ویژه‌های مشرق/

اصلاح طلبان: تایید صلاحیت پزشکیان نشان داد تحلیل‌های هسته سخت اصلاحات اشتباه بوده است!/ شکست ایده پردازان تحریم در جریان چپ

تحریم انتخابات در جریان اصلاحات با شکست مواجه شده و بدنه این جریان دریافته‌اند که در صورت معرفی گزینه‌های معقول و در چهارچوب، می توانند به عنوان یک بازیگر سیاسی فعال باشند!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

************

روزنامه‌های امروز شنبه 19 خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که اتحاد تحریم‌شکن اوراسیا، تخلف 7 بانک در افزایش نرخ سود، امروز، آخرین مهلت اولیه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها و آخرین تحرکات انتخاباتی جریان‌های مختلف سیاسی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

ورود مسعود پزشکیان به عرضه انتخابات با استقبال رسانه‌های اصلاح‌طلب روه‌رو شده است، این حجم از توجهات در حالی است که زمستان سال قبل همین جریان سیاسی با وجود داشتن بیش از 1000 نامزد انتخابات را تحریم کرده بود! روزنامه آرمان ملی به نقل از مسعود پزشکیان نوشته است:

در جلسه‌ جبهه اصلاحات گفتم من اصولگرایم. من از حق و عدالت کوتاه نمی‌آیم؛ اصل است برای من. اصلاح می‌کنیم برای اینکه حق و عدالت در جامعه پیاده بشود. یعنی من یک شاخصی دارم اصلاح را می‌خواهم برای اینکه به آن شاخص برسم. وی تاکید کرد: حق مردم، کرامت مردم، سهم مردم براساس عدالت و انصاف به خودشان داده شود. ما اگر قرار است پولی تقسیم کنیم اگر امکاناتی هست، اگر توسعه‌ای می‌خواهیم بدهیم، براساس عدالت باید بدهیم. بیان داشت: اصلاح را بر اساس این شاخص می‌توانیم انجام بدهیم، نه اینکه بگوییم ما اصلاحاتیم و بعد نفهمیم که چه چیزی را می‌خواهیم اصلاح کنیم. من اصولگرایم و این اصولی است که به خاطرش می‌خواهیم اصلاح کنیم. به خاطرش در مملکت اگر می‌خواهیم پایدار بمانیم و زنده بمانیم باید همه‌ مردم این کشور بتوانند از امکانات و فرصت‌ها به صورت برابر استفاده کنند.

اصلاح طلبان: تایید صلاحیت پزشکیان نشان داد تحلیل‌های هسته سخت اصلاحات  اشتباه بوده است!/ شکست ایده پردازان تحریم در جریان چپ

روزنامه اعتماد که از جریان روزنه‌گشایی در جبهه اصلاحات است در گزارشی پزشکیان را دوم خرداد دیگری خوانده و می‌نویسد:

«یکی در برابر 5 نفر»؛ ترجیع‌بند مناسبی است که درخصوص نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم می‌توان از آن بهره برد. انتخاباتی که در آن مسعود پزشکیان به عنوان تنها نامزد اصلاح‌طلب می‌بایست در برابر 5 چهره اصولگرا شامل افرادی چون: محمدباقر قالیباف، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی و مصطفی پورمحمدی صف‌آرایی کند. برخی کاربران در فضای مجازی به استقبال تایید صلاحیت پزشکیان رفته و برگزاری مناظره‌های انتخاباتی را با عباراتی چون 5+1 نظیرسازی کردند. اما حول و حوش ساعت 30: 13 دیروز بود که سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که فرآیند احراز صلاحیت‌ها به پایان رسیده و نام افراد تایید صلاحیت شده راهی وزارت کشور شده است.

اصلاح طلبان: تایید صلاحیت پزشکیان نشان داد تحلیل‌های هسته سخت اصلاحات  اشتباه بوده است!/ شکست ایده پردازان تحریم در جریان چپ

روزنامه هم‌میهن اما به سراغ ماجرای تحریم انتخابات در مجلس رفته و نوشته است:

عدم مشارکت مردم در آن انتخابات به قهر از صندوق تعبیر شد، درحالی‌که چنین نبود و نیست. اکنون نام شش نفر از افراد واجدصلاحیت برای حضور در انتخابات اعلام شده است. به‌طور طبیعی، ما کار چندانی با نامزدهای اصولگرا که در این لیست هستند، نداریم. اغلب آنان بانیان وضع موجود هستند. نتایج عملکرد آنان در این سه سال پیش چشم مردم است. وعده‌های محقق‌نشده‌ی آنان فراوان و در وضعیت مردم تاثیرگذار است، فقدان چشم‌انداز نسبت به آینده آشکار و روشن است. هیچ‌کدام آنان در بخش‌هایی که بوده‌اند، کوچکترین موفقیتی که قابل ذکر باشد، نداشته‌اند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است:

بنابراین، تاکید اصلی بر آقای دکتر مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در ادوار مجلس و وزیر بهداشت دولت خاتمی، است. هرچند ترکیب میان ایشان و پنج نفر دیگر به‌شدت نامتوازن است؛ ولی قابل‌جبران است. فرصتی است که به هر دلیلی نصیب ایشان شده تا نقشی شایسته در سرنوشت کشور و برای برون‌رفت از این وضع ناهنجار ایفا کند؛ ولی تمام مسئولیت متوجه ایشان نیست. مردم نیز کمابیش و به سهم خود مسئول هستند.

اصلاح طلبان: تایید صلاحیت پزشکیان نشان داد تحلیل‌های هسته سخت اصلاحات  اشتباه بوده است!/ شکست ایده پردازان تحریم در جریان چپ

بررسی ابتدایی واکنش اصلاح طلبان در خصوص اعلام اسامی تایید صلاحیت شدگان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیانگر آن است که اصلاح طلبان در شوک تایید صلاحیت نامزد خود در این انتخابات می باشند.

بر اساس احصاء صورت گرفته برخی از چهره ها و رسانه های جریان اصلاح طلب با بیان اینکه تایید صلاحیت پزشکیان تحلیل طیف رادیکال و هسته سخت این جریان را بهم زد تصریح می کنند، برخی بر این باور بودند که جبهه اصلاحات هر کاندیدایی را از همان ابتدا معرفی کند، ردصلاحیت خواهد شد. اما تایید صلاحیت پزشکیان، نادرستی آن را اثبات کرد.

از دیگر سو اما چهره ها و رسانه های جریان اصلاح طلب در یک عملیات رسانه ای مشترک و با عاریت گیری از کنش انتخاباتی محمود احمدی نژاد در انتخابات 88 که از رقابت خود با 3 گزینه سخن به میان آورده بود، از رقابت یک در برابر پزشکیان سخن به میان آوردند.

از سوی دیگر اصلاح طلبان در راستای عملیات روانی علیه جبهه اصولگرایی تلاش دارند تا از عدم اجماع در این جبهه سخن به میان آورده و مطلوب خود را اینگونه بیان کنند که در صورت اجماع اصولگرایی، انتخابات دو قطبی شده و تجربه انتخابات 76 یا 96 برای اصولگرایان تکرار خواهد شد.

بررسی این مطالب مطرح شده از سوی اصلاح طلبان اما بیانگر آن است که؛ ایده تحریم انتخابات در جریان اصلاحات با شکست مواجه شده و بدنه این جریان دریافته اند که در صورت معرفی گزینه های معقول و در چهارچوب نه تنها می توانند به عنوان یک بازیگر سیاسی فعال باشند بلکه تاکنون با تخمین و تحلیل های اشتباه هسته سخت اصلاحات فرصت های بی شماری را نیز از دست داده اند

اصلاح طلبان در شرایط کنونی نشان داده اند که یکی از محورهای خود را تلاش برای تولید شکاف در جریان اصولگرایی تعریف کرده و در برگزیدن راهبرد سلبی به دنبال کنشگری در فضای سیاسی- انتخاباتی می باشند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان