وبلاگ مشرق

آنکه در حقش جفا شد لاریجانی بود نه تاجزاده!/ مسئولانی که روش امیرالمومنین(ع) را نمی‌پسندند

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور سابق به تازگی ادعا کرد که همه شاخص های کلان اقتصادی در دولت حسن روحانی مثبت بوده است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی است روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

ادعای جالب رئیس دفتر روحانی: همه شاخص‌های اقتصادی ما مثبت بود

آنکه در حقش جفا شد لاریجانی بود نه تاجزاده!/ مسئولانی که روش امیرالمومنین(ع) را نمی‌پسندند

محمود واعظی، چهره جریان اعتدالی و رئیس دفتر رئیس جمهور سابق اخیراً طی اظهاراتی که اعتمادآنلاین آنها را منتشر کرد، گفته است:

"دولت سال 92 دولتی بود که با وعده‌هایی نظیر حل مشکلات اقتصادی، توسعه کشور، عادی‌سازی روابط با دنیا و نجات مردم از حالت دشمنی و تحریم روی کار آمد. لذا برای تحقق این شعارها همه تلاش خود را کرد و مشاهده کردیم از زمانی که دولت قبل بر سر کار آمد نرخ ارز و تورم کاهشی شدند و همه شاخص‌های کلان اقتصادی رشد کرد و مثبت بود."[1]

*ما قضاوت درباره ادعای واعظی که گفته است "نرخ تورم در دولت حسن روحانی کاهش یافت و همه شاخص های کلان اقتصادی رشد کردند" را بر عهده مردم و مخاطبان محترم می گذاریم!

جالب آنکه همین چند روز قبل بود که مقام معظم رهبری در بیاناتشان در حرم مطهر رضوی فرموده بودند:

"رشد اقتصادی ما ضعیف بوده. ما در سیاستهای اقتصادی‌ای که به دولتها اعلام کردیم، رشد هشت درصدی را اعلام کردیم؛ در حالی که در بسیاری از سالهای دهه‌ی 90 رشد ما زیر صفر بوده است. در مجموع هم وقتی که تحویل و تحوّل دولت انجام گرفت، رشد بسیار پایین بود؛ حالا رقمهای دقیقش را نمیخواهم عرض بکنم، مثلاً حدود یک درصد یا کمتر."[2]

لازم به توضیح است که اشاره به ناکارآمدی های دولت اعتدال به معنی توجیه گرانی فعلی نیست و مسئولان باید بدانند که مردم به دولت جدید رأی داده اند تا مشکلات رفع شود.

***

آنکه در حقش جفا شد لاریجانی بود نه تاجزاده!

آنکه در حقش جفا شد لاریجانی بود نه تاجزاده!/ مسئولانی که روش امیرالمومنین(ع) را نمی‌پسندند

محمد سلامتی، از فعالان جریان چپ در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در پاسخ به این سوال که رهبر انقلاب در انتخابات گذشته از تعبیر جفا در حق برخی داوطلبان استفاده کردند. با توجه به این مساله وظیفه شورای نگهبان چیست و چگونه می‌شود از این اتفاقات جلوگیری کرد تا شاهد تکرار این مسائل نباشیم، گفته است: باید از تسلط صرفا یک جناح بر امر انتخابات جلوگیری شود و هم رویه نظارت استصوابی مورد اصلاح قرار گیرد. اصولا فلسفه وجودی شورای نگهبان حفاظت از حقوق کاندیداها در انتخابات مختلف بود. اما شیوه عملکرد طوری شد که این هدف چندان مشاهده نمی‌شود.[3]

*آقای سلامتی گویا باخبر نیستند که جفای صورت گرفته در حق کسی رخ داد که اصلاح طلبان می گویند شورای نگهبان متعلق به جریان متبوع اوست!

زیرا دکتر علی لاریجانی که مقام معظم رهبری تعبیر جفا را صرفا درباره ایشان -و نه درباره برخی یا تعدادی- به کار بردند یک چهره اصولگراست.

پس فرض سلامتی کاملا غلط است.

ضمن اینکه ماجرای جناحی بودن شورای نگهبان نیز صحیح نیست و این شورا یک منظومه فراجناحی متشکل از چهره های فقیه و حقوقدان امین نظام است. حال اینکه اصلاح طلبان نتوانسته اند چنین چهره های امین و متخصصی را در اردوگاه خود تربیت کنند تا نظام اسلامی بتواند به آنها اعتماد کند و سمت های کلان فراجناحی در شورای نگهبان را به آنها بسپارد؛ البته گناه نظام و مردم نیست.

مسئله نظارت استصوابی هم یک نگاه عقلانی در بحث تأیید صلاحیت هاست که در مقابل نظارت خشک و نامطمئن استطلاعی قرار دارد و مخالفت اصلاح طلبان با این نظارت عقلانی هم به رویکردهای دو دهه اخیر آنها در صف آرایی در مقابل عقلانیت برمی گردد.

در بحث مرجّح بودن نظارت استصوابی بر نظارت استطلاعی می توانید توضیحات دقیق یک عضو شورای نگهبان را در اینجا بخوانید.

***

پندی ناصحانه به مجلس یازدهم

مسئولانی که روش امیرالمومنین(ع) را نمی‌پسندند!

آنکه در حقش جفا شد لاریجانی بود نه تاجزاده!/ مسئولانی که روش امیرالمومنین(ع) را نمی‌پسندند

ابراهیم رضایی، نماینده دشتستان و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در بخشی از یک مصاحبه که سایت روزنامه آرمان ملی آن را منتشر کرد، گفته است: اقشار مختلف مردم جامعه مردم ما به ویژه قشر مستضعف و همینطور قشر متوسط جامعه با مسئله و در واقع بحران اقتصادی به نام تورم مواجه هستند که واقعا کمرشکن بوده. به ویژه طی یکسال اخیر متأسفانه در دولت سیزدهم وضعیت خوبی نداشته و دولت عاجز از کنترل تورم بوده است، برخلاف شعارهایی که دادند.

وی افزود: بر همین مبنا هم ناظر به 2 مسئله اصلی اقتصاد یعنی رشد تولید و کنترل تورم، حضرت آقا سال جدید را نامگذاری کردند. اگر ما شاهد رشد تولید و جهش تولید باشیم حتما بسیاری از مسائل اقتصادی‌مان حل خواهد شد.

نمایند مردم دشتستان در مجلس تصریح کرد: از سوی دیگر کنترل تورم هم حتما رابطه مستقیمی با مسئله تولید دارد که موجب ثبات اقتصادی می‌شود و همچنین رضایت بسیار بالایی را در بین مردم خواهد داشت؛ چراکه مطالبه اول مردم از مسئولان کنترل تورم و رفع مشکل گرانی به ویژه گرانی کالاهای اساسی مورد نیازشان است.

رضایی در ادامه خاطرنشان کرد: ما امیدواریم دولت یک برنامه‌ریزی دقیق و جامعی برای رشد تولید و کاهش تورم داشته باشد؛ ما هم در مجلس وظیفه داریم حتما از همه ظرفیت‌های خود در مجلس شورای اسلامی برای اینکه شرایط تولید و حال و روز تولید در کشور را بهتر کنیم استفاده خواهیم کرد و ان شاء الله همه توان نظارتی خود را برای کنترل تورم و پاسخ‌گو کردن دولت در زمینه تورم به کار خواهیم بست.[4]

*مجلس و نمایندگان محترم باید بدانند که بخش اعظم تورم فعلی در اقتصاد ایران یک "تورم روانی" و بیقاعده است که از هیچ قاعده بازاری، دلاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی کند.

راه برخورد با این تورم و گرانی بیقاعده هم جز از دالان "نظارت کارای دولت بر بازار و قیمت ها" نمی گذرد. و مجلس هم اگر می خواهد در این زمینه کاری بکند؛ راهی ندارد جز اینکه نظارت را از دولت مطالبه کند.

دقت شود که راه حل مشکلات اقتصادی گاهی سهل و گاهی ممتنع است. و البته ما در بحث گرانی بیقاعده با راه حل آسان نظارت مواجهیم که اگر رخ بدهد و کسانی باشند که همچون امیرالمومنین(ع) با تازیانه در بازار اقتصاد قدم بزنند؛ آنگاه بسیاری از قیمت ها تنها در مدت چند روز کاهش خواهد یافت.

از نمونه های این قصه پر غصه می توان به ماجرای مصوبه شورایعالی هماهنگی سران قوا در بحث "تعیین سقف برای اجاره بها" نیز اشاره کرد که بدون پیوست اجرایی و نظارتی رها شد و به جای یک مصوبه قوی و کمک‌کار معیشت مردم که بتواند اقتدار اجرایی دولت را نشان بدهد؛ عملا به مضحکه خاص و عام تبدیل شد.

***

1_https://www.etemadonline.com/tiny/news-603966

2_https://khl.ink/f/52275

3_https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1340146

4_https://www.armanmeli.ir/print/1431

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان