الکترود تارعنکبوتی پا به عرصه درمان گذاشت

یک گروه بین‌المللی از دانشمندان یک الکترود انعطاف‌پذیر ابداع کرده‌اند که به دور عضلات، اعصاب و قلب می‌پیچد تا تحریک الکتریکی را به بافت ها منتقل یا فعالیت های الکتریکی را ثبت کند. این الکترود که از تار عنکبوت الهام گرفته است منقبض می شود تا با بافت‌های بیولوژیک مطابقت پیدا کند.

یک الکترود جدید الهام گرفته از تار عنکبوت امکان‌های جدیدی برای استفاده در نسل بعدی دستگاه‌های پزشکی زیستی (بیومدیکال) ایجاد کرده است. پزشکان می‌گویند این الکترود می‌تواند در درمان جای زخم نیز کاربرد داشته باشد.
 
به گزارش ایرنا از «مدیکال اکسپرس»، یک گروه بین‌المللی از دانشمندان یک الکترود انعطاف‌پذیر ابداع کرده‌اند که به دور عضلات، اعصاب و قلب می‌پیچد تا تحریک الکتریکی را به بافت ها منتقل یا فعالیت های الکتریکی را ثبت کند. این الکترود که از تار عنکبوت الهام گرفته است منقبض می شود تا با بافت‌های بیولوژیک مطابقت پیدا کند.
 
این الکترود همچنین غیرسمی است و عملکرد بهتری نسبت به الکترودهای بسط یافتنی (stretchable) کنونی دارد.
 
نوآوری محققان دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور (NTU) می‌تواند راه را برای ساخت دستگاه های پزشکی زیستی (بیومدیکال) به منظور نظارت بر ضربان قلب نامنظم، ترمیم عصب، بستن زخم و کاهش جای زخم بگشاید.
 
این الکترود جدید از یک ماده قابل انعطاف ساخته شده است که وقتی خیس باشد منقبض می شود تا پیرامون بافت ها و اندام ها بخوبی جاگیر شود. دانشمندان با الهام از تار عنکبوت که زمان خیس شدن کوچک می شود این ماده را با مخلوط کردن یک ترکیب موسوم به اکسید اتیلن (PEO) با یک ترکیب دیگر با نام پلی‌اتیلن گلیکول ساختند.
 
این ماده سپس مکررا کشیده شد تا یک فیلم یا لایه نازک را شکل داد. زمانی که این فیلم در تماس با آب قرار می‌گیرد، آب موجب حل شدن ساختارهای PEO‌ می شود و در نتیجه این فیلم فورا منقبض می شود. آزمایش ها نشان داده است که این ماده برای سلول ها سمی نیست.
 
آزمایش های انجام شده روی موش ها نشان داد الکترود ساخته شده با این فیلم می تواند تکانه‌های الکتریکی را بطور موثر به عصب‌ها منتقل کند. این الکترود همچنین می تواند سیگنال های الکتریکی از عضلات، عصب‌ها و قلب را با حساسیت بیشتری نسبت به الکترودهای طلایی متعارف ثبت کند.
 
دانشمندان در حال حاضر در حال کار در زمینه ارتقای پایداری بلندمدت این الکترود و بهینه‌سازی عملکرد آن هستند. آنها قصد دارند در آینده آزمایش های بالینی برای تضمین استفاده ایمن از این وسیله انجام دهند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان