۱۶ خواص رازیانه برای سلامتی که تا به حال نمی‌دانستید!

رازیانه یک گیاه قوی و سالم است که می تواند خواص بسیاری برای بدن انسان داشته باشد. کمک به لاغری، سم زدایی کبد چرب و تنظیم فشار خون از مهم ترین خواص این گیاه است.

رازیانه، دارای خواص بسیاری برای سلامتی افراد است. این گیاه معطر برای زنان و مردان بسیار مفید است و به افزایش باروری کمک چشمگیری می‌کند. روش‌های متنوعی برای مصرف این گیاه وجود دارد که هر کدام از این روش ها مزایای خود را دارند.

به گزارش به اندام دکتر کرمانی، این گیاه خوش طعم خواص فراوانی برای گوارش، پوست و مو، کاهش فشار خون و عملکرد صحیح تخمدان دارد. در این مقاله تمامی فواید آن برای بدن را توضیح خواهیم داد. تا انتها با ما همراه باشید.

رازیانه چیست؟

رازیانه، گیاهی معطر و خوش طعم با خواص بی نظیر است که از دیرباز در طب سنتی جایگاه ویژه ای داشته است. این گیاه پرخاصیت بومی مناطق خاورمیانه، فرانسه، اسپانیا، پرتقال و شمال آفریقا می باشد و در حال حاضر در بسیاری از نقاط دنیا کشت می شود. به دلیل فواید و خواص زیاد، از دانه، ساقه و برگ های آن به روش های مختلفی استفاده می شود.

رازیانه از دیر باز به عنوان یک گیاه تقویتی و انرژی بخش شناخته است.

ارزش غذایی رازیانه

رازیانه یک گیاه کامل و منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن است. این گیاه کالری و چربی کمی دارد و می تواند به عنوان یک میان وعده سالم مورد استفاده قرار گیرد. در جدول زیر ارزش غذایی این گیاه را به ازای 100 گرمارائه داده‌ایم:

ماده مغذی مقدار
کالری 31 کیلوکالری
آب 92.7 گرم
پروتئین 1.2 گرم
چربی 0.5 گرم
کربوهیدرات 5.9 گرم
فیبر 2.8 گرم
قند 2.4 گرم
ویتامین A 24 میکروگرم
ویتامین C 15 میلی گرم
ویتامین K 120 میکروگرم
کلسیم 40 میلی گرم
منیزیم 32 میلی گرم
فسفر 40 میلی گرم
پتاسیم 496 میلی گرم

در نظر داشته مقادیر ذکر شده در این جدول تقریبی هستند و ممکن است بسته به نوع کاشت و برداشت آن متفاوت باشد.

رازیانه به صورت یک غذا دارای ارزش فراوانی نیست و از آن می توان به عنوان چاشنی استفاده کرد.

16 خواص رازیانه برای زنان و مردان

خواص رازیانه برای بدن بسیار زیاد است و در ابعاد مختلفی به حفظ سلامتی بدن کمک می کند. این گیاه خاص منبع غنی ویتامین ها، مواد مغذی و معدنی و آنتی اکسیدان ها است. برخی از مهم ترین خواص آن عبارتند از:

  • تقویت سیستم ایمنی
  • بهبود عملکرد گوارش
  • بهبود عملکرد رحم و تخمدان
  • کمک به درمان نازایی
  • تنظیم و کاهش درد قاعدگی
  • کاهش اضطراب و استرس
  • جوانسازی پوست و مو
  • کاهش وزن و لاغری
  • محافظت از قلب
  • ضد سرطان
  • تقویت بینایی
  • بهبود سلامت دهان و دندان
  • افزایش شیر مادر
  • جلوگیری از کبد چرب
  • افزایش باروری زنان و مردان
  • بهبود کیفیت خواب
16 خواص رازیانه برای سلامتی که تا به حال نمی‌دانستید!

تمامی موارد ذکر شده از جمله خواص رازیانه می باشند که هر یک را برای شما توضیح خواهیم داد.

1- خواص رازیانه برای تقویت سیستم ایمنی

رازیانه به دلیل داشتن ویتامین سی (Vitamin C) و آنتی اکسیدان های مختلف مانند کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها، سیستم ایمنی بدن را تقویت و به مبارزه با عفونت ها کمک می کند.

ویتامین سی برای تولید گلبول های سفید خون که نقش ایمنی بدن را دارند مفید هستند و آنتی اکسیدان ها با خنثی کردن رادیکال های آزاد، از سلول های بدن در برابر آسیب محافظت می کنند.

2- خواص رازیانه برای بهبود عملکرد گوارش

فیبر، آنزیم های گوارشی و ترکیبات فرار مانند آنتول و فنچون همگی موادی مغذی هستند که درون آن موجود هستند و به سیستم گوارشی در هضم غذا، رفع سوء هاضمه و رفع یبوست کمک می کنند.

ترکیبات فعالی که رازیانه دارد برای سیستم گوارش بسیار مفید است.

به طور کلی این مواد مغذی به حرکت غذا در روده بزرگ، جلوگیری از یبوست، هضم پروتئین ها و چربی ها کمک می‌کنند و می توانند عضلات روده را شل کرده و نفخ را کاهش دهند.

3- بهبود عملکرد رحم و تخمدان

مصرف این گیاه در زنان می تواند به تنظیم هورمون های زنانه کمک کند و باعث افزایش کیفیت تخمک گذاری و کاهش درد قاعدگی شود. این گیاه معجزه گر همچنین باعث کاهش علائم یائسگی در زنان مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه و بی خوابی می شود.

4- کمک به درمان نازایی

رازیانه به دلیل داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی می تواند به تقویت رحم و پیشگیری از بیماری های رحمی مانند فیبروم و کیست تخمدان کمک کند. همچنین با بهبود گردش خون در رحم باعث افزایش اکسیژن رسانی به این عضو حیاتی می‌شود.

رازیانه دارای ترکیبات استروژن مانند است که برای نازایی بسیار مفید است.

5- تنظیم و کاهش درد قاعدگی

این گیاه به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و ضد اسپاسم می تواند به کاهش درد قاعدگی کمک شایانی کند. از جمله این موارد کاهش و تسکین درد قاعدگی، شل کردن عضلات رحم، کاهش خونریزی، کاهش نفخ و همچنین کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) می باشد.

6- کاهش اضطراب و استرس

یکی از خواص رازیانه، کاهش استرس و اضطراب است که آن هم به دلیل وجود ترکیبات لیمونن و لینالول است. این ترکیبات می توانند سیستم عصبی مرکزی را آرام کنند و اضطراب و استرس را کاهش دهند.

لینالول یک ترکیب مغذی برای آرامش است که درون رازیانه موجود است.

7- جوانسازی پوست و مو

همانطور که مطالعه کردید این گیاه دارای ویتامین های ای، سی و آ است. این ویتامین ها بهترین ترکیب برای داشتن پوست و مو بدون چروک و سالم است. ویتامین E و ویتامین C به جوانسازی پوست و مو کمک می کنند و مانع از ایجاد چین و چروک می شوند. در کنار این ویتامین ها، ویتامین A به تولید کلاژن کمک می کند (پروتئینی که به پوست و مو استحکام می دهد).

8- کاهش وزن و لاغری

یکی از بهترین مواد غذایی که برای لاغری و تناسب اندام به افراد کمک می کند رازیانه است. خاصیت رازیانه برای کاهش وزن بسیار شگفت انگیز است و دلیل این موضوع وجود فیبر بالای آن است. فیبر به شما احساس سیری می دهد و باعث می شود تا کالری کمتری مصرف کنید، در نتیجه می توانید رژیم غذایی خود را به راحتی کنترل کنید.

البته در نظر داشته باشید که برای رسیدن به تناسب اندام تنها مصرف مواد غذایی چربی سوز کافی نیست؛ بلکه پیروی از یک رژیم اصولی نیز بسیار اهمیت دارد.

9– محافظت از قلب

آنتی اکسیدان های بسیاری در این گیاه وجود دارد که می توانند به کاهش کلسترول و فشار خون کمک کنند. آنتی اکسیدان رادیکال های آزاد را خنثی و از رگ های خونی در برابر آسیب محافظت می کند.

10- ضد سرطان

تمامی پزشکان عصر جدید و طب سنتی بر استفاده از آنتی اکسیدان ها برای پیشگیری از سرطان تاکید دارند. رازیانه گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان است که به این امر کمک شایانی می‌کند. همچنین این گیاه به دلیل داشتن ترکیبات لیمونن ممکن است از بدن در برابر آسیب های DNA نیز محافظت کند.

آنتی اکسیدان های موجود در رازیانه در کاهش علائم سرطان تاثیر چشمگیری دارد.

11- تقویت بینایی

یکی از خواص خوب این گیاه تقویت بینایی است که به دلیل وجود ویتامین A در آن است. این ویتامین به تقویت بینایی و پیشگیری از بیماری های چشمی کمک می‌کند. این ویتامین همچنین عملکرد شبکیه چشم را بهبود می‌بخشد و از خشکی چشم و بیماری دژنراسیون ماکولا (Macular Degeneration) نیز جلوگیری می‌کند.

12– بهبود سلامت دهان و دندان

گیاه رازیانه دارای خواص ضد باکتریایی نیز هست. در صورتی که از این گیاه استفاده می کنید باید بدانید که مصرف آن باعث می شود باکتری های دهان از بین برود و از بوی بد دهان جلوگیری شود. همچنین خاصیت ضد باکتریایی آن باعث می شود تا از بیماری های لثه جلوگیری شود.

رازیانه یک آنتی باکتریال قوی برای تمیزی دهان و دندان است.

13- افزایش شیر مادر

ترکیباتی مانند آنتول (Anethole) و فنچون در درون این گیاه وجود دارند که مانند استروژن عمل می کنند. این ترکیبات می توانند با تحریک غدد شیردهی به افزایش شیر مادران کمک کنند.

14- جلوگیری از کبد چرب

بسیاری از خواص رازیانه به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها و فیبر است. این گیاه یک دتاکس کامل برای بدن است که می‌تواند رادیکال های آزاد را خنثی کند و به کبد در سم زدایی کمک چشمگیری کند. در نهایت این سموم توسط فیبر از طریق روده بزرگ دفع خواهند شد.

رازیانه یک سم زادی قوی برای بدن است و در این امر به کبد کمک می کند.

15- افزایش باروری زنان و مردان

از دیگر خواص رازیانه افزایش باروری در افراد است. این گیاه می تواند جریان خون به اندام های تناسلی را بهبود بخشد که دلیل آن وجود آنتول و فنچون است. این ترکیبات مانند هورمون های جنسی عمل می کنند.

16- بهبود کیفیت خواب

بهبود کیفیت خواب شامل آرام و سریع به خواب رفتن است. این گیاه می تواند به سیستم عصبی مرکزی بدن آرامش ببخشد و به شما کمک کند سریع تر به خواب بروید و خوابی عمیق و آرام داشته باشید. این خاصیت به دلیل وجود ترکیبات آرامش بخش لیمونن و لینالول است.

رازیانه دارای ترکیبات آرامش بخش و برای خواب بهتر مناسب است.

نحوه مصرف رازیانه چگونه است؟

رازیانه را می توان به روش های مختلفی مصرف کرد و از خواص بی نظیر آن برای سلامتی و مصارف خانگی بهره مند شد. به طور کلی این گیاه را می توان به صورت های زیر مصرف کرد:

  • در آشپزی
  • به عنوان نوشیدنی
  • روغن رازیانه

در ادامه هر یک از این روش ها را توضیح خواهیم داد.

مصارف آشپزی

رازیانه می‌تواند به صورت های مختلفی برای آشپزی و مخصوصا سوپ استفاده شود.

رازیانه در آشپزی به روش های مختلفی استفاده می شود و می توان از تک تک اجزای آن در این مورد استفاده کرد.

دانه

می توانید دانه های رازیانه را به صورت کامل و یا آسیاب شده به انواع غذاها مانند مرغ، ماهی، سوپ، سالاد و خورشت اضافه کنید. از پودر این گیاه همچنین می توانید در طعم دار کردن نان و کلوچه و شیرینی هم استفاده کنید.

ساقه

ساقه رازیانه نیز قابل خوردن است. شما می توانید ساقه را به صورت خام یا پخته به صورت خلالی خرد کنید و در سالاد و سوپ و خورش استفاده کنید. همچنین می توانید ساقه آن را به صورت تفت داده شده یا بخارپز به عنوان چاشنی مصرف کنید.

برگ

برگ این گیاه طعم ظریف و گشنیزی دارد که می توانید آن را به صورت ساطوری، تازه و خشک به غذاها اضافه کنید. همچنین این برگ ها را می توانید خشک کرده و به صورت ادویه مصرف کنید.

به صورت نوشیدنی

محبوب ترین روش استفاده از رازیانه به صورت نوشیدنی است که از آن به عنوان عصاره و دمنوش استفاده می شود:

دمنوش رازیانه یکی از محبوب ترین صورت های استفاده از آن است.

دمنوش

برای تهیه دمنوش لاغری رازیانه، 1 قاشق چایخوری دانه آن را در 1 فنجان آب جوش بریزید و به مدت 15 دقیقه دم کنید. این دمنوش را با کمی عسل و لیمو میل کنید.

عصاره

عصاره رازیانه را می توانید به صورت رقیق شده در آب و یا به عنوان طعم دهنده در چای، اسموتی و سایر نوشیدنی ها استفاده کنید.

روغن

روغن رازیانه دارای خواص فراوانی برای تسکین درد عضلات و مفاصل می باشد. همچنین می توانید روغن این گیاه را به روغن های حامل مانند روغن نارگیل اضافه کنید و به صورت موضعی بر روی پوست یا موی خود ماساژ دهید.

به دلیل خواص آنتی باکتریایی این گیاه می توانید روغن این گیاه را به عنوان دهانشویه و یا خوشبو کننده دهان نیز استفاده کنید تا بوی بد دهان را از بین ببرد.

روغن رازیانه بیشتر خواص درمانی دارد و برای مفاصل و عضلات استفاده می شود.

طبع رازیانه چیست؟ سرد یا گرم؟

رازیانه دارای طعمی تند و گس است و همچنین دارای ترکیباتی فعال مانند آنتول و فنچون است. مصرف آن باعث بالا رفتن حرارت بدن شده و می‌تواند رطوبت و بلغم بدن را کاهش دهد. این گیاه علاوه بر خواصی که دارد می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. تمامی نشانه هایی که ذکر شده نشانگر این موضوع است که طبع این گیاه گرم و خشک است.

رازیانه و اکثر گیاهان با طعم گس دارای طبع گرم و خشک هستند.

بهترین زمان مصرف رازیانه چه زمانی است؟

به طور کلی زمان خاصی برای مصرف این گیاه از نظر طب سنتی در نظر گرفته نشده است و زمان مصرف این گیاه بیشتر بستگی به هدف شما دارد. شما می توانید این گیاه را در زمان های ذکر شده مصرف کنید:

  • صبح ناشتا: اگر دچار نفخ هستید بهترین زمان مصرف این گیاه صبح ناشتا است. به دلیل اینکه می تواند با تحریک روده به هضم غذا و دفع راحت تر آن کمک کند.
  • بعد از غذا: همانطور که مطالعه کردید، رازیانه دارای مقادیر زیادی فیبر است که می‌تواند باعث عملکرد بهتر گوارش شود و به هضم غذا کمک کند.
  • بین وعده های غذایی: در صورتی که به دنبال کاهش وزن و لاغری هستید با توجه به رژیم غذایی شما بهترین زمان مصرف رازیانه بین وعده های غذایی است. به دلیل اینکه به شما احساس سیری می دهد و جلوی ریزه خواری را می گیرد.
  • قبل از خواب: این گیاه کیفیت خواب را بالا می برد و باعث آرامش اعصاب می شود. منظور از کیفیت خواب در اینجا خواب سریع، آرام و عمیق است.

هدف شما در استفاده از رازیانه نشانگر بهترین زمان مصرف آن است.

چه افرادی نباید رازیانه مصرف کنند؟

گیاهانی مانند رازیانه که گنجینه ای طبیعی و هدیه طبیعت به انسان هستند به طور کلی مشکلی برای بدن به وجود نمی‌آورند، مگر آنکه به صورت فراوان و در موارد خاص از آنها استفاده شود. افراد زیر بهتر است آن را با دقت مصرف کنند:

  • افراد دارای طبع گرم:  اگر طبع شما گرم است، کمتر رازیانه مصرف کنید؛ به دلیل اینکه باعث خشکی پوست و خارش آنبدن شما می شود.
  • زنان باردار: بارداری یک دوره منحصر به فرد در زندگی زنان است. این گیاه طبع بسیار گرمی دارد و ممکن است در صورت مصرف بدون توجه، به مادر و جنین آن آسیب وارد شود، به همین دلیل بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

رازیانه برای افراد باردار و شیرده مناسب نیست و می تواند تاثیرات بدی به جا بگذارد.

  • افراد با بیماری های خاص: اگر دچار بیماری خاصی هستید که شایع نیست بهتر است از مصرف رازیانه خودداری کنید. به این دلیل که ممکن است این گیاه در آن مقطع زمانی برای شما مفید نباشد و یا حتی باعث تداخل دارویی شود. به همین دلیل در صورتی که قصد مصرف آن را دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • مادران شیرده: رازیانه دارای ترکیبات فنچون است که می تواند بر روی هورمون های بدن تاثیر بگذارد و تعادل هورمون ها را به هم بزند. نکته مهم تر اینکه ممکن است در مواردی نوزاد به تاثیرات این گیاه قوی حساسیت داشته باشد و باعث اسهال و دل درد نوزاد شود.

آنچه از مقاله خواص رازیانه آموختیم:

رازیانه یک گیاه قوی و سالم است که می تواند خواص بسیاری برای بدن انسان داشته باشد. کمک به لاغری، سم زدایی کبد چرب و تنظیم فشار خون از مهم ترین خواص این گیاه است. این گیاه دارای طبع گرم و خشک است و می تواند به روش های مختلفی مانند خوراکی، نوشیدنی و روغن استفاده شود. برای مصرف آن در صورتی که دارای طبع گرم هستید یا جزء مادران شیرده هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

سوالات متداول:

1- رازیانه چه خواصی دارد؟

برخی از مهم‌ترین خواص این گیاه عبارتند از: رفع یبوست، کاهش علائم کبد چرب، افزایش قدرت جنسی، کاهش درد قاعدگی، بهبود خلق و خو، تقویت سیستم ایمنی بدن، دفع سموم بدن و کمک به لاغری و کاهش وزن

2- طبع رازیانه چگونه است؟

رازیانه دارای طبعی گرم و خشک است.

3- بهترین زمان مصرف رازیانه چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف رازیانه بستگی به هدف شما دارد. برای هضم و دفع بهتر، آن را صبح ناشتا یا بعد از غذا، برای لاغری، بین وعده‌های غذایی و برای آرامش اعصاب، قبل از خواب مصرف کنید.

4- نحوه مصرف رازیانه چگونه است؟

شما می‌توانید رازیانه را به شکل‌های مختلفی همچون خوراکی، دمنوش و یا روغن مصرف کنید.

منابع:



قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان