چرا وقتی به شصت سالگی می‌رسیم همه چیز نازک‌تر می‌شود و چگونه با آن مقابله کنیم؟

مو‌ها و فولیکول‌های موی ما درست مانند پوست مان پیر می‌شوند. به ندرت می‌توان فردی را در دهه پنجم یا ششم عمر با مو‌های ضخیم و براق پیدا کرد

یک خبرنگار که به دهه ششم عمرش رسیده در گزارشی درباره چرایی نازک شدن مو، پوست و عضله افراد پس از ورود به شصت سالگی می‌نویسد:"در یک مهمانی شام که به تازگی در آن شرکت کرده بودم ودوستان قدیمی ام در آنجا حضور داشتند یک معضل رایج آشکار شد. از آنجایی که همگی مان در رده سنی یکسانی قرار داشتیم متفق القول بودیم که متوجه بروز تغییراتی در آناتومی بدن مان شده ایم و بخش‌هایی از بدن مان در حال نازک شدن بود.

به گزارش فرارو به نقل از دیلی تلگراف، متاسفانه این نواحی نه صرفا بخش‌های پشتی یا ران‌های مان بلکه امتداد بازو‌های مان را نیز شامل می‌شد که حالت آویزان شدگی پیدا کرده است. یکی از دوستان ام گفت: "این روز‌ها عضله دو سر بازوی من سریع‌تر از یخچال‌های طبیعی آلاسکا در حال کوچک شدن است". حق با اوست.

با گذشت زمان من نیز متوجه تحلیل رفتن اعضای بدن ام شده ام. من از این موضوع راضی نیستم زمانی که در آینه می‌ایستید و خود را تماشا می‌کنید می‌بینید که در حال تبدیل شدن به انسانی کوچک‌تر از قبل هستید. به همین خاطر من در حال مقابله با این روند هستم.

در ورزش تمرینات مقاومتی را قرار داده ام و میزان قند و پروتئین را در رژیم غذایی ام کنترل می‌کنم. دکتر "ناتالی اسپایرینگ" مشاور و متخصص پوست می‌گوید:" از دست دادن عضله با افزایش سن (سارکوپنی) یک مشکل بسیار واقعی است که منجر به مشکلات حرکتی، متابولیک و سلامت عمومی می‌شود، اما با تمرین و رویکرد تغذیه‌ای مناسب هر کسی در هر سنی می‌تواند عضله بسازد".

در ادامه کارشناسان به بیان مشکلات ایجاد شده با افزایش سن برای بخش‌های مختلف بدن و راه حل‌های آن می‌پردازند:

پوست

برخلاف ظاهر خشک‌تر وچروکیده‌تر پوست صورت افراد مسن در مقایسه با پوست صورت افراد جوان آب بیش تری را در خود جای داده است. در واقع، آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش سلول‌های پوست را ضخیم می‌کند (هایپرپلازی). اسپایرینگ می‌گوید:" تفاوتی که پیری به ارمغان می‌آورد توانایی لایه بیرونی اپیدرم برای بازیابی پس از آسیب است.

این عملکرد به عوامل زیادی بستگی دارد مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، رژیم غذایی، سیگار کشیدن و ژنتیک. با این وجود، برای همه ما سلول‌هایی که کراتین، کلاژن و چربی‌های ضروری را تولید می‌کنند که به تشکیل سدی روی پوست کمک می‌کند فعالیت شان کُند می‌شود.

در نتیجه، پوست کم‌تر جوان به نظر می‌رسد. هم چنین، در پوست‌های جوان‌تر بسته‌های کلاژن به‌خوبی چیده شده اند در حالی که در پوست‌های مسن‌تر شبکه منظم کمی آشفته می‌شود. دِرم یا لایه زیر اپیدرم پوست در لایه‌های عمیق‌تر و حمایت کننده پوست قطعا در سنین بالا نازک می‌شود و این بدان معناست که ساختار آن به خطر خواهد افتاد. در مردان معمولا درم ضخیم تری در مقایسه با زنان وجود دارد که تا حدودی توضیح دهنده علت زودتر پیر شدن پوست زنان در مقایسه با مردان است".

آن چه شما می‌توانید در مورد آن انجام دهید

اسپایرینگ توصیه می‌کند که دور از نور خورشید قرار بگیرید و به طور مداوم از کرم ضد آفتاب فاکتور 50 تا 100 با فیلتر‌های UVA بالا حتی در زمستان استفاده کنید. هم چنین، سیگار را ترک کرده و ورزش منظم را به منظور بهره مندی از فواید آن برای سلامت عمومی در دستور کار قرار دهید.

هم چنین، کارشناسان استفاده از  نیاسینامید خوراکی (ویتامین ب - 3) را نیز توصیه می‌کنند چرا که مشخص شده ویتامین ب -3  میزان ابتلا به برخی از انواع سرطان پوست غیر ملانومی را کاهش می‌دهد و هم چنین باعث کاهش قرمزی پوست و رنگدانه‌های ناهموار می‌شود. در آن صورت رنگ پوست یکدست‌تر شده و در نتیجه جوان‌تر به نظر می‌رسد.

اسپایرینگ توصیه می‌کند به طور مرتب از کرم ترتینوئین موضعی (رتینوئیک اسید) استفاده کنید که به کاهش خطوط ریز و روشن شدن لکه‌های تیره کمک می‌کند. او می‌افزاید: "محصولات حاوی رتینول که بدون نسخه نیز عرضه می‌شوند به اندازه کافی کارآمد نیستند.

در بریتانیا، ترتینوئین‌ها یک داروی تجویزی هستند. بنابراین، به منظور دریافت آن ابتدا باید برای مشاوره به متخصص پوست مراجعه کرده و نسخه دریافت کنید. با این وجود، من معتقدم این کرم‌ها تنها کرم‌هایی هستند که تا حدودی تفاوت ایجاد می‌کنند".

راه دیگری که توصیه می‌شود استفاده از دستگاه مورفیوس - 8 است که یک راه ایمن و کنترل شده برای تحریک کلاژن و الاستین می‌باشد که بافت و ظاهر پوست را تقویت می‌کند.

مورفیوس - 8 با استفاده از ساطع کردن فرکانس رادیویی (RF) به لایه‌های مختلف پوست و همزمان نیدلینگ (ورود میکروسوزن ها) باعث ساخت و تولید کلاژن بیش‌تر می‌شود. البته پس از آن پوست به صورت جزئی قرمز می‌شود، اما معمولا نتایج بسیار هیجان انگیز هستند. متخصصان پس از جلسه درمانی با آن دستگاه مصرف مکمل‌های کلاژن را توصیه می‌کنند.

مو

مو‌ها و فولیکول‌های موی ما درست مانند پوست مان پیر می‌شوند. به ندرت می‌توان فردی را در دهه پنجم یا ششم عمر با مو‌های ضخیم و براق پیدا کرد. هر آن چه که بر سطح هورمون‌های جنسی شما تاثیر می‌گذارد می‌تواند روی موی تان نیز تاثیرگذار باشد. بنابراین، برای زنان، بلوغ، بارداری و یائسگی می‌تواند ظاهر مو را تغییر دهد. با این وجود، آن تاثیر به طور کلی موقتی می‌باشد. دلایل مهم تری نیز وجود دارند که سبب می‌شوند مو‌ها نازک‌تر به نظر برسند.

نازک شدن مو به عنوان ریزش موی مردانه یا زنانه یا "آلوپسی آندروژنیک" نامیده می‌شود. این یک نوع ریزش مو پیش رونده است که به موجب آن فولیکول با هر چرخه رشد موی جدید مو‌های ظریف و کوتاه تری تولید می‌کند به این معنی که تراکم کلی مو با گذشت زمان کاهش می‌یابد.

این امر با روندی بسیار کُند رخ می‌دهد و همواره با افزایش ریزش مو همراه نیست بدان معنا که تشخیص آن در مراحل اولیه دشوار است. تخمین زده می‌شود که حداقل 15 درصد از حجم پیش از آشکار شدن حجم کاهش یافته از بین می‌رود. برای این نوع ریزش مو هرچه زودتر به دنبال درمان باشید. بهتر است مو‌هایی که دارید حفظ شوند و از فولیکول در برابر نازک شدن بیش‌تر محافظت کنید.

ریزش مو که از نظر پزشکی "تلوژن افلوویوم" نامیده می‌شود می‌تواند در کنار نازک شدن مو رخ دهد. ریزش حدود 100 تار مو در روز کاملا طبیعی است، اما اگر مقدار ریزش بیش از حد طبیعی را مشاهده کردید ممکن است عوامل دیگری دخیل باشند. علل شایع می‌توانند عواملی، چون کاهش وزن، کمبود‌های تغذیه ای، استرس، بیماری، تغییرات هورمونی و اختلال در مصرف دارو باشند.

خبر خوب آن است که این نوع ریزش مو پس از شناسایی و رفع علت خود به خود اصلاح می‌شود. اگر این اتفاق رخ نداد توصیه می‌شود با یک متخصص تریکولوژیست (متخصص تشخیص و درمان اختلالات مرتبط با مو و پوست سر) مشورت کنید که بتواند عملکرد خون را برای مشخص کردن محرک‌های اصلی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

آن چه شما می‌توانید انجام دهید

برخی از شامپو‌ها و نرم کننده‌های تقویت کننده مو به مو‌های ظریف ظاهری حجم بیش تری می‌دهند. ریزش مو به دلیل کمبود مواد مغذی را می‌توان با یک رژیم غذایی غنی از پروتئین‌های سالم (گوشت بدون چربی، توفو (پنیر سویا) و حبوبات) برطرف ساخت.

به یاد داشته باشید که مو‌ها عمدتا از کراتین نوعی پروتئین ساخته شده اند. هم چنین، مصرف مکمل‌های بیوتین و روی برای رشد و استحکام بخشیدن به مو‌ها توصیه می‌شوند. بیوتین به تولید کراتین کمک می‌کند در حالی که روی به رشد و ترمیم بافت کمک می‌نماید.

علاوه بر آن، ماساژ منظم پوست سر برای تحریک جریان خون و تشویق رشد مو توصیه می‌شود. برای ریزش مو استفاده از محلول ماینوکسیدیل بر روی مو یک درمان موضعی است. هم چنین، در مورد مردان آنان می‌توانند فیناستراید یک داروی خوراکی را امتحان کنند که هورمون مردانه که رشد مو را متوقف می‌سازد را مسدود می‌کند.

ناخن

با افزایش سن ناخن‌های ما نازک‌تر و شکننده‌تر می‌شوند و گاهی اوقات زرد به نظر می‌رسند و رشدشان نیز کُندتر می‌شود. متخصصان می‌گویند این اختلالات عمدتا تحت تاثیر نحوه رفتار ما با ناخن ها، ژنتیک، شرایط پزشکی و تغییرات هورمونی هستند.

توجه داشته باشید که استروژن به تولید کراتین کمک می‌کند. بنابراین، زنان یائسه ممکن است با کاهش کیفیت ناخن‌های سالم مواجه شوند. هم چنین، با افزایش سن به دلیل کاهش کلاژن، گردش سلولی و گردش خون می‌تواند رشد ناخن‌ها را کاهش دهد.

آن چه شما می‌توانید انجام دهید

همیشه هنگام کار با مواد شوینده از دستکش لاستیکی استفاده کرده و از ناخن‌های خود در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت نمایید. ناخن‌ها نیز مانند پوست بر اثر قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید آسیب می‌بینند. بنابراین، از کرم ضد آفتاب با فاکتور بالا بر روی دست‌ها و ناخن‌های تان استفاده کنید.

هم چنین، می‌توانید با مصرف مکمل‌هایی مانند کلسیم، سلنیوم و روی سلامت ناخن خود را بهبود بخشید. مواد غذایی غنی از بیوتین (یکی از ویتامین‌های ب) مانند تخم مرغ، بادام و غلات کامل را در رژیم غذایی خود بگنجانید که به تقویت ناخن کمک می‌کند. آهن موجود در گوشت قرمز و اسفناج از شکنندگی ناخن جلوگیری می‌کند. هم چنین، کلسیم موجود در لبنیات و سبزیجات دارای برگ سبز برای سختی ناخن‌ها حیاتی هستند.

استفاده از ترکیبات دارای اسید هیالورونیک برای محافظت از ناخن‌ها توصیه می‌شوند چرا که بر روی ناخن یک لایه محافظ ایجاد کرده وبه ترمیم آن کمک می‌کند.

ماهیچه‌ها

پروتئین در رژیم غذایی نقش مهمی دارد، زیرا آمینواسید‌ها بلوک‌های سازنده ضروری مان را برای ما فراهم می‌کنند. با افزایش سن بدن کم‌تر به اثرات مفید پروتئین رژیم غذایی که بر حفظ توده عضلانی و عملکرد آن‌ها تاثیر می‌گذارد (مقاومت آنابولیک) واکنش نشان می‌دهد.

مردان و زنان با افزایش سن بیش‌تر کم تحرک شده و تغییرات هورمونی را تجربه می‌کنند. در مردان کاهش تدریجی سطح تستوسترون در حدود 30 سالگی آغاز می‌شود که می‌تواند منجر به کاهش توده عضلانی شود. برای زنان استروژن بر کاهش توده عضلانی آنان تاثیر می‌گذارد. فعالیت بدنی منظم به ویژه ورزش‌هایی مانند تمرینات مقاومتی به تحریک رشد و نگهداری عضلات کمک می‌کنند.

آن چه شما می‌توانید انجام دهید

سعی کنید با هر وعده غذایی مقداری پروتئین بدون چربی (ماهی، مرغ، یا جایگزین‌های گیاهی مانند لوبیا و عدس) به اندازه یک کف دست بخورید. سه تا چهار بار در هفته تمرینات مقاومتی انجام دهید. این نوع تمرین نه تنها برای کاهش اثرات پیری موثر است بلکه می‌تواند روند آن را معکوس کند.

استفاده از وزنه باعث تقویت رشد ماهیچه‌ها و هم چنین بهبود سلامت قلب و عروق، فشار خون، التهاب، سطح گلوکز و رنگ پوست در بدن می‌شود. مهم این است که خود را تحت فشار قرار دهید تا از مزایای واقعی بهره‌مند شوید. تمرینات باید چالش برانگیز باشند.

اگر مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید راهنمایی یک مربی شخصی می‌تواند بسیار مفید باشد و یک برنامه تمرینی مناسب برای کمک به حفظ و ساخت عضلات ایجاد کند. اگر به سختی می‌توانید نیاز‌های پروتئینی خود را تنها از طریق غذا تامین کنید سعی کنید از مکمل‌های حاوی لوسین (آمینواسید برای سنتز پروتئین) به منظور حمایت از سلامت ماهیچه‌ها استفاده نمایید.

مینای دندان

پس از دهه‌ها ساییدگی، استعمال دخانیات، خوردن مواد غذایی مختلف و نوشیدنی‌های اسیدی و بهداشت نامناسب دندان دندان‌های افراد مسن کیفیت سابق خود را از دست می‌دهند. مینای ما نازک و شفاف‌تر شده و عاج زیرین آن نمایان می‌شود که ظاهری مایل به زرد دارد. هم چنین، با افزایش سن دندان مستعد حساسیت و پوسیدگی می‌شود.

آن چه می‌توانید انجام دهید

دکتر "رونا اسکندر" متخصص دندانپزشکی و موسس کلینیک دندانپزشکی چلسی می‌گوید:"دو بار در روز و هر بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید. دندان‌ها و امتداد خط لثه را تمیز کنید، اما این کار را به شکلی ملایم انجام دهید. مسواک زدن بیش از حد می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد.

روزانه نخ دندان بکشید. برخی از خمیر دندان‌ها به عنوان ترمیم کننده مینای دندان به بازار عرضه می‌شوند. این نوع از خمیر دندان‌ها معمولا حاوی موادی مانند فسفات کلسیم یا فلوراید هستند که می‌توانند به تقویت مینای دندان کمک کنند. با این وجود، آن‌ها مینای دندان را به معنای سنتی آن بازسازی نمی‌کنند، اما می‌توانند به ترمیم دندان آسیب دیده که هنوز منجر به ایجاد حفره نشده کمک کنند".

اسکندر همچنین توصیه می‌کند در سفید کردن دندان‌ها احتیاط کنید تا از حساسیت دندان‌ها و آسیب بیش‌تر جلوگیری شود. او می‌گوید: "همواره پیش از آغاز هر گونه درمان سفید کننده با دندانپزشک خود مشورت کنید و تعداد دفعات و قرار گرفتن در معرض محصولات سفید کننده را محدود نمایید".

اسکندر ویزیت منظم دندان‌ها توسط دندانپزشک و تمیز کردن منظم دندان‌ها توس متخصص را توصیه می‌کند. درمان‌های حرفه‌ای فلوراید می‌توانند مینای دندان را به میزان قابل توجهی تقویت کنند در حالی که سیلانت‌ها* می‌توانند یک لایه محافظ روی دندان‌ها ایجاد نمایند. او می‌گوید: "اگر دندان‌ها به طور خاص تغییر رنگ داده یا تراشیده شده اند گزینه روکش‌های دندانی وجود دارد".

* سیلانت لایه‌ای نازک و محافظ (ساخته شده از پلاستیک یا مواد دندانی دیگر) است که به سطح جویدن دندان‌های پشتی چسبانده می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان