آثار اقتباسی که ساخت آن‌ها غیر ممکن به نظر می‌رسید

ساخت فیلم و سریال بر اساس کتاب‌ها کار بسیار دشواری است ولی برخی از کتاب‌ها به دلیل مقیاس و موضوع داستانی خود تقریبا تبدیل کردن آن‌ها به فیلم یا سریال غیر ممکن به نظر می‌رسد. با این حال در سال‌های اخیر و به لطف رشد سینما، فیلم‌ها و سریال‌های موفقی بر اساس کتاب‌ها ساخته شده‌اند که در ابتدا غیر ممکن به نظر می‌رسیدند. در ادامه همراه با ما باشید.

آثار اقتباسی که ساخت آن‌ها غیر ممکن به نظر می‌رسید

ساخت فیلم و سریال بر اساس کتاب‌ها کار بسیار دشواری است ولی برخی از کتاب‌ها به دلیل مقیاس و موضوع داستانی خود تقریبا تبدیل کردن آن‌ها به فیلم یا سریال غیر ممکن به نظر می‌رسد. با این حال در سال‌های اخیر و به لطف رشد سینما، فیلم‌ها و سریال‌های موفقی بر اساس کتاب‌ها ساخته شده‌اند که در ابتدا غیر ممکن به نظر می‌رسیدند. در ادامه همراه با ما باشید.

سریال سندمن

The Sandman

The Sandman

سریال سندمن (The Sandman) بر اساس مجموعه رمان‌هایی گرافیکی نوشته نیل گیمن (Neil Gaiman) ساخته شده‌اند. این سریال که محصولی از سرویس آنلاین نتفلیکس به شمار می‌رود و اولین فصل آن در سال 2022 میلادی پخش شده بود، داستان شخصی به نام مورفیوس را دنبال می‌کند که از زندانی صد ساله می‌گریزد و حالا به دنبال آن است تا تعادل را به عالم رویا باز گرداند.

اولین فصل از سریال «سندمن» دو رمان ابتدایی را اقتباس کرده بود و موفق شده بود تا برخی از کاراکترهای جالب‌توجه و جهان جذاب این کتاب‌ها را به خوبی به تصویر بکشد. این سریال برای فصل دوم تمدید شده است.

سریال بازی تاج و تخت

Game of Thrones

Game of Thrones

سریال بازی تاج و تخت (Game of Thrones) یکی از بزرگترین سریال‌های تاریخ به شمار می‌رود که بر اساس مجموعه رمان‌های نغمه یخ و آتش (A Song of Ice and Fire) نوشته جورج آر آر مارتین (George R.R. Martin) ساخته شده است. جهان گسترده و فانتزی این رمان‌ها سبب شده بود تا ابتدا ساخت اقتباسی بر اساس آن‌ها غیر ممکن به نظر برسد.

همانند کتاب‌ها، سریال «بازی تاج و تخت» نیز داستان سرزمین وستروس و تلاش خاندان‌های مختلف برای دست یافتن به قدرت و کنترل تخت آهنین را به نمایش در می‌آورد. با اینکه پایان سریال رضایت‌بخش نبوده اما همچنان از آن به عنوان یکی از بهترین سریال‌های تاریخ یاد می‌کنند.

فیلم پرتقال کوکی

A Clockwork Orange (1971)

A Clockwork Orange (1971)

فیلم پرتقال کوکی (A Clockwork Orange) محصول سال 1971 میلادی بر اساس رمانی به همین نام نوشته آنتونی برجس (Anthony Burgess) ساخته شده است. ساخت اقتباسی از این رمان که در سال 1962 میلادی به چاپ رسیده بود، به دلیل ماهیت خشونت‌آمیز خودش در ابتدا غیر ممکن به نظر می‌رسید.

داستان این رمان و فیلم فردی به نام الکس با بازی مالکولم مک‌داول (Malcolm McDowell) را دنبال می‌کند که رهبر گروهی بسیار خشن است. او پس از اینکه حین ارتکاب جرم دستگیر می‌شود، تحت آزمایشی برای سرکوب رفتار خشونت‌آمیزش قرار می‌گیرد. استنلی کوبریک (Stanley Kubrick) ساخت این اقتباس را برعهده داشته است.

فیلم تل‌ماسه

Dune (2021)

Dune (2021)

فیلم تل‌ماسه (Dune) محصول سال 2021 میلادی به کارگردانی دنی ویلنوو (Denis Villeneuve) سرانجام توانست به خوبی داستان رمان «تل‌ماسه» را به روی پرده سینماها بیاورد و این در حالی بود که اقتباس‌های قبلی همگی شکست خوردند.

فیلم «تل‌ماسه» داستان پل آتریدس با بازی تیموتی شالامی (Timothée Chalamet) را دنبال می‌کند که عضو خانواده‌ای اشرافی است و حالا در سیاره بیابانی آراکیس برای ارزشمندترین منبع کهکشان جنگی را رهبری می‌کند. دنباله این فیلم در حال تولید است.

فیلم آن

IT (2017)

IT (2017)

همانند فیلم «تل‌ماسه»، سازندگان فیلم «IT» نیز داستان کتاب را به دو بخش تقسیم و آن را در دو فیلم جداگانه روایت کردند. این فیلم داستان دلقکی به نام پنی‌وایز با بازی بیل اسکاشگورد (Bill Skarsgård) را روایت می‌کند که تلاش دارد به گروهی از بچه‌ها حمله کند.

بیل اسکاشگورد توانست نقش‌آفرینی بسیار خوبی در این فیلم اقتباسی از رمان استیون کینگ (Stephen King) داشته باشد که از جمله نقاط قوت فیلم محسوب می‎‌شود. فیلم «آن 2» نیز همین روند را ادامه داده بود.

فیلم جایی برای پیرمردها نیست

No Country for Old Men (2007)

No Country for Old Men (2007)

ساختار غیرمتمرکز رمان جایی برای پیرمردها نیست (No Country for Old Men) سبب شده بود تا ساخت اقتباسی سینمایی بر اساس آن غیرممکن به نظر برسد. با این حال، برادران کوئن (Coen brothers) موفق شدند تا این داستان را به فیلمی جذاب و تماشایی تبدیل کنند.

این فیلم داستان فردی به نام آنتون چیگور با بازی خاویر باردم (Javier Bardem)) را دنبال می‌کند که سعی دارد کابویی را شکار کند که دو میلیون دلار از پول کارتل مواد مخدر را سرقت کرده است.

سریال چرخ زمان

The Wheel of Time

The Wheel of Time

سریال چرخ زمان (The Wheel of Time) بر اساس مجموعه رمان‌هایی به همین نام توسط سرویس آنلاین آمازون پرایم ساخته شده است. این سریال جهانی را به نمایش می‌گذارد که در آن، تنها زنان اجازه استفاده از جادو را دارند.

مویرین با بازی رزمند پایک (Rosamund Pike) یکی از همین زنان جادوگر و قدرتمند است که پنج فرد جوان را انتخاب می‌کند، کسانی که یکی از آن‌ها احتمالا اژدهای دوباره متولد شده خواهد بود. این مجموعه شامل 14 رمان است و این در حالی است که سرویس آمازون این سریال را برای فصل دوم تمدید کرده است.

فیلم تصادف

Crash (1996)

Crash (1996)

فیلم تصادف (Crash) محصول سال 1996 میلادی بر اساس رمانی به همین نام ساخته شده و فرض داستانی عجیب و غریب آن نیز در ابتدا باعث شده بود تا ساخت آن تقریبا غیر ممکن به نظر برسد. با این حال، کارگردان دیوید کراننبرگ (David Cronenberg) توانست این رمان را به اثری سینمایی جالب‌توجهی تبدیل کند.

فیلم اطلس ابر

Cloud Atlas (2012)

Cloud Atlas (2012)

رمان اطلس ابر (Cloud Atlas) شامل 6 داستان کوتاه جداگانه است و همین نیز باعث شده تا ساخت اقتباسی سینمایی بر اساس آن بسیار چالش‌برانگیز باشد. با این حال، خواهران واچوفسکی توانستند تا در این فیلم سینمایی، داستان‌ها را در کنار یکدیگر روایت کنند و به جلو ببرند و این در حالی بود که در رمان، داستان‌ها به صورت جداگانه روایت شده بودند.

فیلم لولیتا

Lolita (1962)

Lolita (1962)

فیلم لولیتا (Lolita) محصول سال 1962 میلادی به کارگردانی استنلی کوبریک است و بر اساس رمانی به همین نام ساخته شده است. موضوع این رمان در مورد تجاوز است و صحنه‌های ناراحت‌کننده‌ای در آن توصیف شده‌اند. همین نیز سبب شده بود تا استنلی کوبریک تقریبا از هیچ کدام از این صحنه‌ها در فیلم خود استفاده نکند. با این حال، او هیچ گاه موضوع رمان را تغییر نداده و با وجود کاستن از صحنه‌های آن، توانسته اقتباسی موفق را رقم بزند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان