سایه روشن های مکمل تریبولوس

گیاه دارویی بومی آب‌وهوای معتدل و گرمسیری در افریقا،استرالیا،جنوب اروپا و آسیا است.ادعا می‌شود که به عنوان یک مکمل گیاهی عمل کرده و برای بسیاری از وزنه‌برداران بلغاری مصرف ان باعث افزایش

سایه روشن های مکمل تریبولوس

به قلم : شهزاد محمدیان - متخصص تغذیه ورزشی از استرالیا

 

تحریریه زندگی آنلاین : گیاه دارویی بومی آب‌وهوای معتدل و گرمسیری در افریقا،استرالیا،جنوب اروپا و آسیا است.ادعا می‌شود که به عنوان یک مکمل گیاهی عمل کرده و برای بسیاری از وزنه‌برداران بلغاری مصرف ان باعث افزایش عملکردشان شده است.

 اثر عمل: مکمل تریبولوس برای افزایش سطح هورمون تستوسترون در ورزشکاران استفاده می‌شود.خواص انابولیک هورمون تستوسترون باعث بهبود توده‌ی عضلانی و افزایش قدرت و توان می‌شود. ادعاهایی وجود دارد که تریبولوس سطوح گردش خون هورمون لوتئینی LH و تستوسترون را افزایش می‌دهد. تریبولوس یک افزایش دهنده طبیعی تستوسترون است. تریبولوز حاوی ساپونین استرودیال است که ظاهراً گیرنده‌های تستوسترون مرکزی را مسدود می‌کند و در نتیجه سطح LH و تستوسترون افزایش می‌یابد.

بیشتربخوانید:

علت افزایش وزن بعد از ورزش چیست؟

 

آیا Tribulus Terrestris واقعاً سطح تستوسترون را افزایش می‌دهد؟

Tribulus terrestris به طور عمده به عنوان تقویت‌کننده تستوسترون گیاهی مورد استفاده قرار گرفته است و به مکمل‌های متعدد برای افزایش توده عضلانی و قدرت اضافه شده است. تحقیقات کنونی در مورد اثر 600 میلی‌گرم ساپونین* 40 درصد حاوی TT سه بار در روز به مدت بیست روز انجام شد.نتایج نشان داد که گردش خون تستوسترون در طی 10 روز اول تحقیق افزایش یافت و سپس بین روزهای 11 تا 20 روز از بین رفته بود.

* ساپونین به انگلیسی: saponin) یک ماده گلیکوزیدی است که از گیاهان مختلف به دست آمده و در اثر حرکت دادن آن با آب کف تولید می‌کند.) tribulus terrestris می‌تواند سطح تستوسترون را با تضعیف هورمون لوتئینیزه یا هورمون‌های تحریک کننده فولیکول افزایش دهد و این افزایش اولیه در سطح تستوسترون ممکن است به کاهش میزان قند خون منجر شود. تریبولوس یک مکمل محبوب در بین ورزشکاران می‌باشد، به این دلیل است که آن را به عنوان یک مکمل قوی و قدرتمند افزایش دهنده سطح تستوسترون می‌شناسند.

بیشتربخوانید:

ضروری ترین ویتامین‌ها برای تمام زنان

چرا تستوسترون برای افزایش عضله مهم است؟

تستوسترون، هورمون کلیدی مردانه است که مسئول رشد و پرورش عضلات است. اثرات آنابولیک تستوسترون مسئولیت سنتز پروتئین، حفظ پروتئین و هیپرتروفی عضلانی در هنگام تمرین مقاومتی را بر عهده دارد.

افزایش میل جنسی:کاهش میل جنسی می‌تواند بر سلامت روان نیز تأثیر بگذارد. یکی از دلایلی که می‌تواند میل جنسی را کاهش دهد، سطح پایین تستسترون می‌باشد، لذا مصرف تریبولوس می‌تواند این کاهش را جبران کند.

درمان اختلالات جنسی:این مکمل نه تنها در افزایش میل جنسی، بلکه در رفع اختلالات جنسی نیز می‌تواند مؤثر باشد. مردانی که از ناتوانی جنسی رنج می‌برند یا دچار اختلالات نعوظ می‌باشند، پیشرفت‌های چشمگیری را در طی 7 روز خواهد داشت. رفع اختلال جنسی می‌تواند اعتمادبه‌نفس شخص را بالا ببرد.

 

نکته‌ای در مورد مکمل

سازمان ضد دوپینگ، تریبولوس را یک ماده ممنوعه در نظر می‌گیرد. 'گرچه در بیشتر موارد ممنوعه، از میزان نسبت تستوسترون بر اپی تستوسترون استفاده می‌کنند، چرا که به عنوان ابزار تعیین استفاده می‌کنند. چرا که به عنوان ابزار تعیین استفاده از مکمل‌های ممنوعه هست. در حالی که تریبولوس روی نسبت اپی تستوسترون تأثیر نمی‌گذارد. مکمل‌های حاوی ناخالصی‌ها و مواد تشکیل دهنده که روی برچسب محصول ذکر نشده‌اند، ممکن است این نسبت را تحت تأثیر قرار دهد. و منجر به مثبت شدن تست دوپینگ شوند. ورزشکاران در استفاده از این مکمل باید احتیاط کنند.

بیشتربخوانید:

کاهش خطر سرطان در مردان با مصرف روزانه مولتی‌ویتامین

مزایای عملکردی

اگر ادعاها درست باشند،تریبولوس روی قدرت و توان ورزشکاران با کمک در توسعه توده‌ی عضله بدن،قدرت و نوان از طریق افزایش سطوح هورمون‌های انابولیک تأثیر می‌گذارد.

بهترین زمان مصرف:توصیه می‌شود تریبولوس را با معده خالی صبح‌ها و حدود یک ساعت قبل از تمرین مصرف نمایید.در روزهای غیر تمرین (ریکاوری) مصرف تریبولوس صبح زمانی که میزان قند خون شما پایین تراز حد معمول است مصرف شود.بسیاری از مکمل‌های قبل تمرین، این‌گونه طراحی شده‌اند که سطح انرژی و نیز تمرکز روانی را در باشگاه افزایش دهند. این مکمل‌ها حاوی محرک‌هایی قوی به مانند کافئین بوده که در دوزهای بالا می‌تواند به تمرین‌های روز بعد آسیب برساند. امروزه، بسیاری از افراد از تریبولوس به عنوان یک مکمل قبل تمرین، که توانایی افزایش تمرکز و نیز سطوح انرژی طبیعی را داراست، استفاده می‌کنند. برای حداکثر اثرگذاری، می‌توانید این مکمل را با کراتین، 30 دقیقه قبل از تمرین مخلوط کرده و میل می‌کنند.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان