چگونگی تأثیر سلامت روده بر کل بدن شما

در طول سالیان زندگی، بدن ما میزبان بسیاری از باکتری‌ها است، به طوری که تعداد آنها از تعداد سلول‌های بدن بیشتر است. اکثر این باکتری‌ها برای سلامت ما مفید هستند. باکتری‌هایی که در روده ما قرار دارند، نه تنها به ما در هضم غذا کمک می‌کنند، بلکه در سراسر بدن نیز فعالیت می‌کنند و می‌توانند برای سلامت جسمی و روانی ما مفید باشند.

چگونگی تأثیر سلامت روده بر کل بدن شما

در طول سالیان زندگی، بدن ما میزبان بسیاری از باکتری‌ها است، به طوری که تعداد آنها از تعداد سلول‌های بدن بیشتر است. اکثر این باکتری‌ها برای سلامت ما مفید هستند. باکتری‌هایی که در روده ما قرار دارند، نه تنها به ما در هضم غذا کمک می‌کنند، بلکه در سراسر بدن نیز فعالیت می‌کنند و می‌توانند برای سلامت جسمی و روانی ما مفید باشند.

میکروب‌های مفید

شما بسیاری از باکتری‌ها را در بدن خود دارید. در واقع، شما بیشتر از سلول‌ها باکتری دارید و بیشتر آنها برای شما مفید هستند. آنهایی که در روده شما پیدا می‌شوند، نه تنها به شما در هضم غذا کمک می‌کنند، بلکه در سراسر بدن شما کار می‌کنند و می‌توانند برای سلامتی جسمی و روانی شما مفید باشند.


میکروبیوم روده

این همه ارگانیسم‌های میکروبی، شامل باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس هاست که در مجرای گوارشی ما زندگی می‌کنند. آنها به شما در تجزیه غذا کمک می‌کنند و آن را به مواد مغذی تبدیل می‌کنند که بدن شما می‌تواند استفاده کند.


مبارزه با نبرد خوب

در میکروبیوم روده، باکتری‌های “خوب” بیشتر کمک به هضم غذا می‌کنند. آنها به کنترل باکتری‌های “بد” شما کمک می‌کنند. آنها به طور مکرر تکثیر می‌شوند به طوری که نوع ناسالم فضا برای رشد نداشته باشد. وقتی تعادل سالمی از باکتری‌ها در روده خود داشته باشید، آن را تعادل تشخیص دهید.

تعادل ناسالم

مطالعات نشان داده‌اند که اگر مقدار زیادی از نوع خاصی از باکتری‌های بد در میکروبیوم روده شما باشید، احتمالاً بیشتر دچار بیماری‌های زیر خواهید شد:

بیماری کرون

زخم التهابی

سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)

محققان در حال بررسی درمان‌های جدیدی برای آنها هستند که به باکتری‌ها در میکروبیوم روده هدف می‌شوند.


باکتری روده و قلب شما

بعضی از انواع باکتری روده ممکن است بخشی از ارتباط کلسترول با بیماری قلبی باشند. وقتی شما غذاهایی مانند گوشت قرمز یا تخم مرغ می‌خورید، این باکتری‌ها یک ماده شیمیایی تولید می‌کنند که کبد شما آن را به چیزی به نام TMAO (تریمتیل آمین-اکسید) تبدیل می‌کند. TMAO ممکن است به کلسترول در محیط خون شما کمک کند. محققان در حال مطالعه ماده طبیعی‌ای به نام DMB در روغن زیتون و روغن دانه انگور هستند. آنها فکر می‌کنند که ممکن است این ماده باکتری‌های شما را از تولید TMAO باز دارد.


باکتری روده و کلیه‌های شما

ممکن است مقدار زیادی از TMAO همچنین منجر به بیماری مزمن کلیه شود. افرادی که این بیماری را دارند، به درستی از TMAO خلاص نمی شوند. این مازاد می تواند منجر به بیماری قلبی شود. محققان فکر می کنند که ممکن است مقدار زیادی از TMAO موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری مزمن کلیه در ابتدا باشد.


باکتری روده و مغز شما

مغز شما پیام‌ها را به سراسر بدنتان ارسال می‌کند. محققان معتقدند که روده شما ممکن است به آن پاسخ دهد. مطالعات نشان می‌دهند که تعادل باکتری‌ها در میکروبیوم روده ممکن است بر احساسات شما و نحوه پردازش اطلاعات مغز از حس‌هایی مانند دیدن، شنیدن، طعم، یا بافت‌ها تأثیر بگذارد.
محققان مشکوک هستند که تغییرات در این تعادل ممکن است نقشی در بیماری‌های اختلال طیف اوتیسم، اضطراب و افسردگی، و همچنین درد مزمن داشته باشد.

باکتری روده و چاقی

تعادل ناسالم در میکروبیوم روده شما ممکن است منجر به اشتباه‌های سیگنالی از مغز شما در مورد احساس گرسنگی یا سیری شود. محققان فکر می‌کنند که ممکن است ارتباطی با غده هیپوفیز که در تنظیم سیری شما هورمون‌هایی تولید می‌کند کمک می‌کند، وجود داشته باشد. این غده همچنین می‌تواند بر تعادل باکتری‌ها در روده شما تأثیر بگذارد. برخی از مطالعات در مورد درمان چاقی این ارتباط را بررسی می‌کنند.

آیا می‌توانید باکتری‌های روده خود را تغییر دهید؟

میکروبیوم روده خود را از زمان تولدتان دریافت می‌کنید و جهان اطراف شما تأثیری بر آن در طول رشد شما دارد. همچنین توسط غذاهایی که مصرف می‌کنید نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد. به همین دلیل ممکن است در مکان‌های مختلف تفاوت داشته باشد – و به همین دلیل ممکن است بتوانید تعادل را کمی تغییر دهید.

پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که ممکن است بهره‌هایی برای سلامت داشته باشند. اینها باکتری‌های “خوب” مانند کسانی که در روده شما هستند در برخی از مواد غذایی یافت می‌شوند. آنها می توانند به باکتری ها در دستگاه روده شما اضافه شوند و کمک کنند تا همه چیز در تعادل باشد. اما آنها همه یکسان نیستند. هر نوع به روش خود کار می کند و ممکن است تأثیرات متفاوتی بر روی بدن شما داشته باشد.

چگونه پروبیوتیک می‌تواند کمک کند؟

آنها می‌توانند سیستم ایمنی شما را قوی‌تر کنند. آنها ممکن است به سلامت گوارشی کمک کنند، به خصوص اگر شما مشکلی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر داشته باشید. برخی از پروبیوتیک‌ها همچنین ممکن است در کاهش علائم آلرژی و درمان ناتوانی لاکتوزی کمک کنند. اما به دلیل اینکه میکروبیوم روده‌های ما منحصر به فرد هستند، ممکن است برای هر کسی متفاوت باشد و برخی از متخصصان احساس می‌کنند نیاز به تحقیقات بیشتری است.

منابع پروبیوتیک

می‌توانید آنها را در محصولات لبنی مانند ماست و پنیرهای سالم پیدا کنید. در لیست مواد تشکیل دهنده، به دنبال کشت‌های زنده از باکتری‌هایی مانند بیفیدو باکتری و لاکتوباسیلی باکتری باشید. آنها همچنین در سبزیجات تخمیر شده مانند کیمچی و ترشی و سبزیجات شور شده مانند پیاز و خیار شور یافت می‌شوند.

پربیوتیک

در نظر داشته باشید که اینها منبع غذایی برای پروبیوتیک هستند. آنها ممکن است به بدن شما در بهتر جذب کردن کلسیم کمک کنند و رشد باکتری‌های مفید در روده شما را افزایش دهند.
آنها در میوه‌ها و سبزیجات مانند:
موز
پیاز
سیر
تره
مارچوبه
سویا
و نیز در غذاهایی با گندم کامل قرار می‌گیرند.

سینبیوتیک

پروبیوتیک می‌توانند رشد باکتری‌های خوب را افزایش دهند و پربیوتیک‌ها نیز برای پروبیوتیک‌ها مفید هستند. وقتی دوتایی را ترکیب می‌کنید، آن را سینبیوتیک می‌گویند. ایده پشت آنها این است که به پروبیوتیک‌ها کمک کنند تا طولانی‌تر زنده بمانند. می‌توانید ترکیبات سینبیوتیک با چیزهایی مانند موز و ماست و مارچوبه سرخ شده تهیه کنید.

سایر روش‌های تغییر باکتری‌های روده

ممکن است روش‌های دیگری برای تغییر میکروبیوم روده خود و درمان مسائل مرتبط با تعادل آن وجود داشته باشد. به عنوان مثال، پیوند مدفوع (دقیقاً آنچه که به نظر می‌رسد) باکتری‌های روده شما را برای درمان مواردی مانند بیماری C. diff و التهاب کولیت تغییر می‌دهد. یک دستگاه به نام تحریک مغناطیسی عمیق ترانسکرانیال (dTMS) با استفاده از یک پیچ بر روی مغز قرار داده می‌شود تا مغز را تحریک کند و باکتری‌های روده را تغییر دهد. این دستگاه وعده‌های خوبی برای درمان چاقی نشان می‌دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان