حمله به رستوران های آمریکایی در عراق به تلافی جنایات اسرائیل در غزه

وضعیت به گونه ای شده که هم اینک نیروهای مسلح عراقی با پشتیبانی خودروهای زرهی و با مسلسل های نصب شده بر روی آن، از شعب شرکت ها و برندهای آمریکایی در عراق محافظت می کنند.

حملات به شرکت‌های مرتبط با برندهای آمریکایی در عراق همزمان با افزایش خشم از جنگ غزه، تشدید شده است.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، موجی از حملات اخیر به شرکت ها و برندهای آمریکایی در عراق، نشان دهنده خشم فزاینده علیه ایالات متحده، متحد اصلی اسرائیل، در مورد جنگ غزه است.

در هفته اخیر ده ها مرد نقابدار از دو خودروی شاسی بلند و یک پیکاپ سفید بیرون پریدند و به یک شعبه رستوران "کِی اف سی" در بغداد یورش بردند و قبل از فرار از صحنه، همه چیز را در هم ریختند. چند روز قبل، خشونت های مشابهی در فست فود معروف "لی" در بغداد رخ داد.

اگرچه در جریان این حملات هیچ کس آسیب جدی ندیده است؛ اما این حملات ظاهرا توسط حامیان گروه های شبه نظامی ضد آمریکایی نزدیک به ایران سازماندهی شده است. 

دولت‌های عراق برای سال‌ها روی بند نازک حساسی بین واشنگتن و تهران حرکت کرده اند، اما جنگ هشت ماهه اخیر در غزه خطرات را به شدت افزایش داده است.

پس از آغاز جنگ در غزه، ائتلافی از شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران موسوم به "مقاومت اسلامی عراق" ده‌ها حمله به پایگاه‌های مستقر نیروهای آمریکایی در عراق و شرق سوریه انجام دادند.

این حملات در فوریه گذشته و پس از یک سری حملات تلافی جویانه ایالات متحده به مواضع این شبه نظامیان، متوقف شد. حملات آمریکا پس از کشته شدن 3 نیروی آمریکایی در حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به پایگاهی سری در اردن انجام شد.

حملات به شرکت‌ها و برندهای مرتبط با ایالات متحده در عراق در اواخر ماه مه و اوایل این هفته نشان‌دهنده تغییر تاکتیک‌هایی است که هدف آن به حداکثر رساندن احساسات ضد آمریکایی است در پی حمایت واشنگتن از اسرائیل در جنگ غزه است.

حمله اخیر به رستوران "کی اف سی" مانند یک سرقت آشکار انجام شد؛  با این تفاوت که مهاجمان دنبال پول نبودند.

تصاویر دوربین های امنیتی مردان نقابدار را نشان می دهد که در حالی که کارگران و مشتریان وحشت زده از خروجی عقب فرار می کنند، وارد این رستوران می شوند. سپس مردان مهاجم به شکستن پنجره‌ها و صفحه‌های LED، صندلی‌ها، میزها، لوازم آشپزخانه و هر چیز دیگری که می‌توانستند ادامه دادند.

دقایقی بعد، نیروهای امنیتی در محل حاضر می شوند و با شلیک گلوله های هشدار دهنده آنها، مهاجمان به داخل خودروهای خود می دوند و با سرعت دور می شوند.

در حوادث دیگر، یک بمب صوتی به بیرون فروشگاه شرکت "کاترپیلار" پرتاب شد که محله را تکان داد و یک چاله کوچک در خیابان بر جای گذاشت.

هفته گذشته نیز معترضانی که پرچم های فلسطین و عراق را حمل می کردند، به سمت دفتر پپسی در بغداد راهپیمایی کردند و شعارهای ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی سر دادند.

حمله به برندهای آمریکایی در عراق به تلافی جنایات اسرائیل در غزه

وضعیت به گونه ای شده که هم اینک نیروهای مسلح عراقی با پشتیبانی خودروهای زرهی با مسلسل های نصب شده بر روی آن، از شعب شرکت ها و برندهای آمریکایی در عراق محافظت می کنند.

دو مقام از شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در عراق به آسوشیتدپرس گفتند که مهاجمان حامیان آنها بودند و هدف آنها ترویج تحریم برندهای آمریکایی و جلوگیری از حضور آمریکا در عراق است.

این مقامات که نخواستند نامشان فاش شود، همچنین گفتند، این حملات تلاشی برای تقویت وجهه این شبه نظامیان است.

"ابوعلی العسکری" سخنگوی گروه شبه‌نظامی "کتائب حزب‌الله" عراق، روز دوشنبه از حامیان خود خواست تا از شر "وابسته‌های جاسوسی اسرائیل که در لباس غیرنظامی استتارشده‌اند" خلاص شوند - اشاره ای به شرکت‌ها و سازمان‌هایی که به نظر می‌رسد مرتبط با ایالات متحده و اسرائیل هستند.

"عیسی احمد" که بیش از 30 تظاهرات را در حمایت از غزه در عراق سازماندهی کرده، در تظاهرات اخیر در بغداد گفت که او و دیگر فعالان جوان از عراقی‌ها می‌خواهند که محصولاتی را که "حمایت از اسرائیل" می‌کنند، تحریم کنند، اگرچه او می‌گوید که آنها خشونت را نمی‌پذیرند.

"مقتدی صدر" روحانی شیعه سرسخت - رقیب جناح های مورد حمایت ایران که اگرچه از سیاست بازنشسته شده است، اما همچنان در میان بسیاری از شیعیان عراق محبوبیت زیادی دارد - از عراق خواسته است سفیر آمریکا را اخراج کند.

"احسان الشمری" تحلیلگر سیاسی، هدف قرار دادن برندهای آمریکایی و غربی را در راستای رقابت 2 دهه ای بین تهران و واشنگتن در عراق می داند.

او گفت: "این حملات اهداف سیاسی دارند. آنها این پیام را ارسال می کنند که هر گونه سرمایه گذاری یا حضور شرکت های غربی در عراق نمی تواند دوام بیاورد."

"رناد منصور" محقق ارشد در چتم هاوس در لندن، می‌گوید که عراق برای واشنگتن و تهران یک "زمین بازی" بوده است و دولت‌های بغداد در این زمین بازی، حق حاکمیت و اختیار کمی دارند.

او افزود: "محمد شیعه السودانی" نخست وزیر عراق که با حمایت ائتلافی حامی ایران به قدرت رسیده است، تاکنون تلاش کرده است که متحدین ضد آمریکایی خود را  بدون ایجاد تنش با واشنگتن یا به خطر انداختن سرمایه گذاری های خارجی در عراق،  راضی نگه دارد.

عراق و ایالات متحده در ماه‌های اخیر مذاکرات رسمی را برای خروج حدود 2 هزار نیروی آمریکایی مستقر در عراق آغاز کرده اند.

رناد منصور به آسوشیتدپرس گفت: "نخست وزیر عراق... این ایده را مطرح کرده است که عراق از جنگ خارج شده است و بر آغاز مجدد رابطه با آمریکا و ایران تمرکز دارد. البته جنگ غزه بر این موضوع تاثیر گذاشته است."

وزارت کشور عراق گفته که برخی از مظنونان حملات به شرکت های آمریکتایی را دستگیر کرده و در جستجوی برخی دیگر است.

حمله به برندهای آمریکایی در عراق به تلافی جنایات اسرائیل در غزه

اما این دو شخصیت شبه‌نظامی عراقی به آسوشیتدپرس گفتند که دولت علیرغم اینکه از تشدید تنش‌ها آگاه است، جرات نمی‌کند به دنبال مهاجمان  برود. آنها در مورد حملات بیشتر به منافع ایالات متحده، در صورت تاخیر در خروج نیروهای آمریکایی از عراق، هشدار دادند.

"آلینا رومانوفسکی" سفیر ایالات متحده در عراق، در پستی در شبکه اجتماعی  ایکس، هدف قرار دادن شرکت ها و برندهای آمریکایی و بین‌المللی را محکوم کرد و گفت که آنها می‌توانند بر سرمایه‌گذاری خارجی در اقتصاد عراق تاثیرات بدی بگذارند.

"متیو میلر" سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده هم گفت که حملات به "آنچه اساسا حق امتیاز شرکت های آمریکایی است، به کارگران عراقی، حامیان عراقی، و گاهی اوقات سرمایه های عراقی که در آنجا به کار گرفته می شود، آسیب می رساند."

میلر گفت: "بنابراین این حملات در نهایت علیه مردم عراق است. ما فکر می کنیم که دولت عراق باید اقدامات مناسبی را برای پاسخ به این حملات انجام دهد و مهاجمان را پاسخگو کند."

سرلشکر "تحسین الخفاجی" سخنگوی امنیتی عراق، به آسوشیتدپرس گفت که "اغتشاشگران " و همچنین هر کسی که امنیت و رفاه اقتصادی کشور را تهدید کند، تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.

الخفاجی گفت: "ما تلاش های قابل توجهی برای حفظ سرمایه گذاری ها و پیشرفت های به دست آمده توسط دولت فعلی انجام می دهیم. حفاظت از این دستاوردها و ایجاد یک محیط امن برای سرمایه گذاران ضروری است."

با این حال، العسکری به مقامات امنیتی هشدار داد که مانع تلاش‌ها برای "از بین بردن" منافع آمریکا در عراق نشوند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان