حجتالاسلام امیر جهانی، مدیر گروه تبلیغ تربیتگرا پژوهشکده باقرالعلوم(ع) در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: به منظور اجرایی کردن مباحث مقام معظم رهبری در راستای تولید اجتهادی منابع علوم انسانی مبتنی بر آیات و روایات، تبلیغ، یک راهبرد اساسی محسوب میشود.
وی افزود: در واقع تبلیغ یک دانش جدی در عرصه عملیاتی است که باید با این دید نیز به او نگریسته شود؛ امام صادق(ع) فرمودند: «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم» تبلیغ فقط منحصر در منابر تبلیغی نیست شیوه لسانی تنها قسمتی از تبلیغ است، باید از شیوههای غیرلسانی هم برای تبلیغ دین بهره برد، امروزه بهرهگیری از تمام ابرازها و رسانهها برای تبلیغ دین امری ضروری است.
لزوم استخراج نظام تربیتی اسلام بر اساس آیات و روایات
مولف کتاب «تبلیغ تربیتگرا» یادآور شد: یکی از بایستههای جدی در امر تبلیغ مبتنی بر نظام تربیتی اسلام، رجوع به آیات و روایات است؛ در این زمینه باید مبلغ و مربی دینی با ادبیات این حوزه آشنا باشد.
وی گفت: بر اساس روایات اهل بیت(ع) انسانها بر اساس سطوح علمی و ایمانی با انسانهای دیگر در تعامل هستند و همه انسانها باید با همین ضابطه علمی و ایمانی خود را در تعامل با دیگران سطح بندی کرده و برنامه ریزی تربیتی را نیز بر همین مبنا تنظیم کنند.
مدیر گروه تبلیغ تربیتگرا پژوهشکده باقرالعلوم(ع) یادآور شد: بهترین خوراک تبلیغی در اسلام چیزی جز آیات و روایات نیست زیرا نظام تربیتی اسلام فرد و جامعه را در قالب یک کلیت جامع ایمانی، اخلاقی و انسانی تعریف میکند؛ به همین دلیل هیچ تبلیغی جز این منبع ما را به حیات طیبه نمیرساند.
وی گفت: با توجه به پیچیدگیهای این عصر باید اولویتبندی درست و دقیقی مبتنی بر اولویتهای روز داشته باشیم؛ عصر امروز عصر انفجار اطلاعات و ورود انسان در حیطهای غیر قابل پیشبینی و دنیایی بیکران است که خود هم نمیداند که این صنعت و فن او را به چه سمتی میبرد؛ قطعا اگر در اینجا اسلام برنامه خود را از طریق مبلغان به مردم عرضه نکند بشریت چند گامی تا سقوط نهایی فاصله نخواهد داشت.
احیای تمدن اسلامی باید از مسیر قرآن و روایات محقق شود
جهانی عنوان کرد: بر طبق معتقدات اسلامی ما خداوند و ائمه اطهار(ع) که مفسران کلام خداوند هستند نسخه نهایی سعادت بشر را در اختیار بشر قرار دادهاند؛ به همین دلیل است که این قدرت از دست رفته مسلمانان برای احیای تمدن بشری باید از مسیر قرآن و روایات طی شود.
وی گفت: اگر در این زمینه برنامهریزی جدی نداشته باشیم نمیتوانیم این قدرت عظیم را بازیابی کنیم؛ اسلام به طور دقیق مراحل رشد فرد و جامعه را تنظیم کرده است و برای هر مرحله برنامه دقیق و جامعی را ارائه میکند؛ هنر برنامهریزی تربیتی اسلام شناسایی دقیق استعدادها و برنامهریزی فردی مبتنی بر نظام تربیتی سعادتگرا برای هرکدام از افراد بشر است، اسلام با درک خاص از استعدادها، علایق، سلایق و فرهنگها یک نسخه جدا برای سعادت بشر ارائه میکند؛ به همین جهت همیشه در قرآن به کلیات امور تربیتی اشاره شده و در روایات به نظام ریشهای برنامهریزی تربیتی نگریسته شده است.
این کارشناس تبلیغ یادآور شد: نظام تربیتی اسلام مبتنی بر یک نظام تمدنساز است که با یک پایه بسیار قوی به دنبال انتخاب مخاطبان و ارتقای آنان به عنوان یکی از اعضای این جامعه تمدنساز است؛ در واقع میتوان گفت احیای تمدن اسلامی در جهان نیازمند بهرهگیری از مولفههای تربیت اسلامی است. زبانشناسی در تبلیغ شیعی بسیار مهم است و این زبانشناسی میتواند نقش بسیار مهمی در تجمیع استعدادها برای حضور در یک جامع تمدنساز داشته باشد.
جهانی ادامه داد: تمدن دارای ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است؛ اسلام برای هر یک از این ابعاد برنامه جداگانهای ارائه کرده است تا بشر را به سرمنزل سعادت برساند تحقق این برنامه در گرو تبیین درست این برنامه است و تبیین این برنامه هم نیازمند تدوین الگویی راهبردی برای تبلیغ تربیتگرا در سطح جهانی است.
مدیر گروه تبلیغ تربیتگرا پژوهشکده باقرالعلوم(ع) در خصوص تبلیغات منفی علیه شیعه و حضور جدی وهابیت به عنوان نماینده اسلام در عرصه رسانهای جهان اظهار کرد: وهابیون عده قلیلی هستند که همچون صهیونیستها به مجاری رسانه جهان متصل هستند و این قدرت رسانهای باعث شده است که در بسیاری از اوقات برداشتهای خود را از اسلام ارائه کنند.
وی افزود: آنچه که باید در این عرصه انجام شود برنامهریزی دقیق به منظور به بازی گرفتن آنهاست؛ در واقع ما باید بازی را در زمین آنها تعریف کنیم و آنها را به خود مشغول کنیم؛ مبلغان معتدل جهان اسلام و همچنین مبلغان شیعه باید همین روش را علیه خودشان به کار ببرند و با برنامهریزی دقیق این عناصر را با هم درگیر کنند.
باید راه را به مردم نشان داد و انتخاب مسیر را به خودشان واگذار کرد
جهانی عنوان کرد: ما باید به جای پاسخ دادن مکرر به شبهات آنان دنیا را با سخنان اهل بیت(ع)آشنا کنیم و در این راه از ابزارهای مختلف تبلیغ فیزیکی و رسانهای و مجازی استفاده کنیم؛ هدف تبلیغ شیعی نیز همچون هدفگیری قرآنی همین است که باید راه را به مردم نشان داد و انتخاب مسیر را به خودشان واگذار کرد؛ اگر نتوانیم مردم را با کلام اهل بیت(ع) آشنا کنیم قطعا به رسالت تبلیغی خود عمل نکردهایم.
وی اظهار کرد: در عرصه بینالملل مجال برای ابراز اعتقادات بهتر است؛ باید با درک درست از فضای جهانی تبلیغ به شکلی این معارف را منتقل کنیم تا حدی که عقول بشر را تحریک کرده و آنان را به سوی تعالی رهنمون سازیم؛ معتقد هستیم که عقول بشر به حدی از بلوغ رسیده است که میتوانند کلام اهل بیت(ع) را با همه ویژگیهایش دریافت کنند.
هدف نهایی از تبلیغ در تشیع زمینه سازی برای ظهور است
مدیر گروه تبلیغ تربیتگرا پژوهشکده باقرالعلوم(ع) عنوان کرد: هدف نهایی از تبلیغ در تشیع زمینه سازی برای ظهور است؛ در این مسیر نیز راهی جز آماده کردن و رشد دادن عقول بشر نداریم؛ حوزههای شیعی باید بازخوانی جدی زندگی اهل بیت(ع) را در دستور کار خود قرار دهند و دنیا را به سوی تمدن اهل بیتی(ع) به پیش ببرند زیرا بسیاری از کشورهای به ظاهر اسلامی نیز دم از چنین تمدنی میزنند ولی تفاوت آنها با نظام اهل بیتی(ع) باعث این همه مشکلات برای آنها و جوامع دیگر میشود.