هر آنچه درباره انواع روغن‌ باید بدانید

هر روغنی برای سرخ کردن کاربرد ندارد و باید فقط از روغن‌هایی استفاده کنید که تحمل درجه حرارت بالا را داشته باشند.

هر آنچه درباره انواع روغن‌ باید بدانید

دنیای آشپزی دنیای بسیار هیجان‌انگیز و پر رنگ و لعابی است. هر آشپزی باید به خوبی بداند که چه موادی را با هم ترکیب کند و چگونه آنها را بپزد تا بتواند غذایی خوشمزه و عالی را تهیه کند. روغن‌ها یکی از پرکاربردترین مواد غذایی در آشپزی هستند که انواع گوناگونی دارند. مثلا روغن‌های گیاهی برای پخت و پز و سالاد و سرخ کردن مناسب هستند.

اما هر روغنی برای سرخ کردن کاربرد ندارد و باید فقط از روغن‌هایی استفاده کنید که تحمل درجه حرارت بالا را داشته باشند؛ بنابراین از روغن‌ها برای طبخ غذا، سرخ کردن، مزه‌دار کردن سالاد و... استفاده می‌شود که هرکدام خواص و کاربردهای خاص خود را دارند. در این مطلب می‌خواهیم شما را با انواع روغن‌ها و کاربرد ویژه آنها در آشپزی آشنا کنیم؛ پس همراه ما باشید.

روغن زیتون

روغن زیتون جزء روغن‌های گیاهی است که برای پخت و پز و سالاد از آن استفاده می‌شود؛ اما برای سرخ کردن مناسب نیست. روغن زیتون خوب باید بوی میوه زیتون، سیب یا علف تازه بدهد که مربوط به نوع زیتون یا زمان برداشت آن است؛ بنابراین اگر بوی فلز احساس کردید، بدانید که روغن نامرغوب یا فاسد است. رنگ روغن زیتون باید زرد مایل به سبز باشد. البته رنگ روغن زیتون معیار مناسبی برای تعیین کیفیت روغن نیست؛ زیرا به‌راحتی می‌توان در آن تقلب کرد.

بیشتربخوانید:

آشنایی با مهم ترین دانه های روغنی و فواید هریک از آنها برای بدن

کدام روغن خوراکی بهتر است

روغن کانولا

روغن کانولا از گیاه کلزا طی فرآیندهای تصفیه مختلف از دانه‌های این گیاه استخراج می‌شود. گیاه کلزا معمولا در فصل تابستان می‌روید که دارای گل‌های زرد و طلایی رنگ است. روغن کانولا طعم بسیار خنثی و بافت سبکی دارد. از این روغن فقط برای پخت و پز و سرخ کردن استفاده می‌شود و نباید از آن برای تهیه سالاد یا سس آن استفاده کنید.

 

روغن ذرت

روغن ذرت یک روغن گیاهی است که به ‌دلیل طعم دلپذیر آجیلی، سطوح نسبتاً کم اسیدهای چرب اشباع، سطوح بالای اسید لینولئیک و سطوح پایین اسید لینولنیک ارزش دارد. روغن ذرت حاوی 52 درصد اسید لینولئیک است که یک اسید چرب ضروری است که در بدن انسان تولید نمی‌شود. روغن ذرت حاوی 31 درصد اسید اولئیک، 13 درصد پالمتیک، 3 درصد استئاریک و 1 درصد اسید لینولنیک است. از روغن ذرت هم برای پخت و پز، هم برای سرخ کردن مواد و هم برای سالاد می‌توانید استفاده کنید.

روغن کنجد

روغن کنجد روغنی است که از دانه کنجد گرفته می‌شود و دارای فواید زیادی برای سلامت بدن و پوست و مو است. روغن کنجد سرشار از مواد مغذی و ویتامین E است. این ماده به علت داشتن ترکیباتی مانند توکوفرول، پینورسینول، سزامولین, سزامینول، سسامول خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. از روغن کنجد می‌توانید برای پخت و پز و سالاد استفاده کنید.

بیشتربخوانید:

مختصات بهترین روغن های رژیمی

روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان نوعی روغن گیاهی است که از دانه‌های گیاه آفتابگردان به دست می‌آید. روغن آفتابگردان حاوی ویتامین E و K، اسیدهای چرب اشباع، اسیدهای چرب با یک کربن اشباع‌ نشده و اسیدهای چرب با چند کربن اشباع‌ نشده است که میزان آن‌ها در انواع روغن‌های آفتابگردان تفاوت دارد. این روغن کاربردها و مصارف خوراکی و غیرخوراکی فراوانی دارد. باتوجه‌ به نوع پالایش و تصفیه روغن آفتابگردان می‌توان از آن هم در پخت‌وپز و هم برای سرخ‌کردن استفاده کرد؛ ولی برای تهیه سالاد چندان مناسب نیست.

روغن هسته انگور، روغن خرما و سویا و بادام

از این روغن‌های گیاهی فقط برای تهیه سالاد و طعم‌دار کردن سس آن استفاده می‌شود و برای پخت و پز و سرخ کردن کاربردی ندارد.

 بیشتربخوانید:

سالم غذا خوردن و غذای سالم خوردن، اصول کلیدی تغذیه ( قسمت اول )

نا امنی غذا ؛ ابر چالش تغذیه ( قسمت اول )

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان