فراموشی و کاهش حافظه بعد از مصرف زیاد مواد مخدر

اعتیاد به مصرف مواد مخدر نه تنها می‌تواند آسیب‌های جدی به سلامت جسمی شما وارد کند، بلکه مصرف زیاد مواد مخدر سلامت روانی شما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. چون مواد مخدر بسیاری مغز و سیستم عصبی مرکزی بدن ما را هدف قرار می‌دهند؛ بنابراین بروز مشکلاتی نظیر فراموشی ناشی از مصرف زیاد مواد مخدر چندان دور از انتظار نخواهد بود.

فراموشی و کاهش حافظه بعد از مصرف زیاد مواد مخدر

اعتیاد به مصرف مواد مخدر نه تنها می‌تواند آسیب‌های جدی به سلامت جسمی شما وارد کند، بلکه مصرف زیاد مواد مخدر سلامت روانی شما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. چون مواد مخدر بسیاری مغز و سیستم عصبی مرکزی بدن ما را هدف قرار می‌دهند؛ بنابراین بروز مشکلاتی نظیر فراموشی ناشی از مصرف زیاد مواد مخدر چندان دور از انتظار نخواهد بود.

بسته به نوع مواد مخدر، آسیب‌های وارد شده به سلامت روانی فرد می‌تواند متفاوت باشد، اما بروز مشکلاتی در روح و روان فرد، از جمله عوارض مشترک میان انواع مواد مخدر است. به عنوان مثال مصرف زیاد مواد مخدری مانند کوکایین و حشیش در طولانی مدت می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای سلامت مغز فرد در پی داشته باشد.

درواقع مصرف زیاد ماده مخدر کوکایین به‌طور غیرمستقیم روی سلامت مغز فرد اثر می‌گذارد، اما همین امر سبب می‌شود تا به تدریج حتی فرد حافظه خود را نیز از دست بدهد. به‌علاوه مصرف زیاد ماده مخدر شیشه نیز اختلالاتی در حافظه فرد ایجاد می‌کند. از جمله رایج‌ترین نشانه‌های از دست دادن حافظه ناشی از مصرف زیاد ماده مخدر شیشه هم، عدم توانایی فرد در به یاد آوردن اتفاقاتی است که زمان کوتاهی از وقوع آن‌ها می‌گذرد یا روز قبل رخ داده‌اند. به عنوان مثال اگر از فردی که به مصرف شیشه اعتیاد دارد، سوال بپرسید که روز قبل چه شخصی را ملاقات کرده است، هرگز به یاد نخواهد آورد.

پس باتوجه به موارد گفته شده ما در این نوشتار قصد داریم تا در ابتدا به این موضوعات بپردازیم که اساسا مصرف زیاد انواع مواد مخدر چه آسیب‌هایی به سلامت روانی فرد وارد می‌کند و اعتیاد به کدام مواد مخدر باعث از دست دادن حافظه می‌شود. در انتها نیز در خصوص فراموشی و کاهش حافظه بعد از مصرف زیاد مواد مخدر توضیحاتی خدمت شما عزیزان ارائه خواهیم کرد.

مصرف زیاد انواع مواد مخدر چه آسیب هایی به سلامت روانی فرد وارد می کند؟

به‌طور کلی تاثیرات روانی ناشی از مصرف زیاد مواد مخدر به دو دسته اصلی کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود. البته برخی از اثرات روانی کوتاه مدت ناشی از مصرف مواد مخدر، احساساتی خوشایندی مانند شادی و سرخوشی در فرد ایجاد می‌کنند و در مواردی افراد بسیاری تنها به دلیل تجربه چنین احساساتی به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند. اما آن روی سکه اثرات روانی کوتاه مدت ناشی از مصرف مواد مخدر چندان خوشایند نیست.

چون از جمله مهم‌ترین اثرات روانی ناخوشایند مصرف مواد مخدر می‌توان به مواردی همچون احساس استرس و اضطراب شدید، بروز برخی اختلالات روانی و اختلال در خلق و خو اشاره کرد. درخصوص اثرات روانی بلند مدت ناشی از مصرف زیاد مواد مخدر نیز باید بگوییم که این بار بر خلاف اثرات کوتاه مدت، سکه اثرات بلند مدت ناشی از مصرف زیاد مواد مخدر فقط یک رو دارد و آن هم بروز بیماری‌های روحی و روانی در فرد است. البته لازم به ذکر است که این تاثیرات مختص داروهای روانگردان است. ولی هنوز دلیل روشنی برای بروز چنین بیماری‌ها در افراد مبتلا به بیماری مزمن اعتیاد به مصرف این قبیل مواد مخدر وجود ندارد؛ به همین دلیل در مواردی این احتمال وجود دارد که فردی در صورت مصرف داروهای روانگردان به این بیماری‌های روحی و روانی دچار نشود.

از جمله مهم‌ترین بیماری‌های روحی و روانی ناشی از مصرف زیاد مواد مخدری مانند داروهای روانگردان نیز می‌توان به مواردی همچون افسردگی و اسکیزوفرنی اشاره کرد.

اعتیاد به کدام مواد مخدر باعث از دست دادن حافظه می شود؟

مصرف زیاد برخی مواد مخدر می‌تواند سبب از دست دادن حافظه شود که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حشیش، کوکایین و شیشه اشاره کرد؛ بنابراین در ادامه قصد داریم تا اثرات مصرف زیاد هر یک از این مواد مخدر را روی بدن مورد بررسی قرار دهیم.

1- نقش مصرف زیاد حشیش در از دست دادن حافظه

در ابتدا باید به این نکته مهم اشاره کنیم که بسته به نوع مصرف ماده مخدر حشیش، این ماده مخدر می‌تواند اثرات مختلفی روی بدن فرد داشته باشد. به عنوان مثال زمانی که دود حشیش از طریق ریه‌ها استشناق شود، این ماده سریعا وارد جریان خون شده و از این طریق به مغز و سایر اندام‌های بدن راه پیدا می‌کند. اما به‌طور کلی مصرف ماده مخدر حشیش آسیب‌های شدیدی به مغز وارد می‌کند و از جمله شایع‌ترین این آسیب‌ها می‌توان به بروز اختلالاتی در فعالیت مغز اشاره کرد. به‌علاوه مصرف حشیش تغییراتی در ساختار مغز ایجاد می‌کند که در اثر این تغییرات فرد ممکن است به مشکلاتی نظیر اختلالات حافظه و یادگیری دچار شود.

بنابراین در صورت اعتیاد به مصرف این ماده مخدر، خوب است که فرد معتاد هرچه سریع‌تر برای ترک حشیش اقدام کند. البته هر فردی می‌تواند از روش‌های مختلفی برای ترک حشیش و درمان اعتیاد خود استفاده کند، اما تجربه موفقیت آمیز افرادی که به این ماده مخدر اعتیاد داشته‌اند، نشان می‌دهد که تنها روش مناسب برای ترک اعتیاد به مصرف حشیش، مراجعه به مراکز ترک اعتیاد و شرکت در جلسات درمانی ترک اعتیاد است.

نقش مصرف زیاد حشیش در از دست دادن حافظه

2- نقش مصرف زیاد کوکایین در از دست دادن حافظه

درواقع مصرف زیاد کوکایین هم در کوتاه مدت و هم بلند مدت می‌تواند منجر به این شود که فرد حافظه خود را از دست بدهد که از جمله نشانه‌های از دست دادن حافظه در کوتاه مدت می‌توان به مواردی همچون فراموشی ساده‌ترین کلمات، پرسیدن مکرر یک سوال، انجام فعالیت‌های معمول روزانه با سرعت کم‌تر، قرار دادن وسایل در محلی اشتباه، مانند گذاشتن کیف پول در یخچال و ایجاد تغییراتی ناگهانی در خلق و خو، اشاره کرد.

در خصوص نشانه‌های از دست دادن حافظه در بلند مدت ناشی از مصرف زیاد کوکایین نیز باید بگوییم که در مواردی مصرف این ماده مخدر می‌تواند به سکته مغزی منجر شود؛ از این رو فرد ممکن است در اثر بروز چنین اتفاقی متوجه کاهش حافظه خود شود. از جمله مهم‌ترین نشانه‌های از دست دادن حافظه ناشی از مصرف زیاد کوکایین در بلند مدت هم می‌توان به مواردی همچون عدم توانایی در خواندن، نوشتن و یادگیری موارد جدید، بروز برخی اختلالات حسی، تغییرات رفتاری مانند افسردگی، عدم توانایی تشخیص اعضای بدن، آرام حرکت کردن و عدم توانایی درک عمیق، اشاره کرد.

3- نقش مصرف زیاد شیشه در از دست دادن حافظه

درست به مانند سایر مواد مخدر، مصرف ماده مخدر شیشه هم می‌تواند پیامدهای مخربی برای سلامت روح و روان فرد در پی داشته باشد. اما در مقایسه با سایر مواد مخدر، مصرف شیشه می‌تواند آسیب‌های شدیدتری به سلامت مغز و روان فرد وارد کند که در مواردی این آسیب‌ها می‌تواند منجر به این شود که فرد حافظه خود را از دست بدهد. به عنوان مثال از جمله رایج‌ترین نشانه‌های از دست دادن حافظه ناشی از مصرف شیشه، فراموش کردن محلی است که فرد برخی از وسایل شخصی مانند تلفن همراه یا کیف پول خود را آنجا قرار داده است؛ به همین دلیل فرد ممکن است صبح‌ها و پس از بیدار شدن از خواب، زمان زیادی را صرف پیدا کردن وسایل شخصی خود کند.

پس باتوجه به موارد گفته شده می‌توانیم که ارتباط مستقیمی میان فراموشی و کاهش حافظه با مصرف زیاد مواد مخدر وجود دارد. اما این نکته را نباید فراموش کنیم که بسته به نوع ماده مخدر، شدت این فراموشی و کاهش حافظه می‌تواند تغییر پیدا کند.

سخن پایانی

در آخر باید بگوییم، درست است که مصرف برخی مواد مخدر مانند حشیش، کوکایین و شیشه نقش بسزایی در کاهش حافظه دارند؛ بنابراین در صورت اعتیاد به مصرف هر یک از این مواد مخدر، فرد باید سریعا اقدام به درمان اعتیاد خود کند. روش مناسبی هم که پیش روی این افراد برای درمان اعتیادشان وجود دارد، فقط و فقط مراجعه به مراکز ترک اعتیاد است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر