عجیب‌ترین خودروهای تاریخ AMG، از میتسوبیشی گالانت تا A کلاس دو موتوره (+عکس)

برای نزدیک به شش دهه، بازوی پرفورمنس مرسدس خودروهای نمادین زیادی ساخته است اما در کارنامهٔ AMG تعدادی مدل‌های عجیب هم دیده می‌شود.

امروزه AMG به ساخت خودروهای پرفورمنس بالای مرسدس می‌پردازد و بازوی موتوراسپرت این شرکت هم محسوب می‌شود. بااین‌حال، تا سال 1999 که مرسدس 51 درصد از سهام AMG را خرید، این یک شرکت مستقل بود که بیشتر روی تیونینگ خودروهای مرسدس کار می‌کرد.

به گزارش پدال، AMG که توسط مهندسان سابق مرسدس در سال 1967 تأسیس شد، کار خود را در مقیاس کوچکی آغاز کرد و در کمتر از نیم قرن به یک افسانه تبدیل شد. درحالی‌که اکثر خودروهایی که نشان AMG دارند محصولاتی نمادین هستند، این شرکت در کارنامهٔ خود مدل‌های عجیبی هم دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

مرسدس بنز 300 SEL 6.8 AMG

عجیب‌ترین خودروهای تاریخ AMG، از میتسوبیشی گالانت تا A کلاس دو موتوره

در سال 1971 نام AMG در آلمان به گوش افراد بسیار کمی خورده بود اما کارکنان این شرکت کوچک قصد داشتند با تیونینگ مرسدس بنز و شرکت در مسابقه این شرایط را تغییر دهند. این پروژه بر اساس غیراسپرت‌ترین مرسدس تاریخ یعنی سدان لوکس 300 SEL 6.3 شکل گرفت.

تیم AMG کار خود را با خرید یک نمونهٔ اوراقی از این خودرو با قیمت ارزان آغاز کردند. آن‌ها بدنه را تعمیر، وزن را تا حد امکان کم و سیستم تعلیق را اصلاح کردند. علاوه بر این، پیشرانهٔ استاندارد 6.3 لیتری با 247 اسب بخار قدرت هم به یک نیروگاه 6.8 لیتری با 422 اسب بخار قدرت تبدیل شد.

این خودرو که Red Pig یا خوک قرمز نام گرفت، در مسابقهٔ استقامتی 24 اسپا 1971 شرکت کرد. درحالی‌که ابتدا همه ورود چنین خودرویی به مسابقهٔ را یک شوخی می‌دانستند، خوک قرمز نه‌تنها مسابقه را به پایان رساند بلکه در کلاس خود اول و در کل دوم شد. این سدان عجیب درنهایت نابود شد اما مرسدس در سال 2006 یک کپی دقیق از آن ساخت.

میتسوبیشی گالانت AMG

عجیب‌ترین خودروهای تاریخ AMG، از میتسوبیشی گالانت تا A کلاس دو موتوره

هرچند AMG در طول تاریخ خود بیشتر روی مدل‌های مرسدس کار می‌کرد اما در نیمهٔ دوم دههٔ 80 مردان افلترباخ با میتسوبیشی همکاری کردند و دو مدل تولیدی عجیب را با برند AMG ساختند. خودروی اول دبونایر V3000 رویال نام داشت که در سال 1986 عرضه شد اما فقط ارتقاءهای جزئی را تجربه کرده و به نشان‌های AMG مجهز شد

دومین میتسوبیشی AMG اما که سه سال بعد معرفی شد، تحت یک ارتقاء کامل قرار گرفت. گالانت AMG که فقط با رنگ‌های خاکستری تیره یا مشکی تولید می‌شد، از سپرهای بزرگ‌تر، اسپویلر عقب، رینگ‌های 15 اینچی اختصاصی و کابین تمام چرمی با صندلی‌های اسپرت بهره می‌برد.

زیر کاپوت هرچند خبری از موتور V8 حجیم نبود اما پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر میتسوبیشی ارتقاءهای زیادی را تجربه کرد و قدرت آن از 90 به 170 اسب بخار افزایش یافت.

مرسدس بنز MB 100 D AMG

عجیب‌ترین خودروهای تاریخ AMG، از میتسوبیشی گالانت تا A کلاس دو موتوره

آخرین خودرویی که می‌توان با نشان AMG تصور کرد یک ون است اما این خودرو واقعی است و تنها در دو دستگاه ساخته شد. این ماشین درواقع ون تجاری تولید انبوه MB 100 D بود که با موتور دیزلی در اسپانیا مونتاژ می‌شد و دو دستگاه آن از مقر AMG در افلترباخ سر درآورد.

نسخهٔ AMG این ون از سپرهای جدید، طرح دورنگ بدنه، کابین کاملاً اصلاح‌شده و تیونینگ‌های فنی بهره می‌برد. دو نمونهٔ MB 100 D AMG پیشرانه‌های متفاوتی داشتند. یکی از این ون‌ها به پیشرانهٔ 2.4 لیتری چهار سیلندر OM616 مجهز شد درحالی‌که در سینهٔ دیگری موتور 2.9 لیتری پنج سیلندر OM602 قرار گرفت.

هردو موتور توسط مهندسان AMG با تعویض برخی قطعات و تجهیز به توربوشارژر، ارتقاء پیدا کردند و قدرت آن‌ها به ترتیب به 97 و 125 اسب بخار افزایش یافت. در طول دههٔ 90 یکی از این ون‌های عجیب AMG به‌عنوان ون رسمی تیم مسابقه‌ای DTM مرسدس مورداستفاده قرار می‌گرفت.

مرسدس بنز A38 AMG

عجیب‌ترین خودروهای تاریخ AMG، از میتسوبیشی گالانت تا A کلاس دو موتوره

نسل اول مرسدس بنز A کلاس عملکرد ناامیدکننده‌ای داشت و در آزمایش گوزن یک مجلهٔ سوئدی واژگون شد. این اتفاق لطمهٔ بزرگی به اعتبار مرسدس زد و این شرکت درصدد جبران برآمد. ازآنجایی‌که A کلاس پرفورمنس بسیار ضعیفی داشت و قوی‌ترین نسخهٔ آن یعنی A190 با قدرت ناچیز 125 اسب بخار عرضه می‌شد، تصمیم به ساخت نسخه‌ای اسپرت و قدرتمند گرفته شد.

AMG اما این کار را به شیوهٔ بسیار عجیبی انجام داد و به A190 یک پیشرانهٔ دیگر اضافه کرد که در صندوق بار نصب شد. درحالی‌که موتور 1.9 لیتری استاندارد زیر کاپوت به چرخ‌های جلو نیرو می‌داد، موتور 1.9 لیتری دوم در عقب با فشردن یک دکمه روشن می‌شد. بدین ترتیب، مجموع حجم موتور به 3.8 لیتر و مجموع خروجی به 250 اسب بخار قدرت و 360 نیوتن متر گشتاور می‌رسید.

این ترکیب همچنین سامانهٔ چهارچرخ محرک را هم فراهم می‌کرد. به لطف این نیروی دو برابری، A38 ظرف تنها 5.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 230 کیلومتر بر ساعت را داشت. متأسفانه به دلیل پیچیدگی این طرح، از A38 فقط تنها پنج پروتوتایپ نزدیک به تولید ساخته شد.

مرسدس بنز C30 CDI AMG

عجیب‌ترین خودروهای تاریخ AMG، از میتسوبیشی گالانت تا A کلاس دو موتوره

در C کلاس نسل W203، اولین نسخهٔ AMG مدلی بنام C32 بود که در سال 2001 با موتور V6 سوپرشارژ و 354 اسب بخار قدرت عرضه شد. پس از فیس‌لیفت این نسل نیز مدل جدید C55 با پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی و 367 اسب بخار قدرت ارائه شد.

بااین‌حال، شاید خیلی‌ها خبر نداشته باشند که در این نسل اولین خودروی دیزلی تاریخ AMG هم ساخته شد. این مدل برای بهره بردن از محبوبیت خودروهای دیزلی که در دههٔ 2000 اروپا را فراگرفته بود ساخته شد و در سال 2002 یک سال پس از C32 به بازار عرضه شد.

C30 CDI که در نسخه‌های سدان، استیشن و کوپه عرضه می‌شد، از ویژگی‌های بیرونی مشابه C32 استفاده می‌کرد اما زیر کاپوت به یک پیشرانهٔ 3 لیتری پنج سیلندر دیزلی AMG مجهز شده بود که 231 اسب بخار قدرت و 540 نیوتن متر گشتاور داشت.

این خودرو اما به دلیل پرفورمنس نه‌چندان چشمگیر و قیمت بالا، فروش خوبی را تجربه نکرد و مرسدس در پایان سال 2004 آن را کنار گذاشت. بااین‌حال، هرچند C30 CDI اساساً یک شکست بود اما با موتور دیزلی خود به یکی از عجیب‌ترین مدل‌های تاریخ AMG تبدیل شد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان