سانسوریا و کاکتوس ؛ محبوب‌ترین گل های دیوار

نگاهی به آمارهای دیوار از خرید و فروش گل‌های خانگی نشان می‌دهد در ۹ ماهه اول امسال، کاکتوس ، سانسوریا و زامیفولیا پرجستجوترین گل ها توسط کاربران دیوار بوده‌اند.

«سانسوریا» و «کاکتوس» نام‌هایی هستند که در 9 ماه نخست امسال هم بیشتر از سایر گل‌ها در دیوار آگهی شده‌اند و هم بیشتر خواهان داشته‌اند. از طرفی، اهالی چابکسر در استان گیلان نسبت به جمعیت‌شان بیشتر از سایر شهرهای کشور آگهی گل و گیاه منتشر کرده‌اند، و اهالی محلات در استان مرکزی مشتریان جدی‌تری برای آگهی‌های گل و گیاه بوده‌اند.
 
شاید باورش سخت باشد که گل‌های خانگی می‌توانند کمک کنند بیماران سریع‌تر درمان شوند. مجله تایم در گزارشی از پژوهش‌های علمی در مورد خواص زندگی در کنار گل‌ها و گیاهان می‌گوید بیمارانی که گل و گیاه در معرض دیدشان باشد، کمتر به مُسکّن نیاز پیدا می‌کنند. گل‌ها و گیاهانی که در خانه یا محل کار دوروبرمان هستند، میزان هورمون استرس (کورتیزول) را در بدن ما پایین می‌آورند و اضطراب را کاهش می‌دهند.
 
به همین دلیل برای آنکه ما هم هوای آن‌ها را داشته باشیم، در بسیاری از کشورها روز دهم ژانویه (20 دی) را «روز قدردانی از گل‌های خانگی» نام‌گذاری کرده‌اند. به همین مناسبت، به سراغ داده‌های پلتفرم دیوار رفته‌ایم تا با حال و هوای بازار این گل‌ها و گیاهان در 9 ماه نخست امسال آشنا شویم.

13 سرشناس پرآگهی

نام 13 گل معروف، پرتکرارترین نام‌هایی هستند که کاربرانِ گل‌فروشِ دیوار در عنوان یا متن آگهی‌های‌شان در 9 ماه نخست امسال، آورده‌اند. در میان این گل‌ها، «سانسوریا» (با 19 درصد) بالای فهرست است. بعد از آن هم «کاکتوس» و «پوتوس» به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. «رز» و «بامبو» هم کمتر از همه آگهی شده‌اند.
 
« سانسوریا » و « کاکتوس »؛ محبوب‌ترین گل های دیوار

«کاکتوس»‌های دوست‌داشتنی

به گزارش اتاق خبر دیوار، کاربران دیوار بیش از 18 میلیون بار کلمات و عبارات مرتبط با گل‌های خانگی را در این 9 ماه در دیوار جستجو کرده‌اند. 60 درصد از این جستجوها مربوط به انواع گل و گیاه بوده، البته از نوع «طبیعی». 24 درصد هم مربوط به انواع گلدان و استند (یا پایه) گلدان. با این حال، همه کاربرها گل طبیعی نمی‌خواسته‌اند؛ در 7 درصد این جستجوها کاربران به دنبال گل‌های مصنوعی برای تزیین فضاهای داخلی زندگی یا کارشان بوده‌اند. 9 درصد بقیه جستجوها هم مربوط به انواع خدمات گل‌کاری، لوازم پرورش و نگهداری گل، سم و کود و همچنین خاک بوده.
 
در مجموع،‌ در بین کل این جستجوها، نام 26 گل بسیار پرتکرار بوده، و در بین این 26 نام، باز هم همان دو گل پرآگهی، در صدر فهرست قرار دارند. فقط با این تفاوت که اینجا «کاکتوس» (با 15 درصد) پرطرفدارتر است و «سانسوریا» در مکان دوم قرار دارد.
 
« سانسوریا » و « کاکتوس »؛ محبوب‌ترین گل های دیوار
 
جالب اینکه «زامیفولیا» (Zamiifolia) که دهمین گل پرآگهی بوده، در فهرست جستجو‌ها در رتبه سوم قرار دارد. البته در نوار جستجوی دیوار، اکثر کاربران نام این گل را با املای «زاموفیلیا» وارد کرده‌اند، همان‌طور که معمولا به فارسی تلفش می‌کنند!
 
چرا «سانسوریا» و «کاکتوس» تا این اندازه محبوب‌اند؟ ظاهرا به دو دلیل ساده. یکی اینکه معمولا انواع مختلف این گل‌ها در مقایسه با سایر گل‌های آپارتمانی، قیمت‌شان مناسب است. دیگر اینکه شرایط نگهداری ساده‌ای دارند زیرا مقاوم‌اند و قدرت سازگاری‌شان با محیط بالاست و به سادگی هم تکثیر می‌شوند.

گل‌ترین‌های ایران

اهالی چابکسر (در استان گیلان) را باید گل‌فروش‌ترین‌های ایران به حساب بیاوریم. کاربران این شهر نسبت به جمعیت‌شان بیش از سایر شهرهای کشور آگهی گل و گیاه منتشر کرده‌اند. پس از آن‌ها ساکنان گلبهار (در استان خراسان رضوی) و کوچصفهان (باز هم در استان گیلان) قرار دارند.
 
از طرف دیگر، کاربران محلات (در استان مرکزی) گل‌پسندترین‌های ایران بوده‌اند. اهالی محلات به طور میانگین 13 بار اقدام به تماس با هر یک از آگهی‌های گل و گیاه شهرشان کرده‌اند، بیش از 4 برابر میانگین کل کشور. بعد از آن‌ها هم ساکنان جیرفت (در استان کرمان با میانگین 12 بار) و میناب (در استان هرمزگان با میانگین 9 بار) قرار دارند.

بازار گلی به وسعت ایران

پلتفرم دیوار در زیردسته «گل و گیاه طبیعی» و همچنین «خدمات باغبانی و درختکاری» این امکان را برای کاربرانش فراهم کرده است که به راحتی محصولات یا خدمات‌شان در اختیار دیگران قرار دهند یا در صورت نیاز آن‌ها را خریداری کنند، از فروش یکی دو گلدان کوچک خانگی گرفته تا ساختن و تجهیز گلخانه‌های صنعتی بزرگ. مطابق آمارهای دیوار، تقریبا کاربران تمامی شهرهای ایران که در این اپلیکیشن فعالیت دارند، در این دو زیردسته آگهی منتشر یا از آگهی‌های آن‌ها خرید می‌کنند.
 
در این میان دیوار حتی زمینه‌ساز ایجاد کسب‌وکارهایی خانگی شده که به پشتوانه فروش آنلاین به تولید و پرورش گل روی آورده‌اند. کسب‌وکارهایی که زنان روستایی اداره‌شان می‌کنند. روایت خانم رحمتی صاحب یکی از همین کسب‌وکارها را می‌توانید در این گزارش بخوانید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان