سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابهلای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیلها و پیشینههایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم میگذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.
***
نهضت ملی مسکن؛ شاید وقتی دیگر
محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس در بخشی از یک مصاحبه با ایلنا پیرامون قیمت مسکن و پروژه مسکن ملی گفته است: قیمت ساخت هر متر مربع نهضت ملی به دو برابر قیمت سال گذشته رسیده است، در حالیکه در سال گذشته قراردادها با قیمت هر متر مربع 4.5 میلیون تومان منعقد شد، امروز این نرخ تا دو برابر افزایش پیدا کردهاست، در واقع واحد ١٠٠ متری نهضت ملی مسکن بیش از یک میلیارد تومان قیمتگذاری میشود.
او تصریح میکند: در حالت حداکثر، 4٠٠ میلیون تومان از این عدد به مردم و متقاضیان وام داده میشود و 6٠٠ میلیون تومان باید آورده افراد و متقاضیان باشد اما جامعه هدف پروژه نهضت ملی مسکن امکان پرداخت 6٠٠ میلیون تومان را ندارد و اساسا آوردهای در این اعداد ندارند که بخواهند آن را واریز کنند و از تمام بخشی که در پروژه نهضت ملی مسکن تایید صلاحیت شدند تنها بخش کوچکی امکان تامین و واریز این 6٠٠ میلیون تومان را دارند. اطمینان داریم که با این وضعیت نهضت ملی مسکن به جایی نمیرسد هر چند که در مناطقی شروع به کار کردهاند.
رضاییکوچی با بیان اینکه باید از انواع مدل برای خانهدار کردن اقشار مختلف جامعه استفاده کرد، گفته است: با این مدل و اجرای کار امکان تحقق یافتن ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال دیگر وجود ندارد.[1]
*ما قضاوت درباره صحبتهای این نماینده مجلس را بر عهده مخاطبان محترم میگذاریم.
گفتنیست، رئیس انجمن صنفی مهندسان مشاور طراح و ناظر استان تهران نیز به تازگی گفته است: بسیاری از متقاضیان نهضت ملی مسکن به دلیل عدم توان کافی مالی از طرح کنار رفتهاند...وقتی وزارت راه و شهرسازی اقساط نهضت ملی مسکن را بیش از حداقل حقوق کارگران قرار داده چگونه توقع داریم مردم بتوانند با این طرح صاحبخانه شوند!
***
وظیفه کسبه و بازاریان در هنگامه تورم و نبود نظارت بر بازار
مالیات زیاد چگونه موجب گرانی شده است!؟
غلامرضا تاجگردون، از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی و کارشناس مباحث اقتصادی و بودجهای اخیراً در بخشی از یک مصاحبه که اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد، پیرامون تأثیر مالیات زیاد بر گرانی در جامعه گفته است:
"شما وقتی میخواهید ببینید مالیات سال آینده به چه صورت است، نمیروید تکتک پروندهها را نگاه کنید که چقدر مالیاتشان میشود و بعد بگویید که سازمان اینقدر برایم بنویس. یک پیشبینی میگذارید و بعد در ادارات مالیاتی سراسر کشور تقسیم میکنید و سهمشان را میدهید و میگویید اینقدر مالیات را بیاورید، پس با یک پیشبینی روبهروست تا 10 سال پیش اینطور حساب میکردیم که با این مدل پیشبینی میشود سال آینده تورم 10 درصد باشد. بعد میگفتیم سال آینده با این مدل رشد 16 درصد است. بعد میگفتیم فشار به سازمانهای مالیاتی میگذاریم یا یکسری تشویقها برای کارمندان ادارة مالیاتی که همهساله میگذاشتیم. میگفتیم اگر به اینقدر رسید، اینقدر به خودتان میدهیم و... اینها تایمشان در بودجه بوده و بعد میگوییم 2 درصد کوشش مالیاتی. بعد میگفتیم 10 درصد، به اضافة 6 درصد به اضافة 2 درصد، میشود 18 درصد. میگوییم سال گذشته مالیات چقدر بود؟ ضربدر 18/1 برآوردمان میشود برای سال بعد. این روش محاسبة پیشبینی مالیات بود. "
او میافزاید: امسال من نقلقول از یکی از مسئولان سازمان مالیاتی میکنم که ایشان هم همین مدل را گفتند که تورم 39، 40 درصد، رشد هم طبق معادلات صندوق بینالمللی، پول و بانک جهانی بین 3 تا 4 درصد، یک مقدار هم کوشش مالیاتی. –پس- مثلاً 49 تا 50 درصد درآمد مالیاتی افزایش پیدا میکند. آن حرف برای آن عدد منطق داشت نه برای این. این یعنی تورم در همانجا بمان و پایین نیا. شما یک جنس را 10 تومان میفروشید و 2 تومان سود میکردید که میشد 20 درصد. آیا در جنس 50 هزار تومانی باز هم میتوانید 10 هزار تومان سود ببرید؟ سودتان کم میشد و میگویید اگر 5 تومان هم گیرم بیاید کلاهم را هوا میاندازم. تورم 40 درصد خورده است، اما سود شما 20 درصد نمانده است. مالیات را هم از سود میگیریم نه از درآمد و عدد اسمی. از عدد واقعی میگیریم. در نتیجه وقتی شما میگویید من این عدد را بگیرم به طرف میگویند که باید اینقدر مالیات بدهید، طرف با 5 هزار تومان سود راضی بود، الان به خاطر اینکه مالیات شما را بدهد مجبور است قیمت را بالا بکشد که بتواند مالیات شما را بدهد.
تاجگردون گفته است: وقتی مالیات اشخاص حقوقی 120 درصد رشد کرده است؛ مثلاً مالیات اشخاص حقوقی شرکتهای دولتی است، 120 درصد رشد کرده و جالب اینکه مالیات شرکتهای دولتی کمتر رشد کرده است. به این معناست که اشخاص حقوقی یعنی شرکتهای خصوصی بیشتر از 120 درصد مالیاتشان رشد کرده است. حالا شما فروشنده یک کالا هستید. وقتی میبینند شما بخواهید یا نخواهید با مالیات علیالرأس مثلاً قرار است مقدار مشخصی مالیات از شما بگیرند، چطور باید آن را جبران کنید؟ قیمت را بالا میبرید. وقتی قیمت را بالا میبرید یعنی اینکه تورم در 40 درصد بماند.
این کارشناس اقتصادی تصریح میکند: حال مالیات چه میشود؟ هیچ! یک نفر قرار است مالیات بدهد و یک نفر هم قرار است مالیات بگیرد. روی قیمت یا هر چیز دیگری؛ این اتفاقی است که صورت میگیرد. حال شعارها و صحبتهایی که میفرمایند اینقدر پرونده فرار مالیاتی و... همیشه بوده است. 4، 5 نفر –یا- 200، 300 نفر ازشان مالیات اضافه گرفتیم یا فرار مالیاتی بوده است. خب دست شما هم درد نکند اما نمیشود کل جامعه را با یک پرونده فرار مالیاتی بودجه را اینقدر متورم نگه داریم. این عددی که شما میفرمایید در حقیقت همان بالانس متعادل بودجه است که در میز دولت مینشیند و طرف میگوید 30 درصد میتوانم به این رشد بدهم. میگویند نمیشود باید 50 درصد رشد بدهید. یک 50 درصد هم اینجا رشد میدهند و بودجه بالانس میشود و میآید. از طرفی میگوید چرا آخر سال هر چه میگویند میشود، خب میشود کسی که میخواهد مالیات بگیرد میتواند. چون در مالیات گرفتن به نوعی با هم توافق میکنند سخت نیست. همهچیز که گندم و آرد نیست. شیر، سرامیک، دیوار، کولر، تلویزیون و... چرا قیمت اینها بالا میرود؟ -چون مالیاتشان اضافه میشود- یکی از موارد مالیات است و طرف میبیند باید مالیات بیشتری بدهد. عدد مطلق زیاد شده است. آن فروشنده هم تقصیری ندارد. میگویند من 20 درصد سود میبردم که الان 5 درصد است. بخواهم مالیات تو را بدهم باید نرخم 10 درصد افزایش پیدا کند تا بتوانم مالیات تو را بدهم. من راحت چشمم را میبندم و او نرخ فروش تلویزیونش را بالا میبرد؛ کالای اساسی هم که نیست بگویید در مجلس محدودیت ایجاد کردند. جنسام هست و آن را میفروشم، نمیتوانم ارزانتر از این بفروشم.[2]
*صحبتهای آقای تاجگردون به صورت تخصصی و البته ساده توضیح میدهد که چرا شاهد طغیان قیمتها و افزایش گرانی هستیم.
بماند که این سخنان هرگز توجیهی بر ظلم گرانفروشی از سوی برخی از کسبه و بازاریان نیست و بازاریان در چنین شرایطی باید مثل سایر مردم کمتر سود اقتصادی ببرند
میزان مالیات در بودجه پارسال و امسال به ترتیب 62 و 59 درصد افزایش یافته است...
***
لطفا در نوروز 1402 عزاداری نکنیم
سعید هژبری، معاون امور عمرانی استاندار ایلام با بیان اینکه کاهش تصادفات و تلفات جادهای در نوروز 1402 باید در اولویت قرار گیرد، گفت: طی 11 ماه سپری شده از سال جاری، تصادفات منجر به فوت در ایلام نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 درصد افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا، او در توضیح این آمار تصریح کرده است: طی 11 ماهه سپری شده از سال جاری 150 نفر تصادف منجر به فوت در استان داشتیم که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد افزایش را نشان می دهد اگر چه افزایش تردد خودرویی نیز در مدت مشابه 38 درصد بوده است.[3]
*افزایش کشتههای جادهای که صدای آژیر آن از هماکنون به صدا درآمده است حتما بایستی توجه مسئولان دولتی را به خود جلب کند زیرا ایام نوروز هم نزدیک است.
در این زمینه نیاز به یک کار جهادی و بینبخشی هستیم که مسئولان امر در نهادهای مرتبط دولتی و البته مسئولان استانی و فرماندهان محترم پلیس راهور باید به آن اهتمام ورزند.
اگرچه میشد خیلی قبلتر از این بحث ارتقای استاندارد خودروهای داخلی و یا ممنوعیت تردد برخی خودروهای ناامن در مسیرهای بین شهری را پیگیری کرد لکن در بازه فعلی برای کاستن از میزان تلفات جادهای حتما بایستی به هماهنگی بینبخشی و کار جهادی مسئولان اشاره شده توجه کرد.
در بحث کاهش تصادفات جادهای ضمن اینکه باید نگاه ویژهای به اختیارات و توانمندیهای استانداران مناطق مختلف کشور داشت همچنین میتوان به این راهبرد نیز اندیشید که بخش اعظمی از مشکلات جادهای مربوط به نقاط حادثهساز است که رفع آنها نیازمند بودجههای سالیانه و... است. اکنون که به ایام آغاز سفرها رسیدهایم بایستی با امکانات انسانی یا ایستهای هشدار، اطلاعرسانی و سایر ابزارهای دیگر از آسیب نقاط حادثهانگیز کاست.
نقش مستقیم مردم در رعایت احتیاطات لازم در جادهها، رعایت سرعت مطمئنه و رانندگی نکردن حین خستگی نیز بخش مهم دیگر این ماجراست.
آمارها همچنین میگوید یک بخش مهم از خسارتهای جادهای نیز مربوط به ساکنان شهرهای حاشیه جادههاست که هنگام تردد پیاده و یا با موتورسیکلت و نیز به دلیل قطع جاده برای عبور؛ گاهی دچار حادثه میشوند. اتخاذ تدبیر در این باره هم میتواند کمک شایانی به کاهش حوادث جادهای داشته باشد.
***
1_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1336991
2_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-600710
3_ https://irna.ir/xjLTY4