise Villeneuve) در سال 2016 میلادی روی پرده سینماها اکران شد و با وجود اینکه سر و صدای بسیار زیادی به پا نکرد اما همچنان به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی و رازآلود شناخته می‌شود. این فیلم داستان 12 سفینه بیگانه را روایت می‌کند که در نقاط مختلف جهان فرود می‌آیند و حالا زبان‌شناسی با بازی ایمی آدامز (Amy Adams) وظیفه یافته تا زبان آن‌ها را رمزگشایی کند و هدف این بیگانه‌ها از آمدن به سیاره زمین را کشف نماید.

فیلم گزارش اقلیت

Minority Report (2002)

Minority Report (2002)

فیلم گزارش اقلیت (Minority Report) محصول سال 2002 میلادی و به کارگردانی استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg) است. اتفاقات این فیلم در آینده جریان دارد و داستان سه نوجوان را روایت می‌کند که می‌توانند قتل‌ها را قبل از وقوعشان پیش‌بینی کنند. حالا آن‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که یک پلیس قرار است به زودی مرتکب قتل شود اما این پلیس اصلا این موضوع را نمی‌پذیرد. معمای داستان این فیلم در مورد پیدا کردن قاتل نیست بلکه در مورد مشخص کردن انگیزه او برای انجام قتل و همچنین مقتول است. همین نیز باعث شده تا این فیلم علمی تخیلی با دیگر آثار معمایی بر محوریت قتل متفاوت باشد.

فیلم نابودی

Annihilation (2018)

Annihilation (2018)

ناتالی پورتمن در فیلم نابودی (Annihilation) محصول سال 2018 میلادی نقش‌آفرینی می‌کند. او در این فیلم نقش زیست‌شناسی را بازی می‌کند که در حال تحقیق در مورد مکانی عجیب و غریب است، مکانی که در آن، طبیعت توسط پدیده‌ای درخشان و مرموز زیر و رو شده است.

طرح مبهم و گنگ این فیلم سبب شده تا بیننده‌ها و همچنین شخصیت اصلی داستان مدام در تلاش برای پیدا کردن حقیقت باشند و این در حالی است که با پیدا شدن هر سرنخ تازه، سوالات بیشتری شکل می‌گیرند. کارگردانی این اثر را الکس گارلند (Alex Garland) برعهده داشته که پایانی مبهم و باز را برای داستان رقم زده است.

فیلم میان ستاره‌ای

Interstellar (2014)

Interstellar (2014)

یکی از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی، فیلم میان ستاره‌ای (Interstellar) ساخته کریستوفر نولان (Christopher Nolan) است و داستان فضانوردی را روایت می‌کند که به همراه چندین نفر دیگر به درون کرم چاله سفر می‌کنند تا سیاره‌های قابل سکونتی برای ادامه نسل بشر پیدا کنند.

کریستوفر نولان در زمینه خلق داستانی رازآلود و معمایی مهارت بسیار زیادی دارد و این موضوع در فیلم‌های قبلی وی نیز کاملا مشهود بودند. از این مهارت خودش در فیلم «میان ستاره‌ای» نیز به استفاده کرده تا بیننده‌ها را با خود همراه کند.

فیلم مرد نامرئی

The Invisible Man (2020)

The Invisible Man (2020)

در سال 2020 میلادی، یک اثر بازسازی شده از فیلم مرد نامرئی (The Invisible Man) محصول سال 1933 میلادی ساخته و روی پرده سینماها اکران شد. کارگردانی این فیلم تازه را لی وانل (Leigh Whannell) برعهده داشته بود و توانسته بود این داستان کلاسیک را برای نسل امروزی به نمایش در بیاورد.

این فیلم در مورد زنی است که شوهر سابقش که بسیار بد رفتار بوده و حالا از دنیا رفته است، به نحوی او را مورد اذیت و آزار قرار می‌دهد و همین نیز باعث شکل‌گیری داستانی رازآلود و ترسناک شده است.

فیلم همزمان

Synchronic (2020)

Synchronic (2020)

فیلم همزمان (Synchronic) محصول سال 2020 میلادی به هنگام عرضه خود روی سرویس آنلاین نتفلیکس به موفقیت قابل توجهی دست پیدا کرد و در میانه همه‌گیری کرونا توانست توجه مخاطبان زیادی را به خودش جلب کند. در این فیلم، آنتونی مک‌کی (Anthony Mackie) نقش پزشکی به نام استیو را بازی می‌کند که در تلاش است دختر دوستش به نام برایانا را پیدا کند.

با این حال، داستان به همین سادگی نیست. در حقیقت، برایانا از دارویی مصرف کرده که به او اجازه داده تا به گذشته سفر کند و حالا نیز در زمان گم شده است. فیلم سرنخ‌های زیادی را ارائه نمی‌کند و همین نیز باعث می‌شود تا بیننده تا انتهای فیلم نتواند از داستان سر در بیاورد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان